Dlaczego potrzebujesz SEO? Kilka sposobów na optymalizację strony internetowej

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Pozycjonowanie
Dlaczego potrzebujesz SEO? Kilka sposobów na optymalizację strony internetowej

Burst / pexels.com

Stworzenie strony w internecie jest banalnie proste, może to zrobić każdy. Jednak przygotowanie strony, która będzie w TOP10 na liście wyników wyszukiwań to nie lada wyzwanie. Tworząc materiały na stronę, chcemy się nimi podzielić, a w przypadku sklepów internetowych uruchomić sprzedaż usług bądź produktów. Mało który użytkownik sieci sięga do dalszych kart Google. Warto więc zastanowić się, w jaki sposób poprawić widoczność swojej strony. Tutaj wkracza SEO, coś o czym każdy słyszał, ale nie do końca może wiedzieć jak się do tego zabrać. Dziś przedstawimy podstawy, które pomogą wyznaczyć cel działania.

SEO – czas rozwiać wątpliwości

SEO, czyli Search Engine Optimization, to wszelkie działania on-page (na stronie) i off-page (poza nią), które pozwalają na optymalizację widoczności witryny w sieci. Z jednej strony musi wykorzystywać wiedzą na temat użytkowników, z drugiej zaś współpracować z algorytmami i robotami wyszukiwarek. Proces SEO jest długotrwały, jednak stwarza stabilne fundamenty strony. W ramach pozycjonowania należy wykonać szereg czynności. Dziś poznamy kilka z nich.

SEO vs. SEM

SEO jest często utożsamiane z SEM, czyli Search Engine Marketing. Jest to pojęcie o wiele szersze, które poza organicznymi wynikami wyszukiwania sięga do płatnych reklam i kampanii marketingowych.

Jak działają algorytmy Google?

Algorytm to ciąg określonych czynności, które są niezbędne do wykonania zbioru zadań. W przypadku wyszukiwarek stanowią one ogromną pomoc w dopasowywaniu zapytań użytkowników do listy stron, z których mogą skorzystać. Bez nich byłoby to prawie niemożliwe, ponieważ obecnie w internecie są prawie 2 miliardy stron!

Wyszukiwarka wykorzystuje system rankingowy, najlepsze dopasowania są na szczycie, na pierwszej wymarzonej liście każdego właściciela stron. Algorytmy je szeregują, więc zrozumienie ich działania to podstawa w pozycjonowaniu oraz optymalizacji stron. Niemal codziennie dochodzi do aktualizacji, jednak nie wszystkie są odczuwalne od razu.

Źródło: Burst / pexels.com

Najważniejsze algorytmy na dobry początek:

  • PageRank – jego celem jest klasyfikacja stron w oparciu o linki zewnętrzne prowadzące do naszej strony;
  • Panda – walczy z nadużywaniem słów i fraz kluczowych, niską jakością stron oraz plagiatami treści;
  • Pingwin – zajmuje się pilnowaniem spamu i obniża wartość stron w rankingu, jeśli manipulują wykorzystywanymi linkami;
  • Pirat – dba o prawa autorskie w sieci;
  • Koliber – dopasowuje zapytania do treści zaindeksowanych stron, usprawnia rozumienie potrzeb użytkowników;
  • Gołąb – pomaga w lokalnych wyszukiwaniach.

Checklista dla początkujących

Chociaż lista zadań w przypadku SEO jest wyjątkowo długa, dziś skupimy się na tych, które stanowią fundament do dalszych prac. Musisz pamiętać jednak, że wykonanie ich raz nie wystarczy. Pamiętaj o aktualizacjach oraz analizowaniu swoich danych, aby móc je ulepszać. Współpracuj z algorytmami w duchu White Hat SEO.

Krok 1: Audyt SEO

Zanim rozpoczniesz swoją drogę, warto wykonać audyt swojej strony. Szczegółowa analiza czynników on-site i off-site pozwoli ustalić, jakie są mocne strony Twojej witryny, a co wymaga poprawy. Jest to więc rodzaj drogowskazu, który sięga do technicznego SEO.

Krok 2: Indeksowanie

Sprawdź, czy Twoja strona została zaindeksowana, czyli czy znajduje się w bazie wyszukiwań Google. Wpisz do wyszukiwarki komendę „site: [adres własnej witryny]”. Jeśli otrzymasz listę podstron, oznacza że zostawiłeś w sieci już swój ślad i strona przeszła proces indeksacji przez roboty. Cała analiza polega wykorzystaniu materiałów dostępnych w mapie witryny.

Krok 3: Meta robots i słowa kluczowe

Tym, co wiąże się z procesem indeksowania, są meta tagi, czyli tag tytułowy skonstruowany do strony oraz opis meta. Wyświetlają się na liście wyszukiwań w postaci tytułu strony oraz jej zawartości poniżej. Ich konstrukcja opiera się na słowach kluczowych, czyli wartościach, które wybrałeś w stosunku do intencji swojej grupy docelowej.

Słowa i hasła są z resztą wykorzystywane we wszystkich elementach technicznego SEO. Na ich podstawie roboty oceniają naszą jakość oraz autorytatywność. Pamiętaj, aby wszystkie te elementy były ze sobą skorelowane. Muszą się uzupełniać w kontekście treści i oferty witryny. Wykonaj analizę słów kluczowych swojej konkurencji, aby wiedzieć, jakie autorskie słowa wykorzystać do promocji.

Krok 4: Mapa witryny

Sitemap to plik zawierający listę podstron naszej witryny, który uwzględnia wszelkie aktualizacje oraz modyfikacje w jej strukturze. Jest to szczególnie przydatny element pod kątem współpracy z algorytmami. Roboty przeszukują nasz plik i sytuują w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj więc, aby rozsądnie wykorzystywać atrybuty dofollow, nofollow, noindex. Mapa nie jest obowiązkowym elementem, jednak pozytywnie wpływa na proces indeksowania.

Krok 5: Adres URL

Adres URL to tak naprawdę link określający Twoją witrynę. Dzięki niemu jesteśmy w stanie trafić na konkretną stronę. Pamiętaj, aby stworzyć przyjazny adres, który będzie łatwy do zapamiętania dla użytkowników. W jego strukturze możesz zawrzeć słowa kluczowe (nie upychaj ich jednak na siłę), nie wykorzystuj wielkich liter (są one nieczytelne), unikaj spacji i znaków specjalnych, postaraj się, aby był krótki.

Krok 6: Link building

Jednym z najważniejszych elementów SEO jest linkowanie. W przypadku pozycjonowania wyróżnia się linki wewnętrzne (ułatwiające nawigację po stronie) oraz zewnętrzne (pozwalające odnaleźć naszą stronę poza jej obrębem). Drugi rodzaj wpływa na widoczność w sieci oraz ocenę Google. Najpopularniejsze źródła linków to internetowe katalogi firm, blogi, fora, media społecznościowe oraz artykuły sponsorowane. Im bardziej godne zaufania miejsce, tym bardziej my plasujemy się jako ekspert i budujemy pozytywny wizerunek.

Krok 7: Architektura strony

Pamiętaj, aby Twoja witryna była jak najbardziej przyjazna użytkownikowi. Google stawia na pierwszym miejscu User Experience. Zadbaj więc o czytelny układ, podział poszczególnych elementów, odpowiednią szatę graficzną, menu (menu okruszkowe w przypadku rozbudowanych stron) oraz o łatwy dostęp do danych na Twój temat.

Krok 8: Treść

Content is king – powiedział Bill Gates. I miał rację, ponieważ tym, czego szukają użytkownicy jest treść. Przybiera ona różne postaci od dosłownego tekstu, po wszelkie materiały wizualne na stronie. Zadbaj więc o jej oryginalność. Nigdy nie duplikuj treści z innych stron i wystrzegaj się plagiatu. Stwórz własną platformę komunikacji, wypełniając niszę dla odbiorców.

Podsumowanie

Teraz już wiesz, od czego zacząć swoją pracę. Jesteś na początku swojej drugi, a jest ona długa i kręta, jednak niezwykle satysfakcjonująca. Świadome korzystanie z SEO pozwoli Ci zwiększyć swoją widoczność w Google, Twoja praca i wkład w stronę zostaną zauważone – nie twórz do szuflady! Ponadto w przypadku e-commerce, poprawisz swoje zyski i zwiększysz sprzedaż dzięki dotarciu do większego grona odbiorców. Poza tym, najprawdopodobniej Twoja konkurencja, również sięgnęła do strategii optymalizacji. Nie bądź więc w tyle!

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *

    Oceń tekst
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę

      Chcesz poznać
      ofertę?
      Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
      Wyrażam zgodę na przetwarzanie powyższych danych w celu nawiązania ze mną kontaktu. Więcej w Polityce Prywatności.