Buty do biegania – czym się kierować przy zakupie?

Buty do biegania – czym się kierować przy zakupie?

Moda na zdrowy styl życia panuje już od dobrych kilku lat. W internecie spotkamy się z hasłami promującymi zdrowy styl życia takimi jak „body positivity”czy „czysta micha”. Promują styl życia, w który chcemy się wpasować. Rynek stacjonarny i internetowy daje nam duże pole manewru jeśli chodzi o wybór aktywności fizycznych, diet czy sprzętu sportowego. Od czego zacząć i czym się kierować? 

Bieganie jest formą aktywności, do której nie potrzebujemy specjalistycznego sprzętu. Nie ma miejsca na wymówki, że nie mamy pieniędzy na drogi sprzęt wspinaczkowy czy drogie rakiety do tenisa. Wystarczą nam tylko buty! W sklepach stacjonarnych i internetowych jest naprawdę duży wybór. Źle dobrane mogą spowodować wady postawy i skutecznie zniechęcić do biegania. Czy trzeba wydać kilkaset złotych, by czuć komfort podczas joggingu? Oczywiście, że nie!  

Anatomia stopy i rodzaj buta 

Nasze stopy umożliwiają nam przemieszczanie się. Powinniśmy wybrać takie buty, które nie spowodują kontuzji. Bieganie szczególnie naraża nas na urazy kolan i stawów. Badania podają, że podczas lądowania stopa ma ciężar pięciokrotnie większy niż nasza normalna waga. Oznacza to, że jeśli ważymy 80 kilogramów, to stopa przyjmuje ciężar 400 kilogramów! To pokazuje, jak ważna jest amortyzacja, czyli rozmieszczenie ciężaru na nasze biodra, kolana i staw skokowy. Oczywiście przy krótkich dystansach może nie mieć to większego znaczenia. Jeśli zdecydujemy się jednak robić wiele kilometrów, nasze buty będą odgrywały ważną rolę. A przecież nie po to je kupujemy, żeby zaraz odstawić na półkę.

Amortyzacja i powierzchnia

Dobre buty mogą nas uchronić przed kontuzjami. Drogie buty charakteryzują się tym, że mają dużo lepszą amortyzację. Są wykonane z dużo lepszych i trwalszych materiałów. Zatem im większa jest nasza waga, tym nasze buty powinny mieć lepszą amortyzację.  Nie powinniśmy dopuścić do tego, by cały ciężar przyjmowały nasze biodra, stawy i kości, które i tak są już mocno obciążone. Dobrej jakości buty posłużą nam na wiele sezonów, a przecież właśnie o to nam chodzi, prawda? Buty powinniśmy dostosować do rodzaju powierzchni, na której będziemy biegać. Obuwie, w którym będziesz biegać po asfalcie, przetrze się znacznie szybciej, niż to stosowane na miękkiej powierzchni. Sklepy oferują nam buty trekkingowe, nieprzemakalne, zabezpieczające kostkę. Drogą eliminacji musimy dojść do produktu, który sprawdzi się dla nas najlepiej. Planujesz biegać w porach deszczowych? Wybierz te, wykonane z nieprzemakalnego materiału. Jesteś fanem biegania po górach? Tu z pewnością sprawdzą się te wyższe, zabezpieczające staw skokowy. 

Fot. Snapwire/Pexels

Czym należy się kierować?

Kilometraż

Przed zakupem obuwia musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy będziesz biegać w nim maratony, czy tylko krótkie dystanse do lasu lub parku. Oczywiście jeśli chcesz, aby posłużyły Ci na dłużej, powinieneś wybrać te wykonane z dobrej jakości materiałów. Najlepiej sprawdzą się szyte, ponieważ klejone dość słabo znoszą ciężkie warunki atmosferyczne.  

Rozmiar stopy

Zanim zdecydujesz się na konkretny model, musisz zmierzyć swoją stopę. Najprościej wykonać to, odrysowując ją na kartce. Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że stopa delikatnie spuchnie podczas biegu. Jest to normalne i każdy biegacz musi się z tym zmierzyć. Należy dobrać takie buty, byśmy nawet ze spuchniętą stopą mogli się w nich swobodnie poruszać. Zwykle przyjmuje się odpowiednie 0,5 cm luzu w bucie. 

Powierzchnia, po której będziesz biegać

Twardszą i grubszą podeszwę wybierzmy, gdy planujemy biegać po asfalcie w zabudowaniach miejskich. Tarcie może bardzo szybko zużyć Twoje buty, a ulice miejskie na pewno się do tego przyczynią. Do aktywności na terenach wiejskich, gdzie nie uświadczymy za dużo infrastruktury, będzie odpowiedniejsza miękka podeszwa. 

Wady stopy

Na rynku jest dostępnych tyle modeli sportowego obuwia, że na pewno dobierzemy idealne dla naszych stóp. Jeśli masz jakieś wady, rozważ zakup wkładek filcowych, żelowych czy ortopedycznych. Na pewno zwiększy to Twój komfort podczas biegu. 

Fot. Chander R/Unsplash

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *