Meta tagi – czym są i jak je wykorzystać w SEO?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Meta tagi – czym są i jak je wykorzystać w SEO?

RODNAE Productions / pexels.com

Odpowiednia kampania promocyjno-wizerunkowa to zdecydowanie za mało, aby uzyskać wysoką pozycję w rankingu Google. Prowadząc stronę internetową, skupiamy się na działaniach zewnętrznych, zapominając, że w pierwszej kolejności należy zoptymalizować samą strukturę witryny. Mowa oczywiście o technicznym SEO. Jak pozycjonować stronę pod kątem robotów wyszukiwarek oraz intencji internautów? Z pomocą przychodzą meta tagi. Dziś dowiesz się, czym są, jakie mają znaczenie w kontekście SEO, a także jak praktycznie je wykorzystać.

Meta tagi – o co dokładnie chodzi?

Jest to określenie znaczników znajdujących się w kodzie źródłowym strony, w formacie HTML, w sekcji <head>. Ich zadaniem jest opisanie zawartości strony internetowej. Wszelkie informacje, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania, pochodzą z pozyskanych od nich danych.

Rodzaje meta tagów

  • tag title,
  • meta description,
  • meta robots,
  • meta keywords,
  • tag Google Search Console,
  • tag Unvailable_after,
  • meta refresh,
  • rag original-source,
  • tag open graph.

Optymalizacja SEO

Meta tagi spełniają dwie funkcje. Niektóre z nich są widoczne dla użytkowników sieci w postaci tytułu strony (oznaczonego niebieskim kolorem) bądź opisu znajdującego się poniżej. Przede wszystkim jednak stanowią one pomoc dla robotów wyszukiwarek podczas procesu indeksowania, czyli zbierania danych z witryny, przetwarzania ich i gromadzenia w sieci. Strona internetowa musi znajdować się w indeksie wyszukiwarki, aby była dostępna dla odbiorców.

W kontekście optymalizacji służą one pozycjonowaniu, ponieważ w ich strukturze znajdują się czynniki rankingowe. Są to przede wszystkim słowa i frazy kluczowe oraz call to action (CTA). Wszystkie te elementy wpływają na odbiór strony, a także na jej pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.

O czym pamiętać w kontekście meta tagów? Najważniejsze informacje

Meta title

Tag tytułowy jest najważniejszym elementem optymalizacji. Łączy się z tytułem wyświetlanym w SERP i stanowi formę hiperłącza dla użytkowników. W kodzie strony znajduje się on pomiędzy znacznikami <title></title>.

Mówi on o pierwszym wrażeniu, jakie pozostawia po sobie witryna, warto więc zadbać, aby był jak najbardziej przykuwający uwagę, oryginalny i autorski. W kontekście optymalizacji badania wskazują, że najlepsza długość tagu tytułowego mieści się w zakresie 60–70 znaków. W przeciwnym razie nie wyświetli się on w całości i obniży user experience. Warto jednak pamiętać, że jest to liczba orientacyjna, bowiem chodzi przede wszystkim o szerokość znaków oraz to, ile przestrzeni wizualnie zajmują.

Meta description

Drugim elementem jest opis meta strony będący rozszerzeniem tytułu. Tam możemy zawrzeć informacje na temat zawartości strony.

W tym przypadku liczba znaków waha się między 150 a 160. Zaleca się, aby w jego strukturze zawrzeć opracowane wcześniej słowa i frazy kluczowe. Pamiętaj jednak, aby nie upychać ich na siłę. W przypadku witryn e-commerce posługuj się językiem korzyści i wykorzystaj CTA, by wzbudzić dodatkowe zainteresowanie.

Meta robots

Jest on szczególnie ważny dla pozycjonerów. Pozwala bowiem na świadomą kontrolę procesu indeksowania. Opisuje dokładnie zawartość strony i jest zapisywany w następujący sposób: <meta name=”robots” content=”wartość”>. Chodzi tutaj o elementy związane z adresem URL, takie jak:

  • all/index (informuje roboty o indeksowaniu wszystkich linków, bez wyjątków),
  • follow (robot dostaje sugestię podążania za danym linkiem),
  • noindex (sugestia, aby strona nie podlegała procesowi indeksowania),
  • nofollow (robot otrzymuje informacje, aby pomijać daną stronę).

Meta keywords

Ostatni z omawianych tagów nie jest już czynnikiem rankingowym Google oraz nie ma wpływu na pozycjonowanie, ponieważ w początkach SEO był silnie nadużywany przez administratorów stron. Warto go jednak znać, ponieważ Google nie jest jedyną wyszukiwarką, z której możesz korzystać. Znacznik ten wiąże się, jak nazwa wskazuje, ze słowami kluczowymi. Można go znaleźć w kodzie w zapisie <meta name=”Keywords” content=”słowo”>.

Uwaga! W przypadku wyszukiwarki Google może zdarzyć się, że nasze tagi zostaną zmienione. Nie ma jednak powodów do obaw. Wyszukiwarka stara się jak najlepiej dopasować do zapytań użytkowników. Algorytmy skanując więc treść strony i czerpią z niej dodatkowe informacje, aby poprawić jej widoczność.

Źródło: olia danilevich / pexels.com

Współczynnik klikalności CTR

Click-through rate to współczynnik stosowany w marketingu internetowym w celu analizowania skuteczności wybranej kampanii reklamowej. Oblicza się go poprzez podzielenie przez siebie liczby kliknięć i wyświetleń, a wynik mnoży się razy 100%. W kontekście meta tagów jest on o tyle ważny, o ile tytuł i opis reklamy wpływają na jej kliknięcie oraz dostosowanie do intencji potencjalnych odbiorców.

Podsumowanie

Meta tagi to zaraz obok słów kluczowych absolutna podstawa SEO. Mają one ogromny wpływ na model komunikacji pomiędzy robotami wyszukiwarek, intencjami użytkowników sieci a naszą witryną. Należy jednak pamiętać, że optymalizacja jest procesem. Z tego względu musisz monitorować i analizować meta tagi i w razie potrzeby je zmieniać, aby móc wyprzedzić konkurencję. Ich największą zaletą jest fakt, iż nie wymagają specjalistycznej wiedzy informatycznej, aby móc wykorzystać ich potencjał. Nie ma więc wymówek – do dzieła!

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *