Jak poradzić sobie z uszkodzonymi linkami?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Jak poradzić sobie z uszkodzonymi linkami?

Edward Jenner / pexels.com

Prowadząc stronę internetową, zależy Ci, aby stała się jak najbardziej widoczna w sieci internetowej. Jedną z metod wpływających na pozycjonowanie oraz listy rankingowe wyszukiwarek jest strategia link buildingu. Zdarza się jednak, że coś pójdzie nie tak. Po pewnym czasie podczas korzystania z zawartości danej strony natrafiamy na błąd. To pierwszy sygnał informujący o uszkodzonym linku. Czy wiesz, jak wpływa na wizerunek strony oraz w jaki sposób go naprawić?

Link, czyli inaczej hiperłącze, to odsyłacz do danej strony internetowej. Najczęściej spotyka się go w tekście, ale można umieszczać je w dowolnym miejscu. Można je również wykorzystać do nakierowywania użytkownika na konkretną stronę bądź podstronę – mowa wówczas o zakotwiczonej frazie w strukturze adresu URL (Exact Match Anchor) lub w kontekście pozycjonowania strony.

Zdarza się jednak, że link nie działa poprawnie a my dostajemy informację o słynnym błędzie 404, informującym nas, że dana strona nie istnieje. Uszkodzony link bądź martwy link, to odnośnik prowadzący donikąd.

Linkowanie a SEO

Strategia budowania linków wewnętrznych i zewnętrznych to jedna z najpopularniejszych praktyk SEO. Im więcej wysokiej jakości linków, tym większy wpływ na rankingowanie pod kątem wyników wyszukiwania.

Niestety działa to również odwrotnie – użytkownik, który często napotyka w ramach jednej strony na wiele niedziałających linków rezygnuje z jej korzystania. Spada wówczas ruch na stronie, klikalność, współczynnik konwersji, a także obniża się jej całościowa jakość analizowana przez roboty Google.

Linkowanie wewnętrzne

Są to wszystkie linki umieszczone w obrębie pozycjonowanej domeny, a które pomagają nawigować użytkownika po jej platformie. Warto pamiętać, że nie zawsze są one zawarte w tekście. Dla lepszego pozycjonowania powinno się je umieszczać również w materiałach multimedialnych, takich jak obrazy czy wideo. Dużą pomocą w tym kontekście może okazać się menu okruszkowe jako jedna z metod wsparcia wewnętrznego linkowania. Jest to dodatkowy sygnał dla robotów indeksujących, które otrzymują informację o czytelności strony.

Linkowanie zewnętrzne

W tym przypadku mowa o linkach umieszczanych na innych stronach, niż nasza własna. Najpopularniejsze formy linkowania zewnętrznego to katalogi, social media, guest posting, fora i grupy internetowe, artykuły sponsorowane. Jest to dodatkowe wsparcie w kontekście czynników rankingowych Google. Ich wartość ocenia Algorytm Pingwin, dla którego nie liczy się ilość, a jakość witryny posiadającej link.

Źródło: Mikhail Nilov / pexels.com

Przyczyny uszkodzonych linków

  • Nieprawidłowy adres URL (błąd w pisowni),
  • zmieniona struktura adresu URL, która nie została zaktualizowana,
  • link przeniesiony bądź usunięty,
  • zakłócenia spowodowane zainstalowanymi wtyczkami,
  • ograniczenia zapory lub geolokalizacji.

Jak zidentyfikować uszkodzone linki?

Pamiętaj, że jak Cię widzą, tak Cię piszą. Zadbaj więc o poprawne linki, które będą stanowić wiarygodne źródło. Aby móc naprawić dany link, najpierw należy go zlokalizować. Oto lista najczęściej pojawiających się błędów informujących o martwym linku:

  • kod 400: przeglądarka wymaga aktualizacji,
  • status 401: brak odpowiednich uprawnień do uzyskania dostępu,
  • błąd 402: łącze nie istnieje lub jest przestarzałe,
  • błąd 404: strona nie została odnaleziona podczas ostatniej wizyty robota indeksującego,
  • błąd 410: specjalny błąd Google, mówiący, że strona nie istnieje.

W jaki sposób naprawić uszkodzony link?

Istnieje wiele darmowych i płatnych narzędzi pomagających je znaleźć, np.: Google Analytics, Google Search Console, Screaming Frog, Ahrefs, Broken Link Checker czy SEMrush. Możesz wówczas skontaktować się z linkowaną witryną i poprosić ją o naprawienie błędów. Inną opcją jest wykonanie odpowiedniego audytu SEO przeprowadzonego przez specjalistów marketingu i webmasterów.

Wskazówka 1: Sprawdź błędy indeksowania Google – wszystko masz dostępne w raporcie.

Wskazówka 2: Unikaj głębokich linków.

Wskazówka 3: Skorzystaj z przekierowania 301.

Jak naprawić uszkodzony link na WordPressie?

Jeśli Twoja strona internetowa nie jest mocno rozbudowana, możesz sprawdzić każde hiperłącze ręcznie. Naprawienie błędów jest kluczowe dla procesu budowania i utrzymania witryny. W przypadku WordPressa zacznij od zainstalowania wtyczki Broken Link Checker, która automatycznie wyszuka problematyczne linki. W ten sposób zaoszczędzisz swój czas i otrzymasz pewniejszy wynik!

Wnioski

Każdy link przez nas wykorzystywany wpływa na ocenę jakości naszej strony internetowej. Jeśli okaże się, że w obrębie witryny znajduje się wiele uszkodzonych linków, możemy utracić rzetelność budowanego wizerunku. Strona może zostać oflagowana sygnałem jako niebezpieczna, co jest konkretnym komunikatem do zrezygnowania z niej (pojawia się wówczas ostrzeżenie „odwiedzenie tej strony internetowej może mieć szkodliwy wpływ na Twój komputer). Dodatkowo witryna z martwymi linkami może trafić na czarną listę wyszukiwarek, co doprowadzi nawet do usunięcia jej z indeksu. Zadbaj więc o umożliwienie indeksowania Twojej witryny, aby móc wdrażać kolejne strategie optymalizacji.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *