Wypadanie włosów – jak temu zaradzić?

Wypadanie włosów – jak temu zaradzić?

Gęste i lśniące włosy są marzeniem wielu osób, zwłaszcza kobiet. W tym celu stosujemy rozmaite odżywki, suplementy diety, a nawet zabiegi mające na celu zagęszczenie włosów. Jeżeli jednak pomimo odpowiedniej pielęgnacji nadal wypadają, warto zastanowić się, jakie mogą być przyczyny tego stanu rzeczy. Wówczas będziemy mogli podjąć odpowiednie kroki w celu przeciwdziałania wypadaniu. 

Wypadanie włosów – przyczyny 

Wypadanie włosów może być naturalnym procesem. Wynika to z faktu, że cykl rozwojowy włosa ma trzy fazy. Pierwszą z nich jest faza wzrostu. Po niej następuje faza inwolucji, a następnie spoczynku. Po tej ostatniej fazie włosy wypadają. W trakcie doby traci się między 60 a 100 włosów, co nie powinno nas martwić. Powody do obaw pojawiają się dopiero wtedy, kiedy wypadanie włosów jest nadmierne, a same włosy stają się cienkie, suche i łamliwe. 

Przyczyn wypadania włosów jest wiele. Zdarza się, że proces ten wzmaga się w niektórych okresach życia, np. po porodzie czy w okresie menopauzy, co spowodowane jest zmianami hormonalnymi zachodzącymi w ciele kobiety. Na gęstość włosów wpływać mogą także takie czynniki jak stres czy źle dobrana dieta. Inne przyczyny związane są z nieprawidłową pielęgnacją włosów, np. gwałtownym szczotkowaniem, ciasnymi upięciami, zbyt częstym farbowaniem lub prostowaniem. 

Zdarza się także, że przyczyną wypadania włosów jest choroba. Jedną z chorób powodujących wypadanie włosów jest łysienie androgenowe, które spowodowane jest czynnikami genetycznymi. Do chorób, w których trakcie proces wypadania włosów jest wzmożony, należą także choroby tarczycy, cukrzyca, choroby nowotworowe (w tym stosowanie chemioterapii), choroby skóry głowy (np. łuszczyca) czy choroby układowe tkanki łącznej (np. toczeń rumieniowaty układowy). Ponadto nadmierne wypadanie spowodowane może być niedoborami pierwiastków, takich jak żelazo lub cynk, stosowaniem niektórych leków, np. środków przeciwkrzepliwych, jak również zatrucia toksynami (np. rtęcią). 

Fot. SHOTPRIME STUDIO/Adobe Stock

Wypadanie włosów – co robić?

Jeżeli zaobserwowaliśmy u siebie wzmożone wypadanie włosów, w pierwszej kolejności powinniśmy udać się do lekarza i przeprowadzić niezbędną diagnostykę, jak chociażby wykonać podstawowe badania krwi (morfologię, TSH, glikemię czy poziom żelaza). Zdarza się, że konieczna będzie wizyta u innych specjalistów, takich jak dermatolog czy ginekolog, a także wykonanie badań hormonalnych czy nawet specjalistycznych badań włosa, jak trichogram. Najważniejszym etapem leczenia nadmiernego wypadania włosów jest bowiem znalezienie przyczyny takiego stanu rzeczy. Jeżeli wypadanie jest spowodowane chorobą, to w pierwszej kolejności należy zadbać o stan zdrowia. Jeżeli jednak z naszym zdrowiem wszystko jest w porządku, a włosy wypadają nie z powodu przyjmowanych leków, trzeba przyjrzeć się prowadzonemu stylowi życia oraz stosowanej diecie. Warto na jakiś czas zrezygnować z zabiegów mogących osłabiać włosy. 

Wypadanie włosów – co stosować?

Wyeliminowaliśmy już wszystkie powyżej wskazane przyczyny, a włosy nadal wypadają. W takim przypadku warto zadbać o ich prawidłową pielęgnację. W tym celu można zastosować specjalne dermokosmetyki umacniające korzeń włosa oraz łagodzące podrażnienia skóry. Dzięki temu powłoka włosa zostanie wzmocniona i odżywiona, a efekty kuracji będą szybko zauważalne. Można wspomóc się także suplementami diety, mającymi na celu wzmocnienie skóry głowy i włókien włosowych oraz poprawienie mikrokrążenia. Do polecanych suplementów zalicza się skrzyp polny, cynk, tran czy gotowe mieszanki wzmacniające włosy. Zamiast suplementów można stosować napary z ziół, takich jak pokrzywa, dziurawiec zwyczajny, brzoza, chmiel czy nasturcja. 

Warto też wykonywać maseczki z naturalnych składników, które hamują wypadanie, nadają włosom blask i przyspieszają ich porost. Maski mogą być wykonane z produktów takich jak żółtka jaj, miód, drożdże rozpuszczone w wodzie lub oleju, czy awokado z jogurtem naturalnym. 

Nie zaszkodzi także wprowadzić do swojej diety produkty bogate w żelazo, cynk, potas, kwasy tłuszczowe, witaminę A, a także witaminy z grupy B, C i E. Wśród produktów bogatych w wyżej wskazane makroelementy można wskazać:

  • jaja, 
  • wątróbkę, 
  • czerwone mięso, 
  • kakao, 
  • różnego rodzaju kasze, 
  • brokuły, 
  • owoce sezonowe. 

Fot. nuzza11/Adobe Stock

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *