Edward Jenner / pexels.com
Prowadząc stronę internetową, zależy Ci, aby stała się jak najbardziej widoczna w sieci internetowej. Jedną z metod wpływających na pozycjonowanie oraz listy rankingowe wyszukiwarek jest strategia link buildingu. Zdarza się jednak, że coś pójdzie nie tak. Po pewnym czasie podczas korzystania z zawartości danej strony natrafiamy na błąd. To pierwszy sygnał informujący o uszkodzonym linku. Czy wiesz, jak wpływa na wizerunek strony oraz w jaki sposób go naprawić?
Link, czyli inaczej hiperłącze, to odsyłacz do danej strony internetowej. Najczęściej spotyka się go w tekście, ale można umieszczać je w dowolnym miejscu. Można je również wykorzystać do nakierowywania użytkownika na konkretną stronę bądź podstronę – mowa wówczas o zakotwiczonej frazie w strukturze adresu URL (Exact Match Anchor) lub w kontekście pozycjonowania strony.
Zdarza się jednak, że link nie działa poprawnie a my dostajemy informację o słynnym błędzie 404, informującym nas, że dana strona nie istnieje. Uszkodzony link bądź martwy link, to odnośnik prowadzący donikąd.
Strategia budowania linków wewnętrznych i zewnętrznych to jedna z najpopularniejszych praktyk SEO. Im więcej wysokiej jakości linków, tym większy wpływ na rankingowanie pod kątem wyników wyszukiwania.
Niestety działa to również odwrotnie – użytkownik, który często napotyka w ramach jednej strony na wiele niedziałających linków rezygnuje z jej korzystania. Spada wówczas ruch na stronie, klikalność, współczynnik konwersji, a także obniża się jej całościowa jakość analizowana przez roboty Google.
Są to wszystkie linki umieszczone w obrębie pozycjonowanej domeny, a które pomagają nawigować użytkownika po jej platformie. Warto pamiętać, że nie zawsze są one zawarte w tekście. Dla lepszego pozycjonowania powinno się je umieszczać również w materiałach multimedialnych, takich jak obrazy czy wideo. Dużą pomocą w tym kontekście może okazać się menu okruszkowe jako jedna z metod wsparcia wewnętrznego linkowania. Jest to dodatkowy sygnał dla robotów indeksujących, które otrzymują informację o czytelności strony.
W tym przypadku mowa o linkach umieszczanych na innych stronach, niż nasza własna. Najpopularniejsze formy linkowania zewnętrznego to katalogi, social media, guest posting, fora i grupy internetowe, artykuły sponsorowane. Jest to dodatkowe wsparcie w kontekście czynników rankingowych Google. Ich wartość ocenia Algorytm Pingwin, dla którego nie liczy się ilość, a jakość witryny posiadającej link.
Źródło: Mikhail Nilov / pexels.com
Pamiętaj, że jak Cię widzą, tak Cię piszą. Zadbaj więc o poprawne linki, które będą stanowić wiarygodne źródło. Aby móc naprawić dany link, najpierw należy go zlokalizować. Oto lista najczęściej pojawiających się błędów informujących o martwym linku:
Istnieje wiele darmowych i płatnych narzędzi pomagających je znaleźć, np.: Google Analytics, Google Search Console, Screaming Frog, Ahrefs, Broken Link Checker czy SEMrush. Możesz wówczas skontaktować się z linkowaną witryną i poprosić ją o naprawienie błędów. Inną opcją jest wykonanie odpowiedniego audytu SEO przeprowadzonego przez specjalistów marketingu i webmasterów.
Wskazówka 1: Sprawdź błędy indeksowania Google – wszystko masz dostępne w raporcie.
Wskazówka 2: Unikaj głębokich linków.
Wskazówka 3: Skorzystaj z przekierowania 301.
Jeśli Twoja strona internetowa nie jest mocno rozbudowana, możesz sprawdzić każde hiperłącze ręcznie. Naprawienie błędów jest kluczowe dla procesu budowania i utrzymania witryny. W przypadku WordPressa zacznij od zainstalowania wtyczki Broken Link Checker, która automatycznie wyszuka problematyczne linki. W ten sposób zaoszczędzisz swój czas i otrzymasz pewniejszy wynik!
Każdy link przez nas wykorzystywany wpływa na ocenę jakości naszej strony internetowej. Jeśli okaże się, że w obrębie witryny znajduje się wiele uszkodzonych linków, możemy utracić rzetelność budowanego wizerunku. Strona może zostać oflagowana sygnałem jako niebezpieczna, co jest konkretnym komunikatem do zrezygnowania z niej (pojawia się wówczas ostrzeżenie „odwiedzenie tej strony internetowej może mieć szkodliwy wpływ na Twój komputer). Dodatkowo witryna z martwymi linkami może trafić na czarną listę wyszukiwarek, co doprowadzi nawet do usunięcia jej z indeksu. Zadbaj więc o umożliwienie indeksowania Twojej witryny, aby móc wdrażać kolejne strategie optymalizacji.