Inteligentna kampania produktowa krok po kroku

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
SEM
Inteligentna kampania produktowa krok po kroku

Andrea Piacquadio / pexels.com

Sprzedaż produktu jest wyzwaniem w dobie serwisów aukcyjnych, nasycenia rynku i rosnącej konkurencji. Warto nieraz postawić na skuteczną „dźwignię” swojego biznesu – na inteligentną kampanię produktową. Jak wygląda taka kampania produktowa krok po kroku? Czym jest inteligentna reklama i dlaczego opłaca się w nią zainwestować?

Kampania produktowa – co to jest?

Co zrobić, jeśli nie wystarczy powiedzieć w sklepie, że warzywa są świeże i pochodzą z uprawy, gdzie dba się o bioróżnorodność? Warto sprawić, żeby potencjalni klienci wiedzieli, że w tym sklepie można kupić właśnie taki asortyment. Pomaga w tym kampania produktowa, czyli forma promocji skierowana przede wszystkim do właścicieli sklepów, a także do wszystkich tych osób, które sprzedają swoje towary. Nie muszą to być produkty fizyczne – kampania ta przyda się też autorom publikacji cyfrowych, czy innych rozwiązań dostępnych online.

Jeśli napotka się nazwę PLA Google, Zakupy Google, czy Google Shopping, mowa dokładnie o kampanii reklamowej skoncentrowanej na promowaniu produktów. Mówiąc prościej, jest to kampania wydzielona z promocji w wyszukiwarce Google (Google Ads). Dzięki niej zarówno w najpopularniejszej stronie do wyszukiwania treści, jak i na serwisach partnerskich, konsumenci dowiadują się, gdzie kupią produkt, który ich interesuje.

Wybierając kampanię produktową dla warzyw, można się spodziewać, że na hasło „zdrowe warzywa”, „warzywa bioróżnorodność”, czy „marchewki z uprawy ekologicznej” konsument natrafi na reklamę w Google. Oczywiście, jeśli tylko uwzględni się w promocji takie słowa i frazy kluczowe, o jakich wspomniano.

Na czym polega inteligentna kampania produktowa?

Czym różni się inteligentna kampania produktowa od „zwykłej” promocji towaru w Google?

Inteligentna kampania produktowa a standardowa

Skoro jest inteligentna, to znaczy, że musi mieć coś wspólnego ze sztuczną inteligencją. Faktycznie, tak jest. Jednak kampanią nie zarządza bot internetowy, a precyzyjne algorytmy – te same, na których bazuje wyszukiwarka Google. Co to daje? Oznacza, że inteligentna reklama jest bardziej dostosowana do oczekiwań konsumentów. Szczególnie pod względem zapytań, jakie pojawiają się w pasku wyszukiwania.

Na tym jednak nie koniec – inteligentne reklamy wyświetlają się odbiorcom, którzy weszli już na stronę sklepu. Jaki jest sens takiej promocji? – ktoś może zapytać. Wielu sprzedawców zdaje sobie sprawę z tego, że nic tak nie frustruje, jak „odwiedzający niepowracający”. Natomiast gdy reklama wyświetla się osobom, które już były na stronie sklepu, jest duża szansa, że zajrzą na nią ponownie – tym razem, żeby już „na bank” złożyć zamówienie.

Skąd takie przekonanie? Ponieważ reklama produktowa opracowana na bazie algorytmów wyszukiwarki „uczy się”, jak się ma wyświetlać, komu i gdzie, a także, w jakich godzinach. W ten sposób „dopasowuje się” do zachowań konsumenta w sieci – nie jest nachalna, a zarazem widać ją od razu. Efekt? Inteligentna reklama jest wyjątkowo skuteczna. Nie dość, że konsument powraca na stronę e-commerce, to jeszcze zaczyna lepiej kojarzyć ofertę sprzedawcy z nazwą jego sklepu.

Inteligentna reklama produktowa, czyli jaka?

Wiedząc już, jak „reaguje” reklama na aktywność internautów w sieci, warto też poznać jej profil. Jest to reklama typu display dostępna w ofercie płatnej promocji Google Ads. Można ją ustawić ręcznie, nadając jej właściwe wymiary, czy dodając określony obraz produktu, tytuł, nazwę sklepu, czy cenę. Dobierając określone słowa kluczowe, o których była mowa wcześniej, udaje się precyzyjnie „oszlifować” tę reklamę, by była „skrojona” pod docelowego klienta.

Istnieje też wygodniejsza opcja inteligentnej kampanii produktowej, mianowicie automatyczna promocja w Google Ads. W ten sposób to algorytmy wyszukiwarki zadbają o wszystkie parametry, dzięki czemu uda się aktywować kampanię o wiele szybciej.

Rodzaje inteligentnych reklam produktowych

Pod tym względem można wyróżnić trzy standardowe typy inteligentnej reklamy:

  • w sieci reklamowej,
  • produktowa
    • bez grupowania towarów,
    • z grupowaniem artykułów,
  • katalogowa (dostępna poza Polską),
  • mobilna.

Promocja w sieci reklamowej – reklama wyświetla się w serwisach, które należą do programu AdSense, powiązanego z promocją Google Ads.

Reklama produktowa z grupowaniem towarów lub bez – w zależności od wyboru konkretnej formy inteligentnej reklamy, kampania przybiera nieco inny charakter pod względem sposobu naliczania opłat. Jeśli jest to kampania produktowa, w której nie grupuje się artykułów, wtedy opłatę pobiera się za każde kliknięcie, zgodnie z systemem naliczania CPC (z ang. Cost Per Click).

Natomiast reklamę produktową z grupowaniem towarów rozlicza się na zasadzie CPE (z ang. Cost Per Emission), czyli za każde wyświetlenie grafiki, jeśli jest widoczna na ekranie dłużej niż 10 sekund.

Inteligentne reklamy mobilne wyświetlają się na przenośnych urządzeniach – smartfonach, tabletach, czytnikach i wszystkich tych, które mają dostęp do sieci. Największą zaletą reklamy displayowej jest łatwość, z jaką udaje się ją dostosować do rozdzielczości ekranu. W ten sposób inteligentna kampania w sieci reklamowej, w Google lub u partnerów wyszukiwarki nie traci nic na jakości i walorach wizualnych – niezależnie od tego, gdzie się wyświetli.

Inteligentne reklamy – gdzie się wyświetlają?

Są cztery takie miejsca w sieci, gdzie konsumenci mogą zobaczyć promowane towary poprzez reklamę produktową display, czyli:

  • w Google na stronie głównej (wszystkie wyniki wyszukiwania),
  • w Google w zakładce „Zakupy”,
  • w sieci reklamowej,
  • u partnerów Google, m.in. w serwisie YouTube.

Jak wygląda inteligentna reklama?

Inteligentne reklamy produktowe nie różnią się wizualnie od standardowych. Przykładowo użytkownik Google może natrafić na reklamę, która zawiera takie informacje, jak:

  • nazwa produktu,
  • opis towaru,
  • nazwa sklepu, w którym można kupić,
  • odnośnik prowadzący do tego serwisu sprzedażowego.

Poza tym reklama produktowa jest w formie graficznej, dlatego wyświetla się jako obraz konkretnego produktu lub grupy produktów, w zależności od tego, jaką opcję się wybierze (z grupowaniem artykułów, czy bez).

Inteligentna kampania produktowa krok po kroku

Poniżej przedstawiliśmy kroki jakie należy przejść przy planowaniu inteligentnej kampanii produktowej.

1. Google Merchant Center (GMC)

Pierwszy etap kampanii produktowej krok po kroku jest związany z serwisem Google Merchant Center (GMC). By móc przystąpić do promocji swoich produktów, trzeba utworzyć konto w tym serwisie. Żeby tak się stało, należy przesłać plik z danymi dotyczącymi produktów (tzw. feed), które będą widoczne w ramach Google Ads.

Następnie utworzone konto trzeba skonfigurować, czyli ustawić parametry reklamy i wybrać jej rodzaj, a na koniec zatwierdzić warunki umowy, które przedstawia GMC.

Kolejny krok polega na przesłaniu pliku z produktem do GMC, co można uczynić na kilka sposobów (bezpośrednio z oferty sklepu, z dysku twardego komputera sprzedawcy, w formie arkusza Google, czy serwis GMC pobiera plik automatycznie). Najlepszym wariantem ze wspomnianych jest prawdopodobnie arkusz Google, ponieważ serwis dba o to, by aktualizować go na bieżąco.

Jeśli plik po sprawdzeniu nie ma żadnych niedociągnięć lub braków, serwis GMC go zatwierdza. Główną przyczyną odrzucenia może być natomiast niewłaściwy format (akceptowane są takie rozszerzenia, jak: txt, zip, xml, czy bz2). Ponadto, by strona GMC zaakceptowała wysłany plik, sklep powinien mieć protokół bezpieczeństwa – SSL.

2. Google Ads

By stworzyć inteligentną kampanię produktową w sieci reklamowej lub w Google, należy powiązać konto GMC z Google Ads. By tego dokonać, wystarczy w panelu reklamy wybrać opcję „Połączone konta” i dodać GMC.

3. Inteligentna kampania produktowa

W dalszej kolejności wybiera się podtyp kampanii, czyli inteligentną kampanię produktową. W tej części konfiguracji promocji w Google należy określić:

  • nazwę kampanii,
  • stawkę za kliknięcie,
  • budżet promocji,
  • termin – od kiedy trwa i do kiedy,
  • rodzaj i liczbę produktów,
  • typ reklamy (display).

4. GMC – dodatkowe informacje

Na koniec trzeba jeszcze wrócić do swojego konta w serwisie GMC, by dodać konkretne informacje związane z promowanym produktem i swoim sklepem. Chodzi o logo firmy, obraz produktu, nagłówek widoczny dla konsumenta, a także treść samej reklamy. Należy również wpisać adres URL, który przekieruje do konkretnego miejsca na stronie e-commerce, gdzie ten produkt jest dostępny i można go zamówić.

Źródło: Startup Stock Photos / pexels.com

Inteligentna kampania w sieci reklamowej – dlaczego warto?

Przeprowadzenie inteligentnej kampanii dla e-commerce ma zdecydowanie pozytywne skutki dla samego sklepu, ale finalnie również dla właściciela witryny.

Zalety dla sprzedawcy

Jako właściciel sklepu internetowego wiesz, jak ważna jest udana sprzedaż, ale pamiętaj, aby zwrócić uwagę również na inne pozytywne aspekty, jakie niesie za sobą zastosowanie inteligentnej kampanii.

Reklama, która sprzedaje

Wybierając kampanię produktową krok po kroku, można się przekonać o tym, że jest to promocja zorientowana głównie na sprzedaż. Widoczność towarów w wyszukiwarce, u partnerów i w sieci reklamowej sprawia, że sprzedawca może oczekiwać znacznego wzrostu wyników sprzedaży.

Rozpoznawalność marki

Nie jest to jedyny walor, jaki doceni właściciel e-commerce – z pewnością doceni również rozpoznawalność jego nazwy i logo, a także fakt, iż coraz więcej klientów kojarzy ofertę z jego serwisem sprzedażowym.

Prosta konfiguracja i relatywnie niewielki koszt

Prosta konfiguracja kampanii oznacza, że szybko da się ją uruchomić. Koszty reklamy produktowej też nie muszą być wysokie, co jednak zależy m.in. od doboru słów kluczowych. Ma się też pełną kontrolę nad budżetem, ponieważ inteligentna reklama jest mierzalna.

Elastyczna kampania

Sprzedawca może również elastycznie zmieniać tę kampanię w Google, dostosowując ją w czasie, gdy trwa, co w efekcie pozwala nieraz poprawić jej skuteczność, czy zwiększyć zasięg.

Dociera do właściwych odbiorców

Łatwo też dotrzeć o docelowej grupy klientów, ponieważ uda się precyzyjnie ustalić zakres tej reklamy, wybierając na przykład inteligentną kampanię w sieci reklamowej.

Efektywna reklama

Zatem dla właściciela sklepu kampania produktowa jest dobrą inwestycją – płatna promocja SEM (z ang. Search Engine Marketing) jest od razu widoczna m.in. w Google w przeciwieństwie do darmowych wyników SEO (z ang. Search Engine Optimization), gdzie trzeba liczyć się, chociażby z większą konkurencją.

Walory dla kupujących

Oprócz dodatniej wartości dla sprzedawcy typ reklamy, któremu został poświęcony ten artykuł, jest korzystny również dla osoby kupującej!

Szybki zakup
Konsumenci mogą docenić, że widzą te produkty, którymi są faktycznie zainteresowani i od razu, klikając w banner lub link przejdą do strony, gdzie złożą zamówienie.

Reklama dostosowana do odbiorcy
Wielu internautów zobaczy inteligentną reklamę produktową, a także będzie mieć kilka opcji wyboru, co zrobią, gdy już ją zauważą. Mogą kliknąć w reklamę towaru albo obejrzeć ją, jeśli to reklama dynamiczna, czy wyświetlić baner. Odbiorca może też wykonać określoną czynność – poza zakupem, może na przykład polecić ofertę znajomemu albo wypowiedzieć się o sklepie lub produkcie.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *

    Oceń tekst
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę

      Chcesz poznać
      ofertę?
      Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
      Wyrażam zgodę na przetwarzanie powyższych danych w celu nawiązania ze mną kontaktu. Więcej w Polityce Prywatności.