Pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie stron internetowych

Czym jest pozycjonowanie?

Większość użytkowników Internetu do wyszukiwania konkretnej strony lub zagadnienia wykorzystuje wyszukiwarki internetowe, które pozwalają dotrzeć w zasadzie do wszystkich publikowanych treści znajdujących się w sieci. W Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką pozostaje od lat amerykański gigant Google – to największy gracz na rynku wyszukiwarek, który nie ma sobie równych w kwestii liczby zindeksowanych stron i dokładności procesu wyszukiwania. Nie dziwi zatem fakt, iż wiele osób chce wykorzystać jej możliwości marketingowe do własnych celów. Pozycjonowanie to szereg procesów, które mają w ostatecznym efekcie doprowadzić konkretną stronę aż na sam szczyt wyników wyszukiwania (poza linkami sponsorowanymi). Takie działania przyczyniają się do znacznie większego ruchu na stronie internetowej i lepszych wyników finansowych w przypadku portali usługowo-handlowych. Pozycjonowanie to bardzo złożone zagadnienie, które w odpowiednich rękach może zupełnie zmienić rentowność przedsiębiorstwa.

Podstawowe założenia pozycjonowania

Pozycjonowanie strony internetowej to działania mające na celu zwiększenie jej widoczności w wynikach wyszukiwania Google. Pierwsze kilka pozycji na samej górze, tuż pod belką do wpisywania frazy, zajmują linki sponsorowane Google Ads, podczas gdy kolejne to już linki organiczne, czyli strony i portale, które w prawidłowy sposób odpowiadają na słowo kluczowe wpisane przez użytkownika. Mechanizm działania pozycjonowania jest prosty, lecz liczba parametrów oraz czynników rankingowych sprawia, że nie wszyscy są w stanie wykonać pozycjonowanie tak, aby osiągnąć żądany wynik.

Dla firm zajmujących się sprzedażą swoich produktów bądź usług za pośrednictwem internetu efektywne pozycjonowanie oznacza jedno – znacznie wyższe zyski spowodowane większą liczbą potencjalnie zainteresowanych klientów. Pozycjonowanie jest kluczowym elementem wielu współczesnych działalności internetowych, dlatego pomijanie tego procesu może mieć opłakane skutki w kwestii rentowności. Prawidłowa realizacja działań SEO powinna odwdzięczyć się zwiększeniem zysków i zainteresowaniem marką lub usługą.

Firma Google do ustalania pozycji danej strony internetowej wykorzystuje swój autorski algorytm, który bierze pod uwagę kilkaset różnych parametrów mających w efekcie ustalić prawidłową pozycję strony przy wybranym słowie kluczowym. Gigant z Mountain View nie udostępnia konkretnych wytycznych co do ich istotności, lecz specjaliści z branży SEO (Search Engine Optimisation) potrafią rozgryźć najważniejsze z nich. Warto wiedzieć, że pozycjonowanie stron internetowych jest skomplikowaną czynnością, która wymaga od pozycjonera mnóstwa wiedzy, doświadczenia i ambicji, gdyż wyniki osiągane we wiodących wyszukiwarkach pojawiają się z opóźnieniem, czasami bardzo dużym.

Czy warto pozycjonować stronę internetową?

Zdecydowanie tak! Pozycjonowanie stron internetowych pozwala na zwiększenie zysków firmy internetowej poprzez zwiększenie liczby odwiedzających i zarazem umożliwia również podbicie nowych rynków, co ma szczególnie duże znaczenie w przypadku nowych krajów bądź rozszerzenia profilu działalności. Warto jednak wiedzieć, że pozycjonowanie strony może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Niedoświadczeni pozycjonerzy i firmy, które chcą jak najszybciej zrealizować proces pozycjonowania, z reguły przesadzają z liczbą słów kluczowych, ich nasyceniem i ukrywaniem fraz bądź nielegalnym pozyskiwaniem linkowania. Efektem może być nałożenie przez firmę Google różnego typu kar, które zawsze ograniczają widoczność konkretnej witryny w wynikach wyszukiwania, a czasami wręcz całkowicie ją usuwają (w przypadku szczególnie dużych zaniechań ze strony pozycjonera). Zachęcamy do skorzystania z usług firmy przeprowadzającej ten proces długofalowo i analizującej wszelkie etapy tego działania kilkukrotnie.

Pozycjonowanie krok po kroku

Pozycjonowanie stron internetowych polega na zwiększeniu widoczności danego portalu bądź sklepu w wynikach wiodących wyszukiwarek internetowych. Efekty pozycjonowania są proste do przewidzenia. Wysoka pozycja w Google, tuż pod wynikami sponsorowanymi, zwiększa liczbę odwiedzających oraz potencjalnych klientów i tym samym także zyski płynące z prowadzonej działalności. W niektórych branżach pozycjonowanie jest kluczowe w kwestii rentowności danego przedsiębiorstwa. Liczba działań wchodzących w skład działań SEOjest bardzo długa, dlatego warto poznać je wszystkie.

Frazy kluczowe – najważniejszy etap pozycjonowania

Proces pozycjonowania strony internetowej rozpoczyna się od wyboru prawidłowych fraz (słów) kluczowych, dobrze opisujących konkretną stronę internetową. To jeden z najistotniejszych etapów optymalizacji SEO (Search Engine Optimisation), który ma bezpośredni wpływ na osiągane wyniki, wymaga jednak ogromnej wiedzy specjalisty. Słowa kluczowe powinny w bezpośredni i jednoznaczny sposób opisywać rodzaj wykonywanej działalności i spowodować zatrzymanie użytkownika na danej podstronie na dłużej. Wybór słów, które uznawane są za popularne tylko w celu „przyciągnięcia” internauty, jest złą praktyką i w efekcie obniża ranking ze względu na zbyt wysoki współczynnik odrzuceń. Analiza Google oceni wówczas, że słowo kluczowe nie jest powiązane z realną treścią i obniży ranking.

Frazy kluczowe używane do wypozycjonowania firmy działającej lokalnie powinny być skonkretyzowane i dobrze dopasowane do rodzaju działalności. Jeśli zajmujesz się sprzedażą wózków widłowych w Gdańsku, to zamiast frazy „wózki widłowe”, która jest ogólna i bardzo trudna w pozycjonowaniu, postaw na sformułowanie „wózki widłowe Gdańsk”. Efektem będzie mniej wejść, lecz o znacznie lepszej konwersji (możliwości dokonania zakupu). Niektóre firmy pozycjonujące wykorzystujące także bardzo długie ogony, które generują niewielką liczbę wejść, lecz o najwyższym możliwym parametrze konwersji, np. w postaci „sprzedaż i wynajem wózków widłowych na terenie Gdańska”.

Warto zadbać o content strony

Bardzo istotna w kwestii wyników jest również strona internetowa oraz jej parametry techniczne i treść. Pozycjonowanie bierze pod uwagę między innymi częstotliwość aktualizacji strony internetowej, kod źródłowy, prędkość wczytywnia oraz wiele innych parametrów, którymi silnik wyszukiwarki może dokonać jej oceny. Szczególnie ważne jest to, aby odwiedzający stronę zostali na niej nieco dłużej, tylko w ten sposób można bowiem zmniejszyć współczynnik odrzuceń, drastycznie obniżający ranking w wybranej wyszukiwarce. Pozycjonowanie strony polega na wprowadzeniu poprawek do kodu źródłowego oraz poprawieniu jej opisu, a także na tworzeniu angażujących, unikalnych treści, które mogą zainteresować internautę. Nie bez znaczenia są również poboczne kwestie techniczne. Algorytm wyszukiwarki Google obniża pozycję stron nieszyfrowanych aktualnym certyfikatem SSL oraz takich, które działają bardzo powoli lub są niedostępne wskutek np. zbyt dużego ruchu.

Linki pozwalają pozycjonowaniu rozwinąć skrzydła

W pełni zautomatyzowane roboty Google ciągle przeszukują internet w celu odnalezienia nowych stron lub aktualizacji już dostępnych treści, sprawdzają także wszelkie linki i ich destynację, w tym łącza, które prowadzą do wypozycjonowania strony internetowej. Dla Google i innych wyszukiwarek internetowych strona jest tym godniejsza zaufania, im więcej jest do niej linków na stronach trzecich. Algorytm uznaje stronę za wartościową i popularną jednak tylko wtedy, kiedy link został umieszczony na stronie o równie wysokim lub wyższym rankingu. Linkowanie zewnętrzne (linkbuilding) ze świeżych stron internetowych lub z tych o bardzo złej reputacji nie przynosi pozytywnych skutków, może też spowodować obniżenie rankingu, co jest szczególnie częstym zjawiskiem w tzw. farmach linków.

Link building

Sprzedaż usług oraz produktów i towarów za pośrednictwem internetu jest obecnie dla niektórych firm zdecydowanie największym rynkiem zbytu, dlatego w celu zwiększenia liczby klientów wykorzystują one pozycjonowanie. Korzystają z niego zarówno małe przedsiębiorstwa i start-upy rozpoczynające swoją przygodę w świecie biznesu, jak i najwięksi gracze rynków krajowych i zagranicznych. Pozycjonowanie polega na zwiększeniu widoczności danej witryny w wynikach wyszukiwania wiodących wyszukiwarek internetowych, takich jak Google, poprzez wykorzystanie wszelkich możliwości znanych pozycjonerom. Do zaplanowania prawidłowej strategii pozycjonowania stosuje się wiele rozwiązań, część z nich w ogromnym stopniu wpływa na ranking witryny www w wyszukiwarce, podczas gdy inne dają niewielkie efekty i raczej sięga się po nie wyłącznie w celu poprawy i tak znakomitego efektu. W pozycjonowaniu wykorzystuje się między innymi link building. Proces ten ma ogromne znaczenie i duży wpływ na osiągane wyniki.

Czym jest link building?

Wszyscy doskonale wiemy o tym, że do zwiększenia szansy wypozycjonowania strony na jak najwyższe miejsca w wyszukiwarce, niezbędne jest spełnienie wszelkich wytycznych danego algorytmu. Jeden z najważniejszych etapów dobrego pozycjonowania stanowi odpowiednia ilość linków zewnętrznych i wewnętrznych oraz ich prawidłowa lokalizacja.

Link building dzieli się zewnętrzny i wewnętrzny. Zewnętrzny polega na zdobywaniu przez daną witrynę odnośników na serwisach (domenach) zewnętrznych, a wewnętrzny na własnej domenie. Linkowanie zewnętrzne jest zdecydowanie najistotniejsze i ma największy wpływ na SEO.

Jeszcze do niedawna firma Google uznawała wyższość liczby odnośników zewnętrznych nad ich jakością, teraz jest zupełnie odwrotnie. Obecnie liczy się ranking strony zewnętrznej, na której znajduje się odsyłacz do naszej strony i to właśnie ona ma podstawowy wpływ na zajmowaną przez nas pozycję. Co to oznacza? Że jeszcze kilka lat temu w sieci istniały niemoderowane farmy i katalogi linków o zerowej reputacji w Google, na których pozycjonerzy umieszczali linki do pozycjonowania strony. Obecnie firma Google podnosi ranking pozycji portalu tylko wtedy, gdy link do jego strony głównej, jakiejkolwiek podstrony lub dokumentu został umieszczony na witrynie o równie dobrym lub lepszym rankingu. W ten sposób gigant z Mountain View na dobre zakończył spamowanie linkami. Łączy się to jednak także z wyższymi kosztami.

Podstawowe lokalizacje linków zewnętrznych

Wykorzystanie linków zewnętrznych w pozycjonowaniu ma ogromne znaczenie dla rankingu danej strony internetowej, dlatego należy wybierać z głową odpowiednią stronę, na której znajdzie się link do naszego portalu. Niestety zmiana poczyniona przez Google oznacza dla pozycjonującej się strony jedno – znacznie wyższe koszty.

Najlepszą formą link buildingu są wpisy sponsorowane na tematycznych blogach, portalach czy też sklepach o stosunkowo dobrym rankingu w Google. To najskuteczniejszy sposób budowania dobrej reputacji wybranej strony, jednak wiąże się ze stosunkowo dużymi wydatkami, gdyż z reguły publikacja na łamach dużych portali znacznie przewyższa budżet start-upów oraz firm, które nie są w stanie przeznaczyć na reklamę tak wysokich nakładów finansowych. Niezaprzeczalnym atutem tego typu działania jest jednak nie tylko link building. Wartościową stronę czytają również prawdziwi ludzie, dlatego też po publikacji możemy liczyć na jakikolwiek ruch organiczny pochodzący z wybranej witryny.

Czym jest audyt SEO?

Pozycjonowanie ma ogromny wpływ na widoczność wybranej witryny w wynikach wyszukiwania Google. Dla firm z wielu branż internet jest podstawowym źródłem pozyskiwania klientów, którzy również coraz chętniej wykorzystują właśnie internet do poszukiwań usługodawcy bądź sprzedawcy poszukiwanego towaru. Pozycjonowanie to szereg procesów, mających na celu doprowadzenie danej firmy dosłownie na szczyt wyszukiwarki Google, najchętniej na wyższe pozycje pierwszej strony wyników. Aby to zrobić, należy skorzystać z usług wybranej firmy SEO, która zajmuje się pozycjonowaniem zawodowo. Pierwszym etapem niezbędnym do podjęcia współpracy i opracowania prawidłowego projektu jest wykonanie audytu SEO.

Założenia audytu SEO

Audyt SEO służy do oceny i dogłębnej analizy wybranej strony internetowej pod kątem SEO. Badana witryna jest wówczas oceniana w najmniejszych szczegółach, a dokument zawierający wszelkie wytyczne może mieć nawet kilkadziesiąt gęsto zadrukowanych stron zapełnionych danymi i wykresami. Prawidłowe przeprowadzenie audytu SEO zapewnia jednak szereg informacji niezbędnych w pozycjonowaniu, dlatego jest wymagany przez wiele firm działających w branży SEO.

Audyt pozwala na wprowadzenie do danej witryny wielu poprawek, usprawnień i działań, które zdecydowanie przyspieszą ten proces i zmniejszą liczbę błędów, które mogą negatywnie wpłynąć na osiągane wyniki. Agencje SEO niechętnie podejmują się współpracy bez wstępnego przeprowadzenia audytu, głównie z uwagi na niepewne efekty oraz dużą ilość zbędnej i niepotrzebnej pracy, w żaden sposób niewpływającej na pozycjonowanie.

Co jest brane pod uwagę podczas audytu SEO?

Audyt SEO wyszczególnia wiele parametrów, które działają na wypozycjonowanie danej witryny, w tym parametry wewnętrzne, zewnętrzne oraz budowę strony i content. Pozycjoner dokonuje dogłębnej analizy między innymi nagłówków i meta tagów oraz danych strukturalnych, a także adresów kanonicznych i URL oraz liczby i prawidłowości słów kluczowych w już dostępnych artykułach. Ocenie podlega ponadto certyfikat SSL oraz struktura wybranego serwisu, a nawet paginacja i dostępność oraz responsywność strony mobilnej.

W audycie SEO ocenia się także szczegóły na temat błędów 404 oraz stanu indeksacji strony czy też stan serwera i jego logi. W rozszerzonych audytach znajdzie się również miejsce dla oceny UX danej witryny, w skład czego wchodzi jej szybkość oraz liczba reklam, współczynnik odrzuceń oraz jej dostępność. Audyt może zawierać szczegółowe informacje na temat linkowania zewnętrznego oraz wewnętrznego i opublikowanych multimediów czy też wyniki przeanalizowania linków w zakresie dofollow i nofollow. Bardzo istotne jest poza tym zachowanie użytkowników, w tym przegląd skuteczności dotychczas prowadzonych działań SEO.

Tak naprawdę jednak każda firma zajmująca się pozycjonowaniem ocenia audyt w swoim własnym zakresie, gdyż każda z nich ma swój własny, wypracowany format, który sprawdziła w wielu dotychczasowych analizach.

Czy audyt SEO jest efektywny?

Zdecydowanie tak! Przeprowadzenie wnikliwego audytu SEO daje podstawy do realizacji szeregu działań związanych z pozycjonowaniem. Można za jego pomocą zwiększyć liczbę wejść na stronę i konwersję, a także poprawić rentowność danego przedsiębiorstwa oraz jego rozpoznawalność w Internecie i poza nim. Wielu przedsiębiorców przekonało się na własnej skórze, że precyzyjne i szybkie pozycjonowanie bez audytu SEO nie jest możliwe. Wiedzą o tym doświadczeni pozycjonerzy, którzy podejmują się współpracy wyłącznie po zapoznaniu się z dokumentem audytu SEO.

Koszt pozycjonowania

Dla większości przedsiębiorców w pozycjonowaniu najbardziej liczy się ostateczny efekt, który ma doprowadzić daną stronę aż na sam szczyt wyników wyszukiwarki Google, w dalszym ciągu najpopularniejszej w naszym kraju. Wraz z szeregiem działań mających na celu poprawę widoczności strony w internecie idą jednak także koszty, niejednokrotnie przewyższające potencjalne zyski wynikające z przeprowadzenia procesu pozycjonowania. Właśnie z tego względu na pozycjonowanie decydują się z reguły duże lub mniejsze firmy, które osiągają dzięki temu większe przychody, jeśli więcej internautów odwiedza ich stronę internetową lub sklep. Warto poznać szczegóły dotyczące ceny pozycjonowania z bliska.

Czy pozycjonowanie strony www ma sens?

Zdecydowanie tak! Efekt działania pozycjonowania często znacznie poprawia rentowność danej firmy, która szybko powiększa bazę swoich klientów wskutek lepszej widoczności w Google. Wpisanie frazy kluczowej w tej wyszukiwarce prowadzi do wyświetlenia się na stronie listy wyników, z czego pierwsze pozycje zajmują witryny sponsorowane, a kolejne – organiczne (darmowe). Większość internautów po wpisaniu danej frazy przegląda wyniki wyłącznie z dwóch pierwszych stron, dlatego znalezienie się na nich może przeważyć o przyszłości danego przedsiębiorstwa, osobistej witryny prowadzonej z pasji lub poczytnego bloga, który żyje z ekspozycji reklam i wpisów sponsorowanych.

Liczba działań zwiększających widoczność w wyszukiwarce może przyprawić o ból głowy. Czasami są one związane ze zbudowaniem praktycznie całej strony od podstaw (zwłaszcza w przypadku mocno zaniedbanej witryny z bardzo niskim rankingiem). Warto wśród podstawowych zadań wymienić optymalizację treści na stronie poprzez nasycenie jej frazami kluczowymi bądź napisanie ich od nowa, optymalizację kodu strony oraz jej struktury i UX, a także proces zwany link buildingiem, który polega na zdobywaniu wysokojakościowych odnośników do witryny poddanej pozycjonowaniu.

Ile kosztują działania w ramach SEO?

Koszty pozycjonowania są różne i bardzo trudno określić w tej kwestii konkretną liczbę, a nawet widełki cenowe. W zakres prawidłowo zaplanowanej i wdrożonej usługi wchodzą bowiem setki różnych prac, a każda z nich ma osobny cennik.

Audyt SEO jest przeprowadzany z reguły jeszcze przed przygotowaniem strategii pozycjonowania, który zawiera wszelkie istotne informacje na temat obecnego stanu witryny. Specjalista oceni adresy, linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne, a także stan indeksu strony czy też nagłówki i strukturę całej witryny, wraz ze sposobem nawigacji i paginacją. Cena jest uzależniona od ilości wykonanej pracy w godzinach.

Podstawowym czynnikiem wpływającym na cenę za pozycjonowanie jest przygotowanie i wstępna analiza słów kluczowych. Proces ten polega na wyszukaniu przez pozycjonera fraz kluczowych, które idealnie pasują do danej branży, a ponadto dostosowaniu ich do konkretnej specyfiki lub lokalizacji danej działalności. To etap, który w ogromnym stopniu wpływa na efektywność dalszych prac, dlatego wybór nieprawidłowych słów kluczowych może zupełnie zniwelować starania o lepszą pozycję w Google. Koszt analizy i wyboru słów kluczowych jest również skorelowany z liczbą godzin pracy pozycjonera.

Optymalizacja treści to etap wiążący się z przygotowaniem całkowicie nowych artykułów bądź przeredagowaniem tych już opublikowanych. To żmudna praca, która może pochłonąć bardzo duże środki finansowe w przypadku mocno rozbudowanych stron, na których znajduje się mnóstwo unikalnej treści i informacji, jednak jest bardzo istotna w kwestii pozycjonowania. Znacznie mniejsze koszty czekają na firmy, które wykorzystują swoją stronę wyłącznie jako portfolio, wówczas copywriter (osoba zajmująca się zawodowo redagowaniem tekstów) będzie musiał przygotować jedynie kilka tekstów. Ceny zależą od stopnia skomplikowania tekstów i tematyki, a także ilości znaków ze spacjami.

Proces link buildingu bywa najdroższy, szczególnie wtedy, gdy w grę wchodzą artykuły sponsorowane, których koszt może wynosić nawet kilka tysięcy złotych w przypadku publikacji na łamach dużych portali z doskonałą reputacją w Google.

Od czego zależy efekt pozycjonowania?

Efekty pozycjonowania mogą być satysfakcjonujące i w większości przypadków tak jest, jeśli tylko odpowiednio zadbamy o wszelkie kwestie mające na nie wpływ. Wiele osób zastanawia się od czego zależą rezultaty i po jakim czasie można się ich spodziewać. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje, wśród których z pewnością znajdziesz odpowiedź na te pytania, a także dowiesz się, co ma największy wpływ na efekty, jak można je wzmocnić i co może na nie negatywnie zadziałać. Poradnik bez wątpienia pomoże Ci dobrze zainwestować posiadane środki, a wykorzystując dodatkowo naszą wiedzę wszystko stanie się dużo prostsze i łatwiejsze do zrozumienia.

Zastanów się jakich efektów oczekujesz

Zagadnienia dotyczące pozycjonowania to temat dla cierpliwych, gdyż wyniki nie są widoczne od razu. Trzeba na nie poczekać kilka tygodni, miesięcy, a czasami nawet dłużej. Jednak wszystko zależy w jaki sposób definiujesz oczekiwane rezultaty. Warto się nad tym zastanowić w pierwszej kolejności, gdyż dla każdego przedsiębiorcy efektem może być coś innego. Wśród najczęściej wymienianych znajduje się wzrost pozycji w wyszukiwarkach, a konkretniej poszczególnych fraz kluczowych, wzrost organicznego ruchu w witrynie pochodzącego z wyszukiwarek, w tym wzrost wyświetleń i kliknięć, wzrost zapytań potencjalnych klientów, a także wzrost konwersji, czyli np. sprzedaży w przypadku branży e-commerce (sklepów internetowych). Zawsze najlepszym i najkorzystniejszym rozwiązaniem jest skupienie się na jednym efekcie, co pozwoli mieć nad nim większą kontrolę.

Co może mieć bezpośredni wpływ na rezultaty pozycjonowania

Aby móc mówić o jakichkolwiek efektach pozycjonowania, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na aktualną pozycję naszej witryny, aby wiedzieć czy się poprawia, czy wręcz przeciwnie. Dzięki temu można zaplanować strategię i określić jej najważniejsze cele. Zatem w przypadku, gdy Twoja strona www nie jest widoczna w wyszukiwarkach, to warto zacząć od wdrożenia słów kluczowych we wpisach blogowych, podstronach kategorii czy opisach produktów bądź usług. Natomiast w innych przypadkach warto przemyśleć tak zwane long tail, czyli “długie ogony” słów kluczowych, którymi wyróżnisz swój biznes na tle konkurencji. Pamiętaj, że pozycjonowanie to złożone działania, dlatego warto na bieżąco je aktualizować.

Konkurencja, a efekty pozycjonowania?

Oczywiście najważniejszym wyznacznikiem czasu, który musi upłynąć aby zobaczyć pierwsze efekty,jest konkurencja. Stale przybywa nowych firm działających w branży e-commerce, przez co wyróżnienie swojej marki na tle innych jest coraz bardziej utrudnione. Walka o te same miejsca, biorąc pod uwagę, że na pierwszej stronie wyszukiwarki Google jest ich tylko 10, nie jest łatwa. Zatem musisz uzbroić się w większą cierpliwość, jeśli Twoja firma należy do popularnej branży. Im bardziej niszowy biznes, tym efekty pojawią się szybciej.

Budżet – jego wysokość, a efekty

Warto także wiedzieć, że ogromny wpływ na szybkość pojawienia się efektów ma budżet przeznaczony na pozycjonowanie. Zatem im więcej funduszy poświęcisz w działania marketingowe, tym szybciej zauważysz ich rezultaty, o ile dobrze je zainwestujesz. Niestety w większości przypadków wiąże się to z dużymi wydatkami, szczególnie jeśli chodzi o popularne branże, dlatego wypromowanie strony może pochłonąć wiele środków, które przede wszystkim powinny się zwrócić z nawiązką. Zwykle pierwszym efektem pozycjonowania jest zwiększony ruch na stronie z wyszukiwarek. Wiele osób zapyta także, czy istnieje jakaś droga na skróty. Otóż w tej kwestii nie warto się na nią decydować, gdyż zwykle jest ona nieopłacalna – w przypadku pozycjonowania czas ma ogromne znaczenie, szczególnie jeśli nie chcemy po szybkim wzroście odnotować dużych spadków.

Jak pozycjonować sklep internetowy?

Biznes online stał się w ostatnim czasie niezwykle popularny, a w szczególności sklepy internetowe. To niezwykle wygodne rozwiązanie dla klientów, którzy mogą w komfortowy sposób dokonać zakupów poprzez złożenie zamówienia w sieci, bez konieczności wychodzenia z domu. Jednak duża konkurencja utrudnia utrzymanie stabilnej pozycji na rynku, dlatego warto skupić się na działaniach, które pozwolą się wyróżnić. Jednym z nich jest pozycjonowanie, czyli zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach, z których korzystają miliony internautów każdego dnia w celu odnalezienia interesujących produktów. Sprawdź już dziś, jak w prawidłowy sposób wypozycjonować sklep internetowy i skorzystaj z naszych wskazówek.

Struktura sklepu – warto od niej zacząć

Co się kryje pod hasłem struktura sklepu? Otóż jest to zbiór wszystkich podstron, na którą składają się strony kategorii, podkategorii i produktowe. Warto przemyśleć odpowiedni ich układ, gdyż ma to ogromne znaczenie w pozycji sklepu, choć takie rozwiązanie docenią nie tylko roboty Google, ale również użytkownicy, dla których korzystanie z witryny będzie przyjemniejsze i intuicyjne. Istotna jest również szybkość działania e-sklepu, gdyż zbyt długo ładująca się strona negatywnie wpływa na pozycjonowanie. Warto także postawić na krótkie adresy URL, a dla wzbudzenia zaufania posiadać aktywny certyfikat SSL.

Content sklepu – dobierz odpowiednie treści i grafiki

Content sklepu to cała jego zawartość, dlatego jeśli do tej pory nie przywiązywałeś wagi do publikowanych treści to czas zmienić swoje nawyki na potrzeby pozycjonowania. Oznacza to, że konieczne jest dodanie odpowiednich treści na wszystkich podstronach, bez ich duplikowania. Powinny być one starannie dopracowane, sformatowane i zredagowane, a także nasycone słowami kluczowymi. Warto także zadbać o to, aby każda podstrona miała swoje meta opisy z wykorzystaniem pasujących do niej fraz. Doskonałym rozwiązaniem, korzystnie wpływającym na pozycjonowanie, jest również urozmaicanie treści. Wśród nich można skupić się na prowadzeniu bloga, dzięki czemu poprawi się ranking sklepu wedle Google, a także dodać możliwość opiniowania produktów, co pozwoli również wejść w interakcję z klientami i zwiększy ich zainteresowanie sklepem i jego asortymentem.

Linkowania wewnętrzne i zewnętrzne mające wpływ na pozycjonowanie

Kolejnym wartym rozważenia rozwiązaniem, pozytywnie wpływającym na pozycjonowanie, jest zastosowanie linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Pierwsze z nich umieszczane jest na prowadzonej przez siebie stronie internetowej i jego głównym celem jest odesłanie użytkowników do kategorii, podkategorii, produktów czy innych podstron wchodzących w skład struktury sklepu. Natomiast linkowanie zewnętrzne to możliwość zwiększenia ruchu na stronie internetowej, gdyż linki są umieszczane na innych witrynach.

Jednak tutaj warto się zatrzymać i dodać kilka istotnych słów. Linkowanie zewnętrzne powinno pochodzić z zaufanych stron, które są wartościowe, gdyż w innym przypadku działanie to przyniesie więcej szkody niż pożytku, Google dość mocno karze za przeróżne przewinienia. Zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie ma znaczenie w procesie pozycjonowania sklepu online. Na przyspieszenie indeksowania wpływa również dodanie linkowania wewnętrznego np. w menu czy stopce. Ponadto warto także umieszczać linki we wpisach blogowych. Po przeanalizowaniu wszystkich wskazówek z pewnością przekonasz się, że nie trzeba być ekspertem SEO, aby samodzielnie wykonać część działań, które wzmocnią pozycjonowanie prowadzonego przez Ciebie biznesu w sieci.

Znaczenie UX w procesie pozycjonowania

Skomplikowany proces pozycjonowania sprowadza się do kilku etapów, które w ostatecznym rozrachunku mają doprowadzić pozycjonowaną stronę aż na sam szczyt wyników w Google. Jednym z kilku procesów niezbędnych w SEO jest zadbanie o techniczną stronę portalu, w tym o jej UX, czyli User Experience. Zachowanie internautów na danym portalu ma ogromny wpływ na jej ranking i stanowi fundament czynności związanych z SEO. Nie bez powodu większość agencji SEO rozpoczyna swoją pracę, a konkretniej pozycjonowanie od wprowadzenia pewnych ulepszeń w zakresie UX, tuż po przeprowadzeniu audytu.

Wpływ UX na pozycjonowanie

Skrót UX określa doświadczenia użytkownika płynące z obcowania z wybraną stroną internetową, aplikacją lub programem, a sam zakres User Experience jest bardzo szeroki. Są jednak pewne wytyczne, które zawsze należy spełnić, niezależnie od branży czy popularności danego portalu.

UX w bardzo dużym stopniu wpływa na wynik i pozycję naszej strony w Google, lecz stanowi także fundament kolejnych działań pozycjonera. Podstawową zaletą prawidłowo zaplanowanego User Experience jest spełnienie wszelkich oczekiwań wybranych internautów, które wynika z połączenia szybkości działania strony z jej atrakcyjnością oraz łatwością nawigacji. W ten sposób skutecznie zmniejsza się bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń, zwiększa się jednocześnie zaangażowanie odwiedzających, które widać po wydłużeniu czasu przebywania na stronie oraz generowanej liczbie odsłon na sesję. A wszystko to ma bezpośredni wpływ na wynik wedle algorytmu Google.

Warto zawsze, niezależnie od branży, zadbać o jak najłatwiejszy dostęp do treści, spełnienie wszelkich oczekiwań w kwestii jakości plików graficznych, a także o prawidłową nawigację, która nie będzie wywoływała żadnych problemów w danej grupie docelowej i wiekowej. Istotne są nawet takie szczegóły jak wielkość i krój czcionki, paginacja oraz liczba akapitów czy ewentualne wypunktowania w już istniejących artykułach.

Planowanie UX – co brać pod uwagę?

Doświadczenie użytkownika to wypadkowa atrakcyjności wybranej strony www oraz jej użyteczności i pozytywnych wrażeń nawet po jej opuszczeniu. Każda branża w tych kwestiach rządzi się zupełnie różnymi prawami, dlatego pozycjoner realizując pozycjonowanie musi wziąć pod uwagę konkretną specyfikę danego przedsiębiorstwa, sklepu lub prywatnego bloga. Portal dedykowany dla nastolatków musi podobać się nastolatkom i młodym osobom, z kolei strona dedykowana księgowości powinna przypaść do gustu dorosłym użytkownikom internetu, którzy oczekują profesjonalizmu i elegancji. Jak się okazuje, pozycjonowanie to długi i złożony proces, pełen pułapek i przeszkód.

Warto także wziąć pod uwagę obecnego dostawcę usług hostingowych. Powolne ładowanie się strony ma bardzo negatywny wpływ zarówno na wyniki w wyszukiwarce Google, jak i na doświadczenie użytkownika. Zbyt długie oczekiwanie na załadowanie się tekstu bądź zdjęcia jest podstawową przyczyną wyjścia ze strony przez internautę, który w sieci poszukuje konkretnej informacji. Dobrym wyborem okaże się skorzystanie z usługi hostingowej znanej i lubianej firmy i wykupienie wyższego pakietu danych.

Nie można także przesadzać z liczbą słów kluczowych, to jeden z ważniejszych aspektów User Experience. Pozycjonowanie to bardzo skomplikowany proces, który ma łączyć pozytywne wrażenia internautów z wysoką pozycją w wyszukiwarce. Zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych i nienaturalne brzmienie tekstów może spowodować obniżenie rankingu i podwyższenie współczynnika odrzuceń.

Czy warto samemu pozycjonować stronę WWW

Wielu właścicieli osobistych blogów, portfolio oraz stron internetowych, które bezpośrednio nie generują przychodu, decyduje się na pozycjonowanie we własnym zakresie. Koszty usług profesjonalnych, zawodowych pozycjonerów mogą dla wielu z nich stanowić zbyt dużą barierę. Wykonanie wielu etapów niezbędnych podczas pozycjon pozwala uzyskać stosunkowo dobrą pozycję w wyszukiwarce także własnoręcznie. Wiąże się to jednak z dość długą, mozolną pracą, a także niepewnymi efektami. Bardzo często efekty pozycjonowania są odwrotne do zamierzonych, gdyż algorytmy wyszukiwarek przewidują wiele sankcji i kar dla domen, które chcą dostać się na szczyt wyników wyszukiwania przy użyciu niedozwolonych środków.

Podstawowe założenia pozycjonowania strony internetowej

Pozycjonowanie to szereg czynności SEO, które w ostatecznym efekcie mają doprowadzić wybraną domenę aż na sam szczyt wyników wyszukiwania w wiodącej wyszukiwarce w kraju, w naszym przypadku Google. Celem każdego pozycjonera jest wypozycjonowanie witryny na pierwszą lub drugą stronę listingu wyników wyszukiwania danej frazy kluczowej. Pierwsze dwa miejsca są zajęte zawsze przez linki wykupione, sponsorowane, podczas gdy kolejne pozycje zajmują już witryny naturalne (organiczne). To właśnie na nich skupia się proces pozycjonowania. Co ciekawe, na efekty zazwyczaj trzeba poczekać, gdyż Google nie aktualizuje swoich wyników na bieżąco. Podstawowymi czynnościami wchodzącymi w skład pozycjonowania jest techniczna optymalizacja danej witryny, łącznie z jej kodem źródłowym i UX, optymalizacja treści polegająca na nasyceniu istniejących tekstów frazami kluczowymi bądź napisanie nowych, a także link building. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej.

Zoptymalizuj stronę i wybierz dostawcę usług hostingowych

Pierwszym krokiem niezbędnym do wypozycjonowania strony jest optymalizacja całej witryny pod kątem działań SEO. Robot Google monitoruje między innymi jej prędkość działania czy też braki w dostępie do treści, dlatego doskonałym wyborem będzie skorzystanie z usług znanej firmy hostingowej z dużym zapleczem i popularnością na danym rynku z minimalnym downtime. Co więcej, szybkość działania wpływa także na zachowanie internautów. Powolne ładowanie się zdjęć oraz treści może podwyższyć współczynnik odrzuceń. Należy także jak najbardziej uprościć stronę i dostosować ją do wymogów typowego użytkownika internetu, mając na uwadze jego wygodę w nawigacji. Skomplikowany user interface bywa zupełnie nieintuicyjny.

Nasyć witrynę wybranymi słowami kluczowymi

Fundamentem pozycjonowania jest zawsze wybór odpowiednich słów kluczowych i wprowadzenie ich do istniejącej już treści bądź zredagowanie nowych artykułów. To kluczowy aspekt mający bezpośredni wpływ na pozycjonowanie, na który warto poświęcić bardzo dużo czasu. Poznaj swoją grupę docelową i wybierz frazy korzystając z zewnętrznych narzędzi SEO, zwracając uwagę na ich jak najlepsze dopasowanie do treści. Wielu początkujących pozycjonerów wybiera zbyt krótkie i nieprecyzyjne słowa kluczowe, które dobrze nakierowują na stronę, lecz nie zachęcają internauty do pozostania na niej na dłużej. To błąd, który skutecznie zmniejszy pozycję w wyszukiwarce.

Warto wybierać skonkretyzowane słowa kluczowe oraz frazy, które precyzyjnie nawiązują do treści i zatrzymają odwiedzającego na danej witrynie. Dobrze sprawdzają się frazy z długim ogonem, które gwarantują znacznie mniejszą liczbę wejść, lecz o zdecydowanie wyższej jakości. Dla przykładu oblegana fraza “sprzątanie” jest zdecydowanie bardziej ogólnikowa, niż fraza “sprzątanie domów Kraków”, która zapewni lepsze i bardziej przewidywalne wyniki pozycjonowania. Dobrą praktyką jest rozdzielenie słów kluczowych na różne podstrony.

Link building

Najtrudniejszym procesem w samodzielnym pozycjonowaniu jest link building, który polega na uzyskaniu linków zwrotnych do naszej strony. Jeszcze do niedawna algorytm Google brał pod uwagę liczbę odnośników, podczas gdy obecnie ocenie podlega ich jakość. Co to oznacza? Że linki do swojej witryny warto umieszczać wyłącznie na portalach o dobrej reputacji, które już są obecne na wysokich wynikach w wybranej wyszukiwarce. Najlepiej sprawdzają się wówczas komentarze, a także artykuły sponsorowane, które mają także tę zaletę, że kierują do wybranej podstrony także organiczny, prawdziwy ruch.

Czym kierować się przy wyborze agencji SEO?

Prowadzenie własnego biznesu w internecie to nie lada wyzwanie. Stale rosnąca konkurencja w większości branż sprawia, że szukamy sposobu na wyróżnienie swojej działalności, najczęściej poprzez skorzystanie z pomocy profesjonalistów. Należą do nich między innymi agencje SEO, które specjalizują się w pozycjonowaniu stron internetowych, niezależnie od ich tematyki. Profesjonaliści są w stanie zaproponować szeroki zakres działań i skuteczną strategię, która na przestrzeni czasu przyniesie wiele korzyści, o ile dobrze wybierzemy. Zatem na co zwrócić uwagę podczas współpracy z agencją SEO i jak wybrać tą właściwą? Dowiedz się tego już dziś z poniższej lektury.

Zapoznaj się z wszystkimi szczegółami i warunkami współpracy

Zdecydowanie jedną z wytycznych, którą należy się kierować podczas wyboru agencji SEO pod kątem chęci skorzystania z pozycjonowania są najważniejsze szczegóły i warunki współpracy. Warto sprawdzić, co dana firma może zaproponować w oparciu o posiadany budżet. Dodatkowo sprawdźmy dokładnie warunki współpracy, w tym między innymi czas trwania umowy czy strategie planowanych działań. Zapoznaj się ze wszystkimi szczegółami, gdyż zakres oferty jest niezwykle ważny. Najistotniejszą usługą jest pozycjonowanie, które również może być na różnym poziomie, dlatego najważniejsze aby zaproponowane działania były indywidualnie dostosowane do biznesu oraz gwarantowały skuteczność i efektywność. Bardzo przydatnym rozwiązaniem jest również posiadanie własnego opiekuna, do którego można się w każdej chwili zwrócić, dzięki czemu jedna osoba będzie odpowiedzialna za kontakt z nami i na bieżąco informowana o preferencjach czy uwagach. Równie istotne są koszty oraz sposób rozliczenia, aby były dla nas dogodne. Warto także próbować negocjować warunki, szczególnie, gdy liczymy na długofalową współpracę związaną z pozycjonowaniem.

Przejrzyj opinie i zrób research wśród znajomych

Niezwykle istotne są również opinie znalezione w sieci, a także zasięgnięcie informacji wśród znajomych, którzy być może mieli już okazję korzystać z usług pozycjonowania rokującej agencji SEO. Takie informacje są najczęściej wiarygodne i dzięki nim można wiedzieć, komu zaufać i powierzyć swój biznes, a konkretniej pozycjonowanie oraz innego rodzaju działania marketingowe. Opinie można także znaleźć na forach tematycznych czy grupach założonych na serwisach społecznościowych, które w ostatnim czasie są bardzo popularne.

Weź pod uwagę doświadczenie w branży

Doświadczenie w branży to kolejny czynnik, którym warto się kierować przy wyborze agencji SEO. Wieloletnia obecność na rynku wiąże się z większym portfolio, a także często z zakresem proponowanych usług, wśród których najważniejsze miejsce zajmuje pozycjonowanie. Zatem im dłużej dana agencja SEO prowadzi swój biznes, tym większe prawdopodobieństwo, że jej działania będą skuteczne, co jest zdecydowanie kluczem do sukcesu firm korzystających z jej usług. Ponadto im większe doświadczenie, tym szersze portfolio, czyli grono klientów, z którymi agencja miała już okazję współpracować. Warto zatem sprawdzić wszelkie rekomendacje oraz to, czy wybrana agencja SEO miała już styczność z działaniami związanymi z pozycjonowaniem w danej branży, dzięki czemu można także poprosić o przedstawienie realnych efektów jej pracy w tym zakresie. Dodatkowo bardzo istotne w pozycjonowaniu jest zaplecze linkowe, gdyż firmy posługujące się nim mają zwykle większe możliwości.

Najważniejsze pytania, które warto zadać podczas wyboru agencji SEO

Warto także wiedzieć o co zapytać przedstawiciela agencji SEO przed podjęciem ostatecznej decyzji. Przede wszystkim najważniejsze jest poznanie ogólnego zarysu strategii działań związanych z pozycjonowaniem na najbliższy czas oraz na jakiej podstawie zostaną dobrane słowa kluczowe. Ponadto warto dowiedzieć się, co jest w cenie usługi oraz po czyjej stronie będzie wprowadzenie proponowanych zmian. Dobrze jest także poznać częstotliwość optymalizacji witryny oraz to, jak będzie wyglądał raport z prowadzonych działań, a także na jaki okres podpisywana jest umowa.

Czy warto inwestować w pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie to proces, który ma w założeniu zwiększyć widoczność wybranej strony internetowej na tle innych poprzez poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Dbanie o wysokie miejsce w listingu Google ma szczególnie duże znaczenie w przypadku firm, które chcą pokazać swoją ofertę większej liczbie zainteresowanych osób, zwiększając swoje zyski nawet kilkukrotnie. Pozycjonowanie może być ogólne i dedykowane na cały kraj lub nawet na świat, a także lokalne, nakierowane tylko na konkretną dzielnicę, miasto bądź województwo. Wbrew pozorom czynności podczas tego typu pozycjonowania nieco się różnią od standardowego procesu.

Dlaczego pozycjonowanie lokalne się opłaca?

Pozycjonowanie lokalne jest nastawione na zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania Google wyłącznie takich fraz, które są w bezpośredni sposób związane z konkretną dzielnicą, miastem, wsią bądź gminą czy też województwem. Z tego typu pozycjonowania korzystają z reguły sklepy bądź restauracje i punkty usługowe, które świadczą sprzedaż na rzecz klientów w wybranym miejscu i nie dysponują sklepem internetowym. Mogą to być pracownie szewskie, gabinety dentystyczne, sklepy z wyspecjalizowanym sprzętem medycznym bądź Hi-Fi, a także gabinety rehabilitacyjne czy niewielkie kawiarnie lub pijalnie alkoholu. Wszystkie te branże mają jedną cechę wspólną – świadczą swoje usługi lub realizują sprzedaż wyłącznie pod konkretnym adresem w jednym mieście.

Wówczas standardowe pozycjonowanie, polegające na wybraniu ogólnikowej frazy kluczowej, może się zupełnie nie sprawdzić. Co nam z dużego ruchu, gdy tak naprawdę większość internautów i tak nigdy nie odwiedzi naszego punktu usługowego wskutek zbyt dużej odległości do pokonania. Niska konwersja sprawia wówczas, że pozycjonowanie zupełnie nie ma sensu i jest zbędnym wydatkiem, gdyż poza zwiększeniem ruchu na stronie nie przyniesie jakichkolwiek innych korzyści.

Pozycjonowanie lokalne krok po kroku

Z reguły mieszkańcy danego miasta, którzy chcą wyszukać konkretny sklep bądź punkt usługowy, wpisują wybrane słowo kluczowe i łączą je z miastem, np. “wulkanizacja Gdańsk”. Wyniki są zazwyczaj satysfakcjonujące, gdyż algorytmy wyszukiwarek traktują miasto z dużym priorytetem. Geolokalizacja sprawia jednak, że w polu wyszukiwarki internetowej nie trzeba wpisywać miasta, gdyż algorytm Google sam pobierze lokalizację internauty po adresie IP bądź danych GPS.

Pierwszym krokiem do pozycjonowania lokalnego jest nasycenie strony internetowej odpowiednimi frazami kluczowymi połączonymi z wybranym regionem. Warto nazwę regionu umieścić w każdym istniejącym tekście wraz ze słowem kluczowym, wówczas Google zaindeksuje stronę kładąc nacisk na najczęściej pojawiającą się lokalizację. Jednak zawsze należy zachować umiar. Algorytmy Google surowo karzą strony przesycone frazami, gdyż z reguły oznacza to nienaturalnie brzmiące teksty, które nie niosą żadnego przekazu, poza nakierowaniem klienta na wybraną stronę. Pozycjonowanie wygrywa firma, która weźmie pod uwagę nawet najmniejsze szczegóły. Istotne będą nagłówki i podanie dokładnego adresu, najlepiej w kilku widocznych miejscach na stronie. Warto także dodać swoją firmę do katalogu Google Moja Firma i umieścić znacznik.

W pozycjonowaniu lokalnym należy także zadbać o proces zwany link buildingiem. Polega on na pozyskiwaniu odnośników do naszej strony umieszczonych na innych witrynach, najlepiej z jak najwyższą pozycją w Google. W ten sposób można uzyskać znacznie lepszy Rating ze strony algorytmu Google i tym samym także wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Podczas pozycjonowania i link buildingu warto skupić się na pisaniu rzeczowych komentarzy pod artykułami umieszczonymi na lokalnych stronach, np. gazety lub urzędów, a także zdecydować się na kilka artykułów sponsorowanych, które mimo wyższej ceny są bardzo efektywnym sposobem zwiększenia widoczności w wyszukiwarce.

Jak pisać treści, które wspierają SEO?

Prowadzenie strony internetowej i biznesu w sieci wiąże się z odpowiednią optymalizacją witryny, dzięki której można liczyć na korzystne jej pozycjonowanie. W tym celu liczą się wszystkie szczegóły, od układu strony, opublikowanych grafik i przede wszystkim treści. W dzisiejszym artykule podpowiadamy, jak prawidłowo pisać treści, które wspierają SEO. Sprawdź już dziś jakie teksty powinny znaleźć się w Twoim serwisie www oraz na co zwrócić uwagę podczas ich przygotowywania. Zapraszamy do lektury i skorzystania z rad naszych profesjonalistów.

Dlaczego teksty SEO są tak istotne?

Zastanawiasz się pewnie, dlaczego teksty SEO są tak ważne z punktu widzenia zaistnienia w sieci. Otóż zadbanie o tego rodzaju elementy witryny ma bezpośredni wpływ na widoczność witryny w wyszukiwarce, co ma również związek z dobrym pozycjonowaniem. Obecnie, ze względu na dużą konkurencję, nie wystarczą jedynie odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Wymagana jest kreatywność i znacznie szersza wiedza niż kiedyś, co często wiąże się także z researchem. Wszystko po to, aby spełnić wymagania algorytmów wyszukiwarki i tym samym poprawić pozycjonowanie witryny, jednocześnie wyróżniając prowadzony biznes online na tle konkurencji.

Wysoka jakość treści i poprawność językowa to podstawa

Aktualnie Google przykłada dużą uwagę do jakości publikowanych treści, dlatego poza słowami kluczowymi liczy się także poprawność językowa, gramatyczna i merytoryczna. Każdy tekst przed publikacją powinien przejść gruntowną korektę, aby zminimalizować ryzyko pojawienia się jakichkolwiek błędów. Warto trzymać się zasady przejrzystości i spójności treści, co jest niezwykle istotną kwestią pod względem pozycjonowania.

Kopiowanie treści SEO jest zdecydowanie zabronione i jest to błąd, którego warto unikać za wszelką cenę. Teksty powinny być przede wszystkim unikalne, niepowtarzalne, dlatego koniecznie zadbaj o różnorodność. Powielanie kontentu kategorii czy opisów jest niedopuszczalne, gdyż negatywnie wpływa na pozycjonowanie. Zatem dla przykładu, jeśli specjalizujesz się w sprzedaży produktu dostępnego w trzech wariantach kolorystycznych to konieczne jest opisanie każdego z nich osobno, właśnie na potrzeby dobrego pozycjonowania, gdyż w innym przypadku duplikaty zostaną zakwalifikowane przez wyszukiwarkę jako identyczne treści, co obniży ich pozycję w Google.

Długość tekstów ma znaczenie

Wiele osób zastanawia się nad odpowiednią długością tekstów. Jest to zależne od konkretnego rodzaju treści, dlatego też w przypadku opisu strony głównej warto zastosować około 2000-3000 zzs (znaków ze spacjami), opisy kategorii 2500-3500 zzs, opisy produktów do 1500 zzs, artykuły blogowe powyżej 3000 zzs. Warto unikać pisania treści, które nic nie wnoszą, a w zamian zainteresować czytelnika konkretnymi informacjami, które będą dla niego istotne lub przydatne. Wszelkiego rodzaju zapychacze treści nie są wskazane, gdyż może przez nie spaść jakość, co przełoży się na gorsze pozycjonowanie.

Frazy kluczowe, a przyjemność czytania

Frazy kluczowe można nazwać jedyni z najważniejszych narzędzi publikowanych treści, gdyż mają bezpośredni wpływ na wypozycjonowanie witryny. To od odpowiednio dobranych słów zależy pozycja witryny czy danej jej podstrony w wyszukiwarkach. W tym celu można skorzystać z planerów keywordsów, które ułatwiają to zadanie i są przydatną podpowiedzią. Po znalezieniu odpowiednich słów kluczowych istotne jest ich nasycenie. W tej kwestii należy znaleźć złoty środek, gdyż ich nadmiar negatywnie wpłynie na czytelność tekstu, a zbyt mała ilość może okazać się niewystarczająca. Warto także zwrócić uwagę na rodzaje fraz kluczowych, gdyż tak zwane “długie ogony” mogą zwiększyć konwersje, dlatego są pożądane, jednak należy tutaj przede wszystkim odgadywać potrzeby użytkowników, czyli naszych potencjalnych klientów. Trzymanie się tych zasad pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie.

Odpowiednie formatowanie tekstów i prawidłowa hierarchia nagłówków

Formatowanie tekstu wpływa na jego przejrzystość. Na tę kwestię składa się przede wszystkim odpowiednia hierarchia nagłówków, wśród których najczęściej stosowane są H1 jako główny/tytułowy, H2 jako wstęp do kolejnego akapitu, a następnie jego rozwinięcie nagłówki H3. Taki układ pozwala robotom wyszukiwarki analizować zawartość danej strony pod kątem stopnia ważności treści, a ponadto sprawia, że publikowane teksty są przyjemniejsze w odbiorze dla czytelnika. Google doskonale ocenia uporządkowaną strukturę z odpowiednio zastosowanymi słowami kluczowymi. Oczywiście formatowanie nie kończy się z prawidłową kolejnością nagłówków. Warto także stosować listy punktowane i numerowane, tabele, pogrubienia czy ramki, co urozmaici treść i również korzystnie wpłynie na pozycjonowanie.

Analiza konkurencji – ważny krok w czasie tworzenia strategii SEO

Pozycjonowanie to czasochłonny i bardzo skomplikowany proces, który łączy wiedzę na temat informatyki, programowania oraz aktualnych trendów branżowych, a w skład pozycjonowania wchodzą setki kompletnie różnych działań SEO. Jedną z wielu czynności niezbędnych do pojawienia się wybranej strony na topowych miejscach w wyszukiwarce Google jest dokładna, precyzyjna i bardzo szczegółowa analiza działań konkurencji. Efekty analizy mogą zdecydowanie pomóc w pozycjonowaniu i przyspieszyć całą pracę bądź ją nakierować na zupełnie inne tory. W sieci znajdziemy szereg różnych narzędzi ułatwiających kontrolę konkurencji, które z pewnością okażą się bardzo pomocne. Pozycjonowanie bez dokładnej analizy firm działających w tej samej branży byłoby bardzo niedokładne, dlatego warto poznać to zagadnienie z bliska i odłożyć wszelkie obiekcje na bok.

Dlaczego warto analizować konkurencję?

Analiza konkurencji działającej na rynku już od wielu lat lub takiej, która nagle wybiła się na najwyższe pozycje w wyszukiwarce, daje pozycjonerowi pogląd na aktualną sytuację związaną z zagadnieniem SEO w konkretnej branży. Analiza pozwala dokładnie sprawdzić słowa kluczowe, które osiągnęły największy sukces, a także ilość i lokalizację odnośników na stronach trzecich. Można także zasięgnąć inspiracji w kontekście budowy popularnej w branży strony internetowej, a także sposobu prowadzenia firmowych fanpage’ów i działań w zakresie social mediów. Analizę działań konkurentów przeprowadza się przy użyciu zewnętrznych narzędzi, które automatyzują cały proces i zdecydowanie go ułatwiają. Sprawdzenie zagrań i ruchów konkurencji na rynku SEO jest w pozycjonowaniu jedną z najważniejszych strategii, której nie powinna pominąć jakakolwiek agencja SEO. Pozycjonowanie nie polega na wykorzystaniu pomysłów wykorzystanych przez konkurencję w skali 1:1, lecz na luźnej i pomocnej inspiracji.

Sprawdź frazy kluczowe i ich wpływ na konkurencję

Przeprowadzenie precyzyjnej i dokładnej analizy słów kluczowych u konkurencji jest fundamentalnym zagadnieniem w zakresie pozycjonowania witryny. Analizie podlegają pojedyncze słowa i całe frazy oraz ich efektywność w kontekście wyszukiwarki Google, co zdecydowanie pomaga w kwestii planowania słów kluczowych dla konkretnej witryny danego klienta. Ogromną zaletą analizy fraz konkurencji jest możliwość odszukania słów, na które ciężko wpaść samemu, dotyczy to w głównej mierze fraz z długim ogonem, a także precyzyjne zaplanowanie strategii dotyczącej dalszych prac związanych m.in. z nasyceniem artykułów. Pozycjonowanie polega głównie na wyszukiwaniu i wprowadzaniu słów kluczowych, dlatego pominięcie tego zagadnienia byłoby ogromnym przeoczeniem ze strony firmy zajmującej się pozycjon.

Link building w kontekście konkurencji

Kolejnym równie istotnym etapem pozycjonowania jest zdobycie jak największej liczby linków do danej strony. Jeszcze do niedawna algorytm Google brał pod uwagę ich ilość, teraz jednak jest zupełnie inaczej. Firma Google w celu usunięcia farm linków i nieetycznego pozyskiwania wysokich pozycji zdecydowała się na zupełną zmianę i obecnie algorytm pozytywnie ocenia wyłącznie linki umieszczone na serwisach zewnętrznych o dobrej reputacji. Oznacza to także nieco wyższe koszty inwestycyjne, gdyż należy postawić na artykuły sponsorowane oraz aktywne udzielanie się na najważniejszych forach oraz blogach tematycznych.

Analiza linków przychodzących umożliwia odszukanie stron, na których aktywnie reklamuje się konkurencja. Prawdopodobnie są to serwisy otwarte na kolejne współprace oraz takie, które umożliwiają pozostawienie odsyłacza w komentarzach lub w podpisach na forum. Z tych danych można także wyciągnąć znacznie więcej, np. niską cenę artykułów sponsorowanych i tym samym także niewielką barierę finansową.

Jak pozycjonować stronę WWW?

Prowadzenie własnej strony www niezależnie od branży i chęć jej wyróżnienia na tle innych wiąże się z przeprowadzeniem szeregu działań, które będą mieć na celu przede wszystkim zwiększenie jej widoczności w wyszukiwarkach. To właśnie odpowiednie pozycjonowanie jest kluczem do sukcesu przynoszącym wiele korzyści. Jednak jak się za to zabrać? Poniżej przedstawiamy kilka cennych wskazówek, które będą przydatne podczas pozycjonowania i z pewnością przyniosą doskonałe wyniki jeśli zostaną wdrożone zgodnie z zasadami.

Czym jest pozycjonowanie – poznaj jego definicje

Warto zacząć od poznania dokładnej definicji. Pozycjonowanie to zoptymalizowanie strony pod kątem potrzeb wyszukiwarek internetowych skupiające się na działaniach SEO (Search Engine Optimization). Wprowadzenie zasad zalecanych przez profesjonalistów z branży marketingu internetowego przynosi wiele korzyści, wśród których można wymienić budowanie marki, wzbudzanie w klientach większego zaufania, wyróżnienie się na tle konkurencji, podniesienie pozycji w wyszukiwarkach oraz zwiększenie zysków z prowadzonego biznesu. Ponadto odpowiednie pozycjonowanie podwyższa autorytet strony oraz eliminuje rzeczy, które negatywnie na nią wpływają, a także odpowiada na potrzeby klientów i pozwala tworzyć wartościowe treści.

Zacznij od odpowiednich treści

Jedną z najważniejszych kwestii dotyczących pozycjonowania jest przygotowanie odpowiednich treści. Teksty na stronie powinny być ciekawe, unikalne i poprawne językowo, merytorycznie i gramatycznie. Największym błędem jest powielanie treści i ich kopiowanie, gdyż takie działania mają bardzo negatywny wpływ na pozycjonowanie. Ponadto powinny one dokładnie opisywać każdą podstronę i produkty czy usługi z zastosowaniem słów kluczowych. W celu ich odpowiedniego doboru warto skorzystać z planera slów kluczowych, który podpowie, które z nich najlepiej się sprawdzą do promowania i tym samym pozycjonowania. Należy również pamiętać, że teksty powinny mieć odpowiednią długość.

Zadbaj o bezpieczeństwo klientów

Niezwykle ważnym czynnikiem jest także zadbanie o bezpieczeństwo. Tylko taka witryna, która jest dobrze zabezpieczona, płynnie działa i nie ma problemów z indeksowaniem jest atrakcyjna dla robotów sieciowych. Ważny jest brak historii włamań na stronę, dlatego warto za wszelką cenę chronić hasła dostępu i zadbać o instalację certyfikatu SSL. Im bardziej skupimy się na bezpieczeństwie witryny, tym Google będzie ją lepiej indeksować i tym samym nasze działania okażą się bardziej efektywne.

Załóż bloga firmowego

Niewiele osób wie, że w samodzielnym pozycjonowaniu strony www przydatne jest również prowadzenie bloga. Wszelkiego rodzaju treści poradnikowe, promowanie produktów czy usług, odpowiadanie na pytania czytelników i potencjalnych kupujących czy też zainteresowanie ich treściami wpisów związanymi z branżą, w której prowadzimy biznes to doskonałe rozwiązanie. Regularne dodawanie treści blogowych zachęca roboty sieciowe do częstego indeksowania witryny, co ma bardzo korzystny wpływ na pozycjonowanie. Każdy wpis powinien zainteresować czytelnika i być uzupełniony słowami kluczowymi czy linkowaniem wewnętrznym, a także warto zadbać o prawidłowe formatowanie i poprawne użycie nagłówków wskazujących które treści są najważniejsze.

Oczywiście, gdy tylko nie czujesz się na siłach, a dysponujesz dodatkowym budżetem, który możesz przeznaczyć na działania marketingowe przygotowane przez specjalistów to doskonałym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług agencji SEO. Jej personel znakomicie zna się na kwestiach związanych z pozycjonowaniem i z pewnością kompleksowo zajmie się Twoją witryną.

Czy pozycjonowanie sprawdza się w każdej branży?

Prowadzenie biznesu internetowego wymaga działań mających na celu promowanie marki, wyróżnienie jej na tle konkurencji, zwiększenie zysków, zyskanie zaufania klientów oraz wzmocnienie pozycji w wyszukiwarkach. Na ostatnią kwestię bezpośredni wpływ ma pozycjonowanie, które prowadzi do wzrostu widoczności witryny w sieci. Jednak czy sprawdzi się ono w każdej branży? Przekonaj się już dziś o jego zaletach, a także o tym, czy w Twoim biznesie będzie miało jakiekolwiek korzyści. Zapraszamy do lektury.

Pozycjonowanie – na czym polega?

Pozycjonowanie to niezwykle istotna część działań marketingowych prowadzonych online, które rozwijają biznes i zwiększają korzyści z niego płynące. Wysoka pozycja w Google to zdecydowanie priorytetowa kwestia dla wielu przedsiębiorców działających w sieci. Jednak duża konkurencja nie ułatwia wybicia się na tle innych firm, dlatego też warto poznać cenne wskazówki, dzięki którym zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach będzie możliwe. Warto wiedzieć, że użytkownicy internetu, czyli Twoi potencjalni klienci, poszukują w sieci dosłownie wszystkiego, dlatego branża nie ma tu większego znaczenia.

Niszowe kategorie będą miały z oczywistych względów mniej wyszukiwań, ale jednocześnie będą mogły pochwalić się większą skutecznością, natomiast popularne branże wymagają większych nakładów pracy i często również finansowych, gdyż im szersza konkurencja, tym ciężej jest zdobyć pozycję lidera. Wszystko zależy głównie od pozycjonowania, dlatego to na tej kwestii warto się skupić w pierwszej kolejności, bez względu na charakter prowadzonego biznesu online.

Pozycjonowanie stron działających w popularnych branżach

Wśród popularnych branż można wymienić przede wszystkim modę, urodę, elektronikę, meble czy też motoryzację. W ich przypadku trudno osiągnąć satysfakcjonujące efekty pozycjonowania w krótkim czasie, dlatego warto uzbroić się w cierpliwość. Należy przede wszystkim zadbać o dobrą strategię SEO, która będzie wspierana na wiele sposobów. Znajdują się w nich działania wielokanałowe i warto właśnie im poświęcić najwięcej czasu, gdyż dzięki temu ruch i zainteresowanie witryną będzie widocznie wzrastać. Pozycjonowanie to zdecydowanie bardzo ważna kwestia, niezależnie od charakteru prowadzonej strony www, jednak w przypadku popularnych branż, w których konkurencja nie śpi, zdecydowanie najważniejsze będą dobrze dobrane słowa kluczowe z tak zwanym long tailem, czyli długim ogonem. Wszystko dlatego, że to właśnie za ich pomocą możemy wzmocnić efekty pozycjonowania i szybciej osiągnąć oczekiwane rezultaty.

Pozycjonowanie, a specyficzna branża

Jak wiadomo, pozycjonowanie dla każdej branży wygląda inaczej, z czego doskonale zdają sobie sprawę specjaliści, dlatego też oferują swoim klientom indywidualne podejście, które aktualnie jest w cenie. Zawsze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań związanych z pozycjonowaniem warto przeprowadzić audyt SEO, przygotować listę fraz kluczowych oraz poprawić to, co jest wymagane. Efekty pozycjonowania najlepiej jest sprawdzać na przestrzeni rocznych wyników, gdyż w takim okresie są najbardziej miarodajne.

Wielu przedsiębiorców działających w branżach specyficznych i mało popularnych wychodzi z założenia, że w ich przypadku pozycjonowanie przyniesie niewiele korzyści, a to duży błąd. W dzisiejszych czasach stanowi on główny klucz do sukcesu, gdyż coraz więcej osób korzysta z wyszukiwarek internetowych w celu odnalezienia interesujących usług czy produktów. Dlatego też pomimo mniejszej konkurencji, pozycjonowanie jest równie ważne, co w przypadku bardzo popularnych branż, a ponadto może przynieść efekty znacznie wcześniej. Warto także wiedzieć, że wiele osób już podczas wyszukiwania konkretnych haseł jest zdecydowana na dokonanie zakupu czy skorzystanie ze znalezionej oferty, dlatego też działania SEOmogą być bardzo opłacalne, gdyż duży procent potencjalnych klientów właśnie dzięki nim wyświetli daną stronę i zdecyduje się na zainwestowanie swoich środków.

Na co zwracać uwagę podpisując umowę z agencją SEO?

Podpisywanie umowy z agencją SEO to bardzo stresujący moment, dlatego warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że podjęliśmy dobrą decyzję. Najczęstszym powodem korzystania z usług tego rodzaju firm jest pozycjonowanie witryny, czyli poprawienie jej widoczności i pozycji w wyszukiwarkach. Warto zatem w umowie zawrzeć wszystko to, co najważniejsze, aby wszelkie jej podpunkty były w pełni uczciwe i zgodne z ustaleniami e-mailowymi lub ustnymi. Najważniejszym jej elementem jest ustalenie przedmiotu umowy, czyli dla przykładu wypozycjonowanie strony, którego efektem będzie wzrost ruchu na witrynie, zwiększenie konwersji czy rozpoznawalności danej marki wśród potencjalnych klientów. Doprecyzowanie wszelkich kwestii ma ogromne znaczenie, dlatego dowiedz się już dziś, co jest istotne podczas podpisywania umowy z agencją SEO, aby niczego nie pominąć.

Strategia i zakres działań opisany w umowie

W każdej umowie z agencją SEO powinna być zawarta lista planowanych działań i ich zakres związany z pozycjonowaniem, co fachowo nazywane jest strategią. Strona umowy musi dokładnie wiedzieć, jakie prace będą wykonywane i poznać ich cel. Ponadto należy konkretnie określić, które działania będą leżeć po stronie klienta, a które po stronie agencji SEO. Dzięki temu nie będzie żadnych wątpliwości i niedomówień.

Czas trwania umowy i okres wypowiedzenia – planowana długość współpracy

Kolejnym ważnym warunkiem dotyczącym podpisywania umowy z agencją SEO dotyczącej pozycjonowania jest długość jej trwania. Może być ona zawarta na określony czas z konkretnym okresem wypowiedzenia. Równie istotna jest też forma rozliczenia, co pozwoli zaplanować budżet. Często agencje rozliczając się ryczałtowo nie określają długości trwania umowy, gdyż w takim przypadku płaci się za wykonaną pracę.

Zasady dobierania fraz kluczowych

Bardzo ważne jest także ustalenie zasad dobieraniafraz kluczowych, co ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie strony internetowej, dlatego istotne jest ustalenie priorytetów w tej kwestii. Warto przedstawić nasze oczekiwania oraz przekazać informacje dotyczące najlepiej sprzedających się usług lub produktów bądź wspomnieć o tych, które chcemy bardziej wypromować. Dzięki temu agencja SEO zajmująca się pozycjonowaniem będzie dokładnie wiedzieć, na co zwrócić uwagę, aby jej działania były najskuteczniejsze dla klienta.

Dokonywanie zmian w trakcie trwania umowy

Warto także zabezpieczyć się na wszelkie okoliczności, gdyż często działania z pozycjonowaniem mogą być nieprzewidywalne. Z tego względu dobrze jest zaznaczyć w umowie możliwość dokonywania zmian w trakcie jej trwania, co zapewni elastyczność prac i pewnego rodzaju swobodę. Jest to istotne np. ze względu na sezonowość danego biznesu, zmianę oferty bądź dodanie lub usunięcie z niej konkretnych pozycji.

Raportowanie wyników – dostęp do kontroli efektów pozycjonowania

Raportowanie wyników to dane, które powinny również zostać zawarte w umowie z agencją SEO. Dzięki nim klient doskonale wie, za co płaci i na jakie działania jest przeznaczany jego budżet. Efekty pozycjonowania powinny być do wglądu regularnie, aby trzymać rękę na pulsie i jednocześnie móc wprowadzać zmiany przynoszące większe korzyści.

Kary umowne – przed czym warto się chronić?

Kary umowne to podpunkt, którego najbardziej obawiają się klienci. Wysokie koszty związane z niewywiązaniem się z umowy mogą odstraszyć, dlatego warto odpowiednio wcześniej zapoznać się z tego rodzaju kwestiami. Kary umowne mogą być związane np. z brakiem dokonania płatności w wyznaczonym terminie, co może spowodować opóźnienie w wykonaniu optymalizacji strony i jednocześnie skutkować negatywnym wpływem na pozycjonowanie. Dodatkowo kary te mogą także nastąpić na skutek ujawnienia informacji poufnych.

Jak przygotować się do konsultacji z agencją SEO?

Dobre pozycjonowanie to niezwykle ważna kwestia w biznesie internetowym, który wymaga prawidłowego zainwestowania środków, aby funkcjonował w pełni zadowalająco. W celu skorzystania z profesjonalnej pomocy w tym temacie najlepiej skontaktować się z agencją SEO, która specjalizuje się w pozycjonowaniu. Jednak na rynku istnieje wiele firm, które działają w tej branży, dlatego warto odpowiednio przygotować się do rozmów, gdyż właśnie na ich podstawie zostaną ustalone warunki współpracy. Zatem o czym należy wiedzieć jeszcze przed konsultacją z agencją SEO, gdy zależy nam na efektywnym wypozycjonowaniu witryny? Poniżej przedstawiamy przydatne wskazówki i rady dla początkujących.

Odpowiednie przygotowanie do rozmów z agencją SEO to podstawa

Pierwszym etapem jest znalezienie odpowiedniej agencji SEO, która zagwarantuje najlepsze warunki współpracy. Pozycjonowanie jest bardzo szerokim pojęciem, na które wpływa wiele czynników, dlatego tak istotne jest doświadczenie w branży. Warto podczas wyboru konkretnej agencji zapoznać się z jej ofertą, a także z opiniami dostępnymi w internecie. Przy podejmowaniu decyzji zwróć uwagę zarówno na plusy, jak i minusy, a także przekalkuluj długofalowe korzyści, gdyż działania pozycjonera nie zawsze dają efekty natychmiast, bardzo często należy uzbroić się w cierpliwość, zanim uzyska się satysfakcjonujące wyniki. Konsultanci przedstawiając swoją ofertę z pewnością wprowadzą Cię w temat, dlatego bądź otwarty na ich propozycje i sugestie, ponieważ masz do dyspozycji specjalistów.

Audyt strony internetowej – istotny element współpracy

Audyt to niezwykle ważne pojęcie mające wpływ na pozycjonowanie. Pozwala sprawdzić potencjał danej witryny, a także ocenić go pod kątem działań SEO i zaproponować najkorzystniejsze zalecenia optymalizacyjne, które poprawią pozycję strony internetowej w sieci i jej widoczność w wyszukiwarkach wykorzystywanych przez użytkowników i tym samym potencjalnych klientów. Audyt to często dodatkowa usługa, dlatego warto wybierać agencje, które mają je w swoim portfolio. Istotne jest również to, czy zaproponowane na konsultacjach zmiany i zalecenia dotyczące pozycjonowania mogą być wdrożone przez pracowników agencji czy też będziemy musieli je wprowadzić samodzielnie.

Strategia jako główne działanie agencji SEO

Strategia – to zdecydowanie kluczowy czynnik decydujący o powodzeniu pozycjonowania. Działania te można również całą koncepcją i wizją zawiązanej współpracy, gdyż wspomniana strategia to często zbiór wszystkich pomysłów i zmian, których wymaga dana witryna internetowa. Warto zatem wybrać do współpracy partnera zapewniającego indywidualne podejście, gdyż każda strona internetowa jest inna i wymaga dokładnego poznania danej branży i specyfiki prowadzonego przez Ciebie biznesu. Warto na etapie współpracy z agencją SEO zadbać również o otrzymywanie cyklicznych raportów, które zobrazują pozycjonowanie i jego efekty.

Cierpliwość w tej branży popłaca

Pamiętaj, że cierpliwość to zdecydowanie najważniejsza kwestia w przypadku pozycjonowania. Jeśli dana firma od razu obiecuje rewelacyjne wyniki w krótkim okresie to warto podchodzić do niej ostrożnie i z dystansem. Optymalizacja i pozycjonowanie wymagają czasu, szczególnie ze względu na algorytmy Google, które są nieprzewidywalne, dlatego wstępne wnioski czy propozycje to jedynie prognozy – nie zawsze są w stanie sprawdzić się w 100%.

Długie umowy – czy jest się czego bać?

Skutecznie działanie agencji SEO i proponowanego przez nią pozycjonowanie wiąże się z dniami, tygodniami, a nawet miesiącami płynnej pracy, gdyż proces ten jest skomplikowany. Warto o tym wiedzieć przed rozmową z agentem, aby nie wystraszyć się długimi umowami, gdyż mogą one okazać się owocne nawet po roku od rozpoczęcia pozycjonowania. Przyjmuje się, że umowa roczna z miesięcznym okresem wypowiedzenia jest dobrą opcją, na którą warto się zdecydować. Oczywiście nie bój się również próśb o dostęp do serwera, gdyż to znacznie ułatwi i przyspieszy pracę, a profesjonaliści z działu specjalizującego się pozycjonowaniem zrobią to najlepiej.

Jak pozycjonować grafiki?

Pozycjonowanie stron internetowych to niezwykle szerokie pojęcie, na które składają się różnego rodzaju działania. Jednym z nich jest proces pozycjonowania grafik, czyli tak zwana optymalizacja obrazów, której nie warto pomijać. Wedle analiz Google wynika, że użytkownicy liczeni w setkach milionów korzystają z grafik i tym samym na ich podstawie odkrywają i eksplorują treści w sieci. Właśnie z tego względu są to bardzo istotne działania, którym warto poświęcić czas, aby zyskać dodatkowe korzyści na pozycjonowania. Zatem co ma bezpośredni wpływ na pozycję zdjęć w Google Grafika? Nie jest ona oczywiście przypadkowa, dlatego też zapraszamy do lektury, która rozjaśni ten temat i przekaże cenne wskazówki, którymi warto się kierować. Skorzystaj już dziś z naszych porad i dowiedz się, jak prawidłowo wypozycjonować grafiki, aby działania te przyniosły najlepsze efekty i korzyści.

Nazwa i opis obrazka – najważniejsze elementy

Wbrew pozorom nazwa i opis obrazka to jedne z najważniejszych elementów, które mają bezpośredni wpływ na pozycjonowanie. Warto temu poświęcić dłuższą chwilę i wybrać takie rozwiązanie, które sprawi, że dana grafika będzie łatwa do odnalezienia przez użytkowników, a także pozwoli wyszukiwarce Google lepiej zindeksować jej treść, co jednocześnie wiąże się z większą widocznością obrazu i lepszym efektem pozycjonowania. Nazwa powinna odzwierciedlać to, co znajduje się na grafice oraz składać się ze słów kluczowych, bez polskich znaków i spacji, które należy zastąpić myślnikiem. Podczas jej planowania warto pamiętać, aby nie była zbyt długa. Dodatkowym prostym, a jednocześnie efektownym w przypadku pozycjonowania działaniem, jest zastosowanie atrybutów ALT, czyli alternatywnych opisów oraz tytułu, co zapewnia wyszukiwarkom odpowiedni kontekst odnoszący się do strony docelowej – takie rozwiązanie pomaga w jej rankingu.

Wysoka jakość grafiki i odpowiednia kompresja nie bez znaczenia

Ładne i estetyczne zdjęcia są chętnie oglądane przez użytkowników i bardziej przyciągają ich wzrost, jednak nie bez znaczenia jest także ich jakość, która powinna być jak najwyższa. Warto tej kwestii poświęcić odpowiednią ilość czasu i możliwości, aby wybrane na stronie zdjęcia były oryginalne, niespotykane i interesujące. Ponadto szybkość wczytywania strony jest niezwykle istotne dla pozycjonowania. Wpływ na ten czas mają zarówno treści, jak i wygląd witryny, w tym także zamieszczonych na niej grafik. Z tego względu tak ważne jest odpowiednie skompresowanie obrazów przed ich publikacją, co dotyczy między innymi zmniejszenia ich wymiarów.

Jakie są korzyści z pozycjonowania grafik?

Pozycjonowanie grafik przynosi wiele korzyści, które warto poznać. Poza poprawą pozycji w wyszukiwarkach można także liczyć na skrócenie czasu ładowania witryny. Jest to również jeden z ważniejszych czynników rankingowych Google, gdyż strona powinna ładować się szybko, bez opóźnień i zacięć – zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych.

Dodatkowo estetyczne zdjęcia w wysokiej jakości przyciągają wzrok i zainteresowanie użytkowników, którzy często są potencjalnymi kupującymi, dlatego też dzięki dobremu pozycjonowaniu grafik jesteśmy w stanie dotrzeć do większego grona odbiorców i tym samym zwiększyć ruch na stronie oraz uzyskać wzrost jej rozpoznawalności. Warto także wiedzieć, że korzyści z tego rodzaju działań mają duże znaczenie w wielu branżach, szczególnie dla tych, w których liczą się efekty wizualne. Zatem dotyczy to głównie odzieży, biżuterii, potraw, hoteli, atrakcji turystycznych, mebli czy dekorowania wnętrz.

Z jakich narzędzi korzystają najczęściej agencje SEO?

Pozycjonowanie to złożony i bardzo trudny proces, na który składają się setki różnych czynności związanych z przygotowaniem słów kluczowych i nasyceniem nimi wszystkich artykułów, a także zmianami w zakresie UX i wiele innych. Większość pozycjonerów nie byłoby w stanie prawidłowo wykonywać swojej pracy bez dostępu do zewnętrznych narzędzi, które zdecydowanie ułatwiają realizację wszelkich założeń i pojawienie się strony poddanej pozycjonowaniu w TOP10 wyników wyszukiwania wiodącej wyszukiwarki. Warto bowiem wiedzieć, że nawet jeden błąd popełniony na drodze realizacji planu może przynieść bardzo złe skutki i zniwelować wszelkie starania o wysoką pozycję. Pozycjonowanie bez zewnętrznych narzędzi nie byłoby tak efektywne, jak obecnie. Warto je poznać.

Analiza widoczności strony w wynikach wyszukiwania

Stałe monitorowanie i analizę widoczności strony w sieci można przeprowadzać za pomocą kilku najpopularniejszych narzędzi, które są uznane w środowisku za najlepsze i zdecydowanie ułatwiają pozycjonowanie. Podstawowym programem jest aplikacja od samego giganta z Mountain View, mianowicie Google Search Console. Konsola na bieżąco dostarcza szereg interesujących informacji na temat witryny, w tym jej obecność w listingu Google i zapytania, po których internauci dotarli do wypozycjonowanej strony. Można także z wysoką skutecznością ocenić pozycję strony po konkretnej frazie kluczowej, a także ilości wyświetleń generowane przez stronę lub podstronę.

Google Search Console warto uzupełnić polskim narzędziem Senuto. Program informuje o aktualnej pozycji zajmowanej przez stronę poddaną pozycjonowaniu i realizuje codzienny lub cotygodniowy szczegółowy raport, polegający na precyzyjnym sprawdzeniu pierwszych 5-ciu stron wyszukiwarki Google i odnotowaniu pozycji naszej strony w ponad 20 milionach słów kluczowych. Dzięki temu będziemy mogli na bieżąco obserwować wzrost liczby fraz kluczowych prowadzących do danej strony – im więcej, tym lepiej.

Programy do analizy fraz i słów kluczowych

Analiza fraz kluczowych to kolejna domena firmy Google, która ułatwia pozycjonowanie dwoma oddzielnymi narzędziami. W Google Search Console można analizować wpisane już słowa kluczowe, przez które klienci dotarli do naszej witryny, a w Google Keyword Planner można poznać ilości wyszukiwań konkretnej frazy i przygotować kampanię na ich podstawie. Wariant darmowy jest nieco okrojony, pełną funkcjonalność narzędzia można uzyskać już po wydaniu najniższej możliwej kwoty na reklamę płatną. Dobrze sprawdza się także aplikacja Google Trends, która informuje o aktualnych trendach słowa kluczowego i jego przeszłości/przyszłości. W ten sposób można zaplanować sezonowość poszczególnych wyrażeń.

Warto także użyć darmowego narzędzia AnswerThePublic, które w przystępny, graficzny sposób sugeruje dobór prawidłowych słów kluczowych związanych bezpośrednio z wybraną działalnością. Pozycjonowanie bez tego narzędzia byłoby znacznie trudniejsze i droższe, gdyż wymyślenie poszczególnych fraz przez pozycjonera byłoby z góry skazane na porażkę. W poruszonym już wcześniej narzędziu Senuto również znajduje się ogromna ilość wartościowych danych na temat fraz kluczowych.

Narzędzia do link buildingu

Proces pozycjonowania bez link buildingu nie miałby racji bytu, gdyż algorytm wyszukiwarki Google bierze pod uwagę nie tylko ich ilość, lecz także jakość i pozycję strony, na której się znajdują. Obecnie dobrze sprawdza się narzędzie Majestic SEO, które w przystępny sposób informuje o linkach prowadzących do wybranej witryny. Co więcej, można także przeanalizować w ten sposób konkurencję i poznać odsyłacze, które do niej kierują. Warto także poznać z bliższa ofertę Clusteric. Program bardzo szczegółowo analizuje linki własne i konkurencji.

Ahrefs i Senuto – wszystko w jednym

Senuto to polski program, który zachwyca ilością dostępnych danych oraz możliwością ich personalizacji, dlatego stanowi jedno z najczęściej wybieranych narzędzi w naszym kraju. Jest stosunkowo niedrogie, aktywnie wspierane i zawsze dostępne. Nie można jednak pominąć także Ahrefs, który w najbardziej precyzyjny sposób analizuje linki prowadzące do naszej domeny i posiada ich największą bazę w sieci, a także ułatwia planowanie słów kluczowych i sprawdzanie zachowań internautów.

Czy warto prowadzić blog w kontekście SEO?

Prowadzenie bloga ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie witryny, dlatego zdecydowanie jest to jedno z działań, które warto wprowadzić do swojego biznesu. Regularne wpisy z pewnością przyczynią się do osiągnięcia jeszcze większych sukcesów i przyniosą wiele korzyści, głównie z punktu widzenia dobrego pozycjonowania, a także generowania konwersji i ruchu na stronie internetowej.

Zalety prowadzenia firmowego bloga, które warto poznać

Zalet prowadzenia firmowego bloga jest wiele, dlatego warto poznać je wszystkie. Przede wszystkim systematyczność w dodawaniu wpisów pozytywnie wpływa na pozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach, dzięki czemu staje się lepiej widoczna dla potencjalnych klientów. Zatem jest to doskonałe wspieranie procesu SEO, bez którego Twoje szanse na prowadzenie dochodowego biznesu w sieci maleją. Ponadto, na blogu możesz w ciekawy sposób przedstawić swoje produkty lub usługi, które zyskają na pozycjonowaniu, dzięki czemu czytelnicy jeszcze bardziej się nimi zainteresują. Dodatkowo we wpisach możesz poruszać najważniejsze kwestie związane z prowadzonym przez Ciebie biznesem i całą branżą, w której działasz, a linki do tych treści możesz wklejać na profile mediów społecznościowych, co pozwoli mieć gotowe materiały i posty. Na pozycjonowanie wpływa również prowadzenie dialogu z klientami w sekcji komentarzy, co również może być znakomitym wyróżnikiem dla Twojej witryny.

Wpływ bloga na pozycjonowanie witryny internetowej

W dużym skrócie prowadzenie bloga i regularne dodawanie na nim treści dla większości osób może być dużym wyzwaniem, jednak warto się go podjąć, gdyż wśród licznych korzyści tego rodzaju kroków można wymienić między innymi wyższą pozycję strony oraz generowanie większej liczby konwersji. Blog wchodzi w zakres działań marketingowych, a reklama jak wiadomo jest najlepszą dźwignią handlu. Zatem w przypadku regularnego publikowania wpisów blogowych można cieszyć się ich bezpośrednim wpływem na pozycjonowanie. Jest to np. generowanie ruchu z fraz kluczowych, pozyskiwanie linków, którymi chętnie dzielą się internauci, częste aktualizowanie treści przez wyszukiwarki oraz przekazywanie informacji dotyczących prowadzonego biznesu w ciekawy sposób, co zwiększa potencjał całej witryny, która staje się atrakcyjniejsza dla odbiorców, a także możliwość wdrożenia linkowania wewnętrznego na potrzeby SEO i pozycjonowania.

Poznaj przydatne wskazówki dotyczące prowadzenia bloga

Zastanawiasz się zapewne czy prowadzić bloga w katalogu czy na subdomenie. Otóż zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Subdomena, czyli nowa strona internetowa, niezwiązana z głównym serwisem sprawia, że nowe treści i linki w nich zawarte pod kątem SEO nie będą miały dużego wpływu na pozycjonowanie strony głównej. Natomiast prowadzenie bloga w ramach katalogu głównego pozwoli na traktowanie go przez Google jako część głównego serwisu, co zapewni ciągłe aktualizowanie treści i wspieranie pozycjonowania całej domeny. Zatem jeśli zależy Ci na pozyskaniu wartościowego ruchu na stronie internetowej z organicznych wyników wyszukiwania na podstawie wpisywanych fraz kluczowych przez potencjalnych klientów to zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie założenie bloga w katalogu.

Skąd czerpać pomysły na tematy wpisów blogowych?

Wbrew pozorom pomysłów na wpisy blogowe jest mnóstwo, wystarczy na nie wpaść. Jak to zrobić? Wszelkich inspiracji możesz zaczerpnąć po wpisaniu w wyszukiwarkę oferowanych przez siebie produktów lub usług, dzięki czemu zauważysz, które z nich są wysoko wypozycjonowane i na tej podstawie zyskasz nową wiedzę i przekonasz się, że warto się na nich skupić. Ponadto, wyszukiwarki same podpowiedzą Ci frazy kluczowe, czyli słowa, które są najważniejsze w pozycjonowaniu i najlepiej się sprzedają, dlatego są najkorzystniejszą inwestycją w tym temacie. Warto pamiętać, że treści wpisów na blogu mogą być całkowicie zróżnicowane, dlatego możesz przekazywać na jego łamach wskazówki eksperckie z danego tematu, poradniki, nowości, a także wywoływać dyskusje odbiorców, które zachęcają do wejścia w interakcje z przygotowanymi przez Ciebie treściami.

Popularne platformy e-commerce

Sprzedaż przez internet powoli zaczyna wypierać z rynku sprzedaż fizyczną, a wpływa na to kilka istotnych czynników. Najważniejszymi z nich są wygoda i pełen komfort zamawiania wprost z fotela we własnym domu, niskie ceny i możliwość ich porównywania, a także, co ciekawe, znacznie większe bezpieczeństwo konsumenta, wynikające z prawnej ochrony podczas kupowania na odległość. W Polsce rynek e-commerce, czyli e-handlu, rośnie z roku na rok, a z zakupów on-line korzystają nawet seniorzy, dla których jeszcze kilka lat temu rynek sprzedaży internetowej był wymysłem pokroju science fiction. Większość dużych i mniejszych firm oraz start-upów prowadzących sprzedaż fizyczną decyduje się obecnie także na sprzedaż internetową. Inne z kolei przeniosły całą swoją działalność do sieci. Pomaga w tym ogromna liczba dostępnych platform e-commerce, które zachwycają prostotą obsługi. Aby jednak sklep cieszył się dużą popularnością, powinien mieć dobre pozycjonowanie.

Czym jest e-commerce i dlaczego zaczyna wypierać lokalną sprzedaż?

Sprzedaż e-commerce (e-sprzedaż) polega na sprzedaży towaru lub usług za pośrednictwem internetu i stanowi duże przeciwieństwo standardowej sprzedaży. Warto poznać podstawowe różnice między nimi. Najważniejszą jest oczywiście forma zamawiania. Konsument, czyli klient indywidualny (niebiznesowy), nie ma możliwości zapoznania się z towarem przed jego otrzymaniem ze sklepu wysyłkowego, polskie prawo przewiduje jednak formę jego ochrony, dając aż 14-dniowe prawo do zwrotu bez podania jakiejkolwiek przyczyny. Sprzedawca jest zobowiązany wówczas do przyjęcia zwracanego towaru, gdyż wynika to nie z jego woli, a z ustawowego obowiązku. Kolejną różnicą jest także zakres obowiązków sprzedającego i kupującego. Kupujący musi między innymi uiścić zapłatę za towar przed jego wysyłką bądź zdecydować się na dokonanie płatności za pobraniem, a sprzedający powinien wysłać towar niezwłocznie, odpowiednio go zabezpieczając na czas transportu.

Warto także poznać zalety e-commerce. Podstawowym autem e-handlu jest znaczne obniżenie kosztów prowadzenia działalności, co z kolei wpływa na możliwość wyraźnego obniżenia ceny końcowej za usługi i towary. Kosztami wiążącymi się z prowadzeniem standardowego sklepu fizycznego są głównie wynajem lokalu i koszty zatrudnienia pracownika lub pracowników, które przedsiębiorca musi wliczyć w cenę sprzedawanego towaru. E-commerce jest ukłonem w stronę klienta, który może towar otrzymać taniej, a przy tym także wprost pod swoje drzwi w przypadku wybrania firmy kurierskiej.

Podstawowe oczekiwania względem platformy

Każda platforma sprzedażowa e-commerce powinna zapewniać odpowiedni zakres funkcjonalności niezbędnej do bieżącej obsługi zamówień, a najlepiej także do analizy wysokości sprzedaży. Jest to między innymi system zarządzania, który umożliwia dodawanie lub usuwanie produktów oraz ustalanie ich cen, ewentualnie również uzupełnianie bieżących promocji i opcję umieszczenia opisu czy zdjęć produktowych.

Bardzo istotne w przypadku sprzedaży towarów fizycznych są ponadto funkcje monitorowania magazynu. Wystarczy uzupełnić w ustawieniach liczbę produktów „na stanie”, która będzie zmniejszać się podczas systematycznej sprzedaży wybranego produktu. Można w ten sposób uniknąć sprzedaży nieistniejącego towaru. Niezbędna jest również bramka płatności, a także system zautomatyzowanego przyjmowania zamówień i odpowiednie aplikacje zabezpieczające przed dostępem do platformy osób nieupoważnionych.

Pozycjonowanie platformy e-commerce

Pozycjonowanie sklepu ma ogromny wpływ na wysokość sprzedaży. Ten złożony z wielu precyzyjnie zaplanowanych etapów proces służy głównie do podnoszenia pozycji domeny w wynikach wyszukiwania w najpopularniejszej wyszukiwarce w Polsce – Google. Po wykonaniu audytu SEO, specjalista sporządza strategię działania, po czym przeprowadza jej wdrożenie. Polega ono na poprawie UX, czyli doświadczeń użytkownika w wyniku przebywania na stronie, budowaniu bazy linków oraz nasyceniu wybranymi frazami kluczowymi wszystkich treści dostępnych na stronie, co często się łączy z pisaniem ich od nowa. Jak widać, pozycjonowanie to długi proces, który jednak przyczynia się do znacznie wyższej wartości sprzedaży.

Na rynku znajdziemy dziesiątki mniej i bardziej polecanych wtyczek, które ułatwiają przeprowadzenie pozycjonowania samodzielnie, bez decydowania się na usługi zewnętrznych firm SEO. Niestety, ich funkcjonalność jest dość okrojona, dlatego sprawdzi się wyłącznie w przypadku niewielkich sklepów, którym wystarczy okazjonalna sprzedaż. Duże sklepy oparte na platformach e-commerce korzystają z pozycjonowania zewnętrznych firm. Wszystkie popularne platformy są pod tym kątem dobrze zoptymalizowane, dzięki czemu wprowadzenie strategii może być znacznie szybsze, niż w przypadku własnych stron www opartych o autorski silnik.

WooCommerce ‒ najpopularniejszy silnik w Polsce

Najpopularniejszą platformą e-commerce w Polsce pozostaje od wielu lat WooCommerce. Ta wtyczka do popularnego silnika blogowego WordPress cieszy się dobrą sławą ze względu na łatwość integracji, prostą obsługę oraz pełne bezpieczeństwo danych ze względu na fakt, iż jest to oprogramowanie w typie open source. Licencja sprawia, że każdy może zajrzeć do jej kodu źródłowego i wyłapać najważniejsze błędy, które zwiększają ryzyko wycieku danych oraz ataków hakerskich.

Platforma WooCommerce jest także bardzo rozwojowa. Jej funkcjonalność można bowiem rozszerzyć o wiele wtyczek, które zdecydowanie ułatwiają prowadzenie sklepu, realizację zamówień i monitorowanie stanu magazynowego. Wśród tysięcy dostępnych rozszerzeń warto wymienić aplikacje służące wyłącznie do pozycjonowania. Popularne wtyczki są bardzo proste w użytkowaniu, a z ich konfiguracją powinien sobie poradzić praktycznie każdy. Pozycjonowanie to bardzo istotny element tej platformy, która jest szczególnie dobrym wyborem dla sklepów oczekujących szybkiego napływu klientów.

Większość wtyczek i sam CMS WooCommerce jest darmowy, co również ma duży wpływ na jego popularność. Rozszerzenie platformy o najbardziej zaawansowane funkcje wymaga już uiszczenia pewnej kwoty lub abonamentu, bardzo często jednak się opłaca. Szczególnie w przypadku zaawansowanych narzędzi do pozycjonowania.

Shoper ‒ idealny wybór dla większości branż

Platforma Shoper jest polską odpowiedzią na WooCommerce, lecz w przeciwieństwie do niego stanowi odrębne oprogramowanie, niezależne od innych silników. CMS charakteryzuje się przejrzystym interfejsem administratora, ogromną liczbą funkcji ułatwiających zarządzanie sprzedażą e-commerce, a także szeregiem gotowych skórek, które zupełnie zmieniają ostateczny design całej strony.

Platforma Shoper została w całości zaprojektowana przez polską markę, dlatego jej funkcjonalność sprawdza się głównie w naszym kraju. Widać to doskonale po niektórych opcjach. CMS ma wbudowane praktycznie wszystkie polskie bramki płatności, takie jak BLIK, Google Pay oraz DotPay, jest w całości zintegrowany z platformą aukcyjną Allegro oraz Ceneo, a także z firmami realizującymi usługi wysyłkowe, np. Pocztą Polską oraz InPostem i serwisami skupiającymi usługi transportowe innych firm, np. Sendit.

Warto również wiedzieć, że platforma Shoper wspiera pozycjonowanie, które w przypadku tego CMS może być bardzo zaawansowane i nastawione na szybkie osiągnięcie dobrych wyników. Nie bez znaczenia jest ponadto obsługa fragmentów rozszerzonych oraz szybkie działanie hostingu, który zapewnia działanie platformy przez praktycznie cały czas.

PrestaShop – mocna konkurencja WooCommerce

Kolejną godną uwagi platformą sprzedażową jest PrestaShop. Oprogramowanie to, podobnie jak WooCommerce, jest w pełni otwarte i tym samym zapewnia bardzo wysoką funkcjonalność przy niezrównanym bezpieczeństwie. CMS zawiera edytor WYSWIG, który zdecydowanie ułatwia wprowadzanie i edycję produktów, a także zaawansowane funkcje zarządzania sprzedażą oraz całym serwisem. PrestaShop skutecznie obsługuje kanały RSS do powiadomień o nowych pozycjach w katalogu oraz ma wbudowaną wyszukiwarkę i obsługę kodów kreskowych. Tak naprawdę funkcjonalność platformy dorównuje WooCommerce, a w niektórych aspektach ją wręcz przewyższa.

Wiele funkcji pozwala na dotarcie do szerokiego grona klientów. Pozycjonowanie w CMS PrestaShop jest zaawansowane. Można przeprowadzić proces pozycjonowania samodzielnie przy użyciu narzędzi dostępnych od razu po zainstalowaniu oprogramowania na serwerze.

Warto także poznać Magneto

Magneto to platforma otwarta, która jest udostępniana na podstawie licencji Open Software i wchodzi w skład ogromnej grupy eBay. Z CMS korzysta około 10% sklepów internetowych na całym świecie, co czyni ją liczącym się graczem na rynku e-commerce. Magneto, podobnie jak inne silniki e-commerce, gwarantuje funkcjonalność niezbędną w celu realizacji zamówienia i monitorowania stanu magazynowego oraz bogate wsparcie do pozycjonowania. Na platformie Magneto pozycjonowanie jest stosunkowo proste i sprowadza się do wykonania kilku podstawowych kroków, które zapewniają uzyskanie dobrych efektów przy zaangażowaniu minimalnych środków finansowych.

Mniejsi gracze z tendencją wzrostową

Wśród innych CMS popularnych w naszym kraju warto także wymienić dopracowaną w najmniejszych szczegółach platformę Click Shop, IAI Shop oraz Shoplo, Red Cart, SkyShop i SOTE czy też OsCommerce i Shopify. Wszystkie zapewniają dobrą funkcjonalność i są w pełni bezpieczne, a liczba dostępnych opcji tuż po pierwszej konfiguracji powinna zaspokoić w zasadzie wszystkie małe, duże i średnie przedsiębiorstwa zajmujące się zawodowo sprzedażą w internecie. Różnice pomiędzy nimi wynikają np. z kosztów utrzymania domeny lub wysokości płatnej subskrypcji oraz sposobu obsługi, który dość mocno różni się w zależności od dostawcy.

Rynek e-commerce rośnie z roku na rok i powoli wypiera tradycyjną sprzedaż realizowaną w sklepach stacjonarnych. Sprawia to, że poszczególne platformy są stale aktualizowane poprzez cykliczne wprowadzanie nowych funkcji czy zabezpieczeń. Zapewniają one między innymi łatwe pozycjonowanie, do którego nie potrzeba ogromnej wiedzy z zakresu programowania. By osiągnąć najlepsze efekty pozycjonowania, warto jednak skorzystać z usług firmy SEO zajmującej się tym zagadnieniem zawodowo.

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *