Jakie wyróżniamy rodzaje pozycjonowania?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Jakie wyróżniamy rodzaje pozycjonowania?

Gabriel Peter/pexels.com

Jakie rodzaje pozycjonowania wyróżniają specjaliści od SEO? Co wybrać w przypadku lokalnego biznesu, a co sprawdzi się w globalnej marce? Zapraszamy do lektury.

Pozycjonowanie stron internetowych to jeden z zabiegów marketingowych, który ma na celu zdobycie punktów rankingowych wyszukiwarki oraz umieszczenie danej witryny na wyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. W ramach pozycjonowania stosuje się kampanie SEO, dzięki którym optymalizuje się stronę pod kątem jej zawartości merytorycznej, w tym słów kluczowych, struktury tekstów, a także kodu strony.

Parametry techniczne i merytoryczne dostosowywane są do wymagań robotów wyszukiwarek, które biorą pod uwagę nawet około 200 parametrów. Kampania SEO powinna być weryfikowana i aktualizowana na każdym etapie i jest to proces długofalowy, który przekłada się bezpośrednio na wzrost zainteresowania daną stroną internetową wśród klientów sklepu lub czytelników. Obecnie w marketingu wymienia się różne rodzaje pozycjonowania. W dalszej części tekstu opiszemy kluczowe z nich oraz wskażemy główne różnice, które występują pomiędzy poszczególnymi rodzajami.

Dlaczego rozróżnia się różne typy pozycjonowania?

Typy pozycjonowania stron internetowych to nic innego, jak różne formy i sposoby zwiększania rankingu i polepszania pozycji danej witryny w rankingach wyszukiwania. Określone rodzaje pozycjonowania dobiera się bezpośrednio do typu prowadzonego biznesu, grupy docelowej oraz celu, jaki dana firma zamierza osiągnąć w przestrzeni online. Wpływ na określenie różnego typu pozycjonowania często mają niuanse, a efekt może znacznie się różnić.

Wśród rodzajów pozycjonowania wymienia się:

  • pozycjonowanie standardowe;
  • pozycjonowanie lokalne;
  • pozycjonowanie szerokie;
  • pozycjonowanie pod urządzenia mobilne;
  • pozycjonowanie ogólnopolskie;
  • pozycjonowanie głosowe;
  • inne rodzaje pozycjonowania.

Marketing i kampanie SEO stale ewoluują, dlatego nie jest wykluczone, że wielu ekspertów wymienia inne niszowe rodzaje pozycjonowania lub takie powstaną w niedalekiej przyszłości.

Pozycjonowanie szerokie

Najpopularniejszym typem pozostaje pozycjonowanie szerokie. Polega na promowaniu strony internetowej w wyszukiwarce Google pod kątem kilku najpopularniejszych fraz tematycznych przypisanych do danej kategorii. W ten sposób wybiera się frazy, które powodują największy ruch, dzięki czemu dociera się do najszerszego grona odbiorców. Pozycjonowanie te polega także na pozyskaniu jak największego ruchu z popularnych fraz pobocznych. Każda kampania SEO przy pozycjonowaniu szerokim poprzedzona powinna być dokładną analizą trendów rynkowych oraz popularności słów kluczowych. Następnie tworzy się treści merytoryczne nasycone słowami kluczowymi, które jednocześnie są odpowiedzią na potrzeby klientów. W ramach każdej kampanii słowa kluczowe muszą iść w parze z wysokiej jakości contentem.

Poza treściami, w pozycjonowaniu szerokim bardzo duży wpływ mają także działania off page, które dotyczą tego, co nie jest widoczne na stronie. W ramach tych działań optymalizuje się kod strony oraz jej strukturę, aby była jak najprostsza dla użytkowników. Ponadto stawia się na dobre linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, a także tworzy dedykowane wersje strony na urządzenia mobilne. Między innymi te parametry wpływają na ostateczny ranking i mają kluczowe znaczenie dla pozycjonowania witryny internetowej. W ramach pozycjonowania szerokiego stawia się na pozyskanie dużego ruchu organicznego. Dobrze wypozycjonowana witryna plasuje się na czołowych pozycjach w wyszukiwarce Google pod najpopularniejszymi frazami. Pozycjonowania standardowego używa się w przypadku stron internetowych o globalnym zasięgu, w tym m.in. stron firmowych, sklepów internetowych, blogów itp. Wśród głównych minusów tego typu pozycjonowania wymienia się duże nakłady finansowe i bardzo dużą konkurencję.

Pozycjonowanie lokalne

Alternatywą do pozycjonowania standardowego może być pozycjonowanie lokalne. W ten sposób promuje się strony internetowe o zasięgu lokalnym oraz pod kątem lokalnych odbiorców. Ten typ rekomenduje się właścicielom sklepów, blogów i innych stron internetowych, którzy chcą dotrzeć w sposób organiczny do mieszkańców danego regionu lub najbliższej okolicy. Jeżeli prowadzicie biznes stacjonarny o lokalnym zasięgu, np. studio tatuażu, zakład fryzjerski, czy osiedlowy sklep, to będzie to optymalny wybór marketingowy. Kampanie SEO skupiają się na dotarciu w sposób organiczny tylko do mieszkańców danej okolicy, dzięki czemu budżet marketingowy nie jest przepalany.


Źródło: Kampus Production/pexels.com

Na czym polega pozycjonowanie lokalne? Strona widoczna jest pod określonymi frazami tylko dla osób, które wpisują konkretne hasła w Google i znajdują się na wskazanym obszarze. Wówczas strona internetowa nie jest widoczna na wysokich miejscach wyszukiwania organicznego przez osoby, które wpisują frazy z innych lokalizacji i mają zasięg globalny. W pozycjonowaniu lokalnym duże znaczenie mają także aspekty techniczne. Do nich oczywiście zalicza się: kod strony, strukturę strony internetowej, oznaczenia grafik, czy też zablokowanie indeksowania podstron, które wpływają na osłabienie rankingu. Linkowanie zewnętrzne także powinno dotyczyć lokalnych stron internetowych. Aby powiązać stronę internetową z lokalnym biznesem, warto stworzyć wizytówkę Google Moja Firma.

Pozycjonowanie szerokie

Ten typ pozycjonowania zyskuje w ostatnim czasie na popularności. Główna różnica w porównaniu z pozycjonowaniem standardowym polega na tym, że witryna optymalizowana jest pod kątem aż kilkunastu najpopularniejszych fraz kluczowych, a w przypadku niektórych stron internetowych liczba ta może dochodzić nawet do kilkuset lub kilku tysięcy fraz. To sprawia, że w contencie pojawiają się nie tylko krótkie i popularne frazy, ale także tzw. long taile i mniej popularne hasła. Specyfika tego rodzaju pozycjonowania polega na zbieraniu małego ruchu, jednak z licznych fraz, czyli jest to odwrotność pozycjonowania standardowego. Pod kątem technicznym pozycjonowanie szerokie opiera się na tych samych działaniach (tylko w skali), co w przypadku typu standardowego.

Pozycjonowanie szerokie stosuje się w sytuacjach, gdy jest bardzo duża konkurencja na najpopularniejsze frazy i kampania SEO byłaby trudna i przede wszystkim kapitałochłonna. Wówczas optymalnym wyborem pozostaje skupienie się na mniejszym ruchu z większej liczby fraz, co może przynieść wysoką skuteczność i jednocześnie generować mniejsze koszty marketingowe. W przypadku pozycjonowania szerokiego warto postawić na współpracę ze specjalistą SEO, ponieważ osoba bez odpowiedniego doświadczenia nie będzie w stanie poprowadzić odpowiednio kampanii lub będzie narażona na popełnianie kosztownych błędów.

Pozycjonowanie pod kątem urządzeń mobilnych

Kolejnym popularnym rodzajem pozycjonowania stron internetowych pozostaje dostosowanie witryn pod kątem urządzeń mobilnych. Działania marketingowe polegają wówczas na stworzeniu dedykowanych wersji witryny na urządzenia takie jak smartfony i tablety, a następnie optymalizowaniu ich pod kątem robotów Google. Ten rodzaj pozycjonowania stosuje się równolegle do standardowego, a wpływ na to ma rosnąca popularność urządzeń mobilnych, jako narzędzi do prowadzenia poszukiwań w internecie. Wybór tego typu pozycjonowania rekomenduje się markom, które swoje produkty i usługi oferują młodszemu pokoleniu. Ich konsumenci korzystają przede wszystkim z urządzeń mobilnych w zastępstwie tradycyjnych laptopów lub komputerów PC.

Zanim przystąpicie do pozycjonowania pod urządzenia mobilne, niezbędne jest zoptymalizowanie strony w ramach działań związanych z pozycjonowaniem standardowym. Dopiero kolejnym krokiem powinno być dopasowanie witryny pod urządzenia mobilne.

Pozycjonowanie ogólnopolskie

Typ pozycjonowania ogólnopolskiego jest rozszerzeniem działań lokalnych. Ten rodzaj stosuje się w przypadku firm, które swoje produkty lub usługi oferują w całej Polsce. Mogą to być m.in.: firmy budowlane, producenci żywności, czy też ogólnopolskie usługi transportowe. Działania w pozycjonowaniu ogólnopolskim powinny skupiać się na nasyceniu contentu frazami kluczowymi z odniesieniem do Polski, a także na modyfikacjach w kodzie strony i jej strukturze, dzięki czemu roboty Google nadadzą danej witrynie wyższego rankingu. Wyniki wyszukiwania dostępne będą tylko u osób, które wpisały dane hasło na terenie Polski.

Pozycjonowanie głosowe

To innowacyjny rodzaj pozycjonowania, który skupia się na niszowym wyszukiwaniu haseł za pomocą Google Voice Search. W ramach pozycjonowania głosowego bierze się pod uwagę podstawowe parametry typu standardowego, a także optymalizację witryny pod kątem wyszukiwań głosowych. Możliwe one są przy użyciu Asystenta Google lub mikrofonu w wyszukiwarce desktopowej. Dobrze pozycjonowana w ten sposób strona internetowa ma lepszy ranking w głosowych wynikach wyszukiwania.

Inne rodzaje pozycjonowania

Warto wyróżnić także rodzaje pozycjonowanie ze względu na narzędzie, na którym postawiona jest strona internetowa lub sklep online. Każde z narzędzi może mieć inną specyfikę, dlatego profesjonalne agencje marketingowe i SEO wyróżniają różne typy pozycjonowania pod takie platformy jak: PrestaShop, Shoper, Shoplo, Magento, IdoSell, WooCommerce (WordPress), Sky-Shop, GOshop, Sote.

Ponadto specjaliści wyróżniają także pozycjonowanie grafik w Google oraz pozycjonowanie w Mapach Google.

Warto postawić na pozycjonowanie

Rodzaj pozycjonowania strony internetowej powinien być bezpośrednio dopasowany do potrzeb danego klienta oraz specyfiki jego biznesu. Dobra analiza potrzeb oraz grupy docelowej pozwala na optymalne wykorzystanie środków marketingowych i uzyskanie wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Przekłada się ona bezpośrednio na większą czytelność portali internetowych, większą sprzedaż, czy też lepszy wizerunek marki. To sprawia, że warto postawić na pozycjonowanie nawet biznesów stacjonarnych o zasięgu lokalnym. W przypadku większych firm nie ma się nawet nad czym zastanawiać. Aby zwiększyć efekty działań marketingowych, warto postawić na współpracę z renomowaną agencją SEO.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy
Czym jest ROI?
Czym jest ROI?

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *