Burst / pexels.com
Stworzenie strony w internecie jest banalnie proste, może to zrobić każdy. Jednak przygotowanie strony, która będzie w TOP10 na liście wyników wyszukiwań to nie lada wyzwanie. Tworząc materiały na stronę, chcemy się nimi podzielić, a w przypadku sklepów internetowych uruchomić sprzedaż usług bądź produktów. Mało który użytkownik sieci sięga do dalszych kart Google. Warto więc zastanowić się, w jaki sposób poprawić widoczność swojej strony. Tutaj wkracza SEO, coś o czym każdy słyszał, ale nie do końca może wiedzieć jak się do tego zabrać. Dziś przedstawimy podstawy, które pomogą wyznaczyć cel działania.
SEO, czyli Search Engine Optimization, to wszelkie działania on-page (na stronie) i off-page (poza nią), które pozwalają na optymalizację widoczności witryny w sieci. Z jednej strony musi wykorzystywać wiedzą na temat użytkowników, z drugiej zaś współpracować z algorytmami i robotami wyszukiwarek. Proces SEO jest długotrwały, jednak stwarza stabilne fundamenty strony. W ramach pozycjonowania należy wykonać szereg czynności. Dziś poznamy kilka z nich.
SEO jest często utożsamiane z SEM, czyli Search Engine Marketing. Jest to pojęcie o wiele szersze, które poza organicznymi wynikami wyszukiwania sięga do płatnych reklam i kampanii marketingowych.
Algorytm to ciąg określonych czynności, które są niezbędne do wykonania zbioru zadań. W przypadku wyszukiwarek stanowią one ogromną pomoc w dopasowywaniu zapytań użytkowników do listy stron, z których mogą skorzystać. Bez nich byłoby to prawie niemożliwe, ponieważ obecnie w internecie są prawie 2 miliardy stron!
Wyszukiwarka wykorzystuje system rankingowy, najlepsze dopasowania są na szczycie, na pierwszej wymarzonej liście każdego właściciela stron. Algorytmy je szeregują, więc zrozumienie ich działania to podstawa w pozycjonowaniu oraz optymalizacji stron. Niemal codziennie dochodzi do aktualizacji, jednak nie wszystkie są odczuwalne od razu.
Źródło: Burst / pexels.com
Chociaż lista zadań w przypadku SEO jest wyjątkowo długa, dziś skupimy się na tych, które stanowią fundament do dalszych prac. Musisz pamiętać jednak, że wykonanie ich raz nie wystarczy. Pamiętaj o aktualizacjach oraz analizowaniu swoich danych, aby móc je ulepszać. Współpracuj z algorytmami w duchu White Hat SEO.
Zanim rozpoczniesz swoją drogę, warto wykonać audyt swojej strony. Szczegółowa analiza czynników on-site i off-site pozwoli ustalić, jakie są mocne strony Twojej witryny, a co wymaga poprawy. Jest to więc rodzaj drogowskazu, który sięga do technicznego SEO.
Sprawdź, czy Twoja strona została zaindeksowana, czyli czy znajduje się w bazie wyszukiwań Google. Wpisz do wyszukiwarki komendę „site: [adres własnej witryny]”. Jeśli otrzymasz listę podstron, oznacza że zostawiłeś w sieci już swój ślad i strona przeszła proces indeksacji przez roboty. Cała analiza polega wykorzystaniu materiałów dostępnych w mapie witryny.
Tym, co wiąże się z procesem indeksowania, są meta tagi, czyli tag tytułowy skonstruowany do strony oraz opis meta. Wyświetlają się na liście wyszukiwań w postaci tytułu strony oraz jej zawartości poniżej. Ich konstrukcja opiera się na słowach kluczowych, czyli wartościach, które wybrałeś w stosunku do intencji swojej grupy docelowej.
Słowa i hasła są z resztą wykorzystywane we wszystkich elementach technicznego SEO. Na ich podstawie roboty oceniają naszą jakość oraz autorytatywność. Pamiętaj, aby wszystkie te elementy były ze sobą skorelowane. Muszą się uzupełniać w kontekście treści i oferty witryny. Wykonaj analizę słów kluczowych swojej konkurencji, aby wiedzieć, jakie autorskie słowa wykorzystać do promocji.
Sitemap to plik zawierający listę podstron naszej witryny, który uwzględnia wszelkie aktualizacje oraz modyfikacje w jej strukturze. Jest to szczególnie przydatny element pod kątem współpracy z algorytmami. Roboty przeszukują nasz plik i sytuują w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj więc, aby rozsądnie wykorzystywać atrybuty dofollow, nofollow, noindex. Mapa nie jest obowiązkowym elementem, jednak pozytywnie wpływa na proces indeksowania.
Adres URL to tak naprawdę link określający Twoją witrynę. Dzięki niemu jesteśmy w stanie trafić na konkretną stronę. Pamiętaj, aby stworzyć przyjazny adres, który będzie łatwy do zapamiętania dla użytkowników. W jego strukturze możesz zawrzeć słowa kluczowe (nie upychaj ich jednak na siłę), nie wykorzystuj wielkich liter (są one nieczytelne), unikaj spacji i znaków specjalnych, postaraj się, aby był krótki.
Jednym z najważniejszych elementów SEO jest linkowanie. W przypadku pozycjonowania wyróżnia się linki wewnętrzne (ułatwiające nawigację po stronie) oraz zewnętrzne (pozwalające odnaleźć naszą stronę poza jej obrębem). Drugi rodzaj wpływa na widoczność w sieci oraz ocenę Google. Najpopularniejsze źródła linków to internetowe katalogi firm, blogi, fora, media społecznościowe oraz artykuły sponsorowane. Im bardziej godne zaufania miejsce, tym bardziej my plasujemy się jako ekspert i budujemy pozytywny wizerunek.
Pamiętaj, aby Twoja witryna była jak najbardziej przyjazna użytkownikowi. Google stawia na pierwszym miejscu User Experience. Zadbaj więc o czytelny układ, podział poszczególnych elementów, odpowiednią szatę graficzną, menu (menu okruszkowe w przypadku rozbudowanych stron) oraz o łatwy dostęp do danych na Twój temat.
Content is king – powiedział Bill Gates. I miał rację, ponieważ tym, czego szukają użytkownicy jest treść. Przybiera ona różne postaci od dosłownego tekstu, po wszelkie materiały wizualne na stronie. Zadbaj więc o jej oryginalność. Nigdy nie duplikuj treści z innych stron i wystrzegaj się plagiatu. Stwórz własną platformę komunikacji, wypełniając niszę dla odbiorców.
Teraz już wiesz, od czego zacząć swoją pracę. Jesteś na początku swojej drugi, a jest ona długa i kręta, jednak niezwykle satysfakcjonująca. Świadome korzystanie z SEO pozwoli Ci zwiększyć swoją widoczność w Google, Twoja praca i wkład w stronę zostaną zauważone – nie twórz do szuflady! Ponadto w przypadku e-commerce, poprawisz swoje zyski i zwiększysz sprzedaż dzięki dotarciu do większego grona odbiorców. Poza tym, najprawdopodobniej Twoja konkurencja, również sięgnęła do strategii optymalizacji. Nie bądź więc w tyle!