Jak wykorzystać analitykę w procesie SEO?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Analityka
Jak wykorzystać analitykę w procesie SEO?

Mikael Blomkvist / pexels.com

Jeśli myślisz, że analityka jest zarezerwowana jedynie dla wielkich korporacji, to jesteś w niemałym błędzie. Nie ważne czy posiadasz prywatnego bloga, stronę swojej firmy, czy witrynę e-commerce, każde z tych miejsc ma na celu dotarcie do jak największej liczby odbiorców. Jednak bez cennych informacji nie będzie to możliwe. Warto więc dowiedzieć się, jak je pozyskiwać, a następnie wykorzystać na swojej stronie.

SEO, czyli Search Engine Optimization

SEO to długotrwały proces polegający na wykorzystywaniu metod pozwalających na poprawę widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki tym technikom ma się szansę na zajęcie jak najwyższego miejsca w rankingu. Dlaczego ma to takie znaczenie? Ponieważ jedynie 25% internautów zagląda na drugą stronę wyników. Jeśli więc zależy Ci na ruchu, klikalności oraz konwersjach, to optymalizacja i pozycjonowanie są nieodłącznymi elementami Twojej strategii.

Działania SEO można podzielić na dwa rodzaje: on-page oraz off-page. Działania na stronie zajmują się głównie jej technicznymi aspektami oraz budową pod kątem czynników rankingowych, algorytmów i robotów indeksujących. Z kolei działania zewnętrzne mają na celu zbudowanie fundamentów rozpoznawalności witryny w całej sieci.

Analityka strony WWW

W ogólnym znaczeniu jest to nauka o rozbiorze pojęć i myśl. W przypadku stron internetowych jest to złożony proces, wykorzystujący zasoby całej strefy cyfrowej. Nadrzędnym zadaniem jest efektywne zarządzanie danymi, pozyskiwanie informacji na temat użytkowników oraz ich zachowań. Analityka w tym przypadku wymaga specjalistycznej wiedzy z dziedziny matematyki, logiki oraz informatyki.

Podstawowe wskaźniki

Narzędzia analityczne pomagają ocenić nie tylko Twoją efektywność, ale, co najważniejsze, pomagają w ustaleniu strategii. Z tego względu na początek najlepiej skupić się na trzech wartościach.

Ruch

Jednym z najważniejszych aspektów podlegających analizie jest ruch i jego źródła, a dokładniej rzecz ujmując, liczba osób wchodzących na stronę w określonym czasie oraz źródła pochodzenia użytkowników (wyszukiwarki, inne strony, linki, e-maile).

Klikalność

CTR, czyli Click-Through Rate, to współczynnik wykorzystywany najczęściej w kontekście kampanii reklamowych online, ale mający swoje znaczenie również dla wyników organicznych. Ilustruje stosunek kliknięć do wyświetleń. Warto go jednak zestawić z BR (Bounce Rate) – współczynnikiem odrzuceń. Mowa tutaj o ilości osób, które zrezygnowały ze skorzystania strony w stosunku do ruchu ogólnego. Jest to jednak wartość, której nie można traktować zero-jedynkowo, ponieważ nie bierze pod uwagę długości trwania sesji.

Konwersja

Są to po prostu interakcje, które pozwalają na zebranie jak największej ilości informacji o użytkownikach. Elementami konwersji jest dokonanie zakupu, rejestracja na stronie i pozostawienie danych kontaktowych, zapis do newslettera, kliknięcie baneru reklamowego, ściągnięcie pliku.

Google Analytics

Czy wiesz, że:

  • niemal 92% wszystkich zapytań z sieci internetowej przetwarza wyszukiwarka Google?
  • Google przetwarza 100 tysięcy zapytań na sekundę?
  • indeks Google liczy ponad 50 miliardów witryn?

Źródło: George Morina / pexels.com

To tylko kropla w morzu informacji. Google jest największą wyszukiwarką, dlatego też większość technik, praktyk, strategii, narzędzi dotyczy właśnie jej programów oraz użytkowników. Mówiąc jednak o analityce internetowej, skupimy się dziś na Google Analytics.

Jest to w pełni darmowy, zaawansowany system statystyczny, który pozwala na gromadzenie, monitorowanie i analizowanie danych dotyczących użytkowników odwiedzających stronę internetową. Wystarczy mieć konto Gmail i zainstalować kod o tej samej nazwie. Narzędzie to pozwoli sprawdzić źródła, z których przychodzą do nas użytkownicy, określić, które elementy na stronie cieszą się zainteresowaniem i klikalnością, jak dużo czasu na niej spędzają oraz z jakich urządzeń – desktopowych czy mobilnych – korzystają. Posiada jednak znacznie więcej funkcji, które są rozwijane sukcesywnie od 2005 roku.

Raporty Google Analytics przydatne strategii SEO

Dzięki platformie mamy dostęp do wielu raportów, z czego w ujęciu SEO najważniejsze będą dla nas:

  1. Raport Czas Rzeczywisty (informuje, ilu użytkowników znajduje się w danym momencie na stronie, skąd przyszli, z jakich podstron korzystają).
  2. Raport Odbiorcy (udostępnia informacje na temat ogólnego ruchu na stronie, liczby i rodzaju użytkowników, liczby sesji, danych demograficznych).
  3. Raport Pozyskiwanie (informuje o źródłach ruchu na stronie).
  4. Raport Zachowanie (udostępnia informacje na temat przebytej ścieżki, czasu spędzonego na stronie, a także stron najchętniej odwiedzanych).
  5. Raport Konwersja (ocenia przychód ze strony, co ma szczególne znaczenie dla sklepów internetowych).

Słowem podsumowania

Analityka pozwala sprawdzić efektywność pozycjonowania, co w tak szybko rozwijającym się świecie cyfrowym ma ogromne znaczenie. Data Driven weszło również w skład marketingu cyfrowego, pozwalając na zaplanowanie interakcji i zaangażowania konsumentów. Techniki te wykorzystuje się również na innych polach, w tym przypadku granice są niezwykle płynne. Widzisz więc, jak wiele cennych informacji możesz uzyskać tylko za pośrednictwem Google. Jeśli jednak zależy Ci na większych zasobach, musisz skorzystać z pomocy eksperta.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *

    Oceń tekst
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę

      Chcesz poznać
      ofertę?
      Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
      Wyrażam zgodę na przetwarzanie powyższych danych w celu nawiązania ze mną kontaktu. Więcej w Polityce Prywatności.