Czym są słowa kluczowe? Jak je znaleźć?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Czym są słowa kluczowe? Jak je znaleźć?

Nao Triponez/pexels.com

Internauta może dotrzeć na Twoją stronę przez Google po wpisaniu określonych zapytań. To frazy, które odnoszą się do produktów, usług czy też znajdującego się w witrynie contentu. Jeśli chcesz, aby do serwisu trafiały osoby, które interesuje to, co masz w ofercie, to powinieneś zoptymalizować witrynę pod odpowiednie słowa kluczowe. Tylko skąd masz wiedzieć, jakich użyć? Jak znaleźć słowa kluczowe?

Słowa kluczowe – co to?

Zapytania, które są wpisywane przez internautów w Google, mogą się składać z jednego lub wielu słów. W większości zdecydowanie dominuje ten drugi przypadek. Szukający w sieci używają kilku słów, aby dokładniej opisać to, co chcą znaleźć. Dzięki temu zwiększają prawdopodobieństwo tego, że trafią na oczekiwane wyniki. W zapytaniach wysyłanych przez internautów przeważa trend stawiania na frazy z tzw. długiego ogona, czyli składające się z co najmniej 3 i więcej słów. Stanowią one blisko 92 proc. wszystkich zapytań.


Źródło: https://backlinko.com/google-keyword-study, 28.12.2021

Teoretycznie, nikt nie zna Twojej działalności lepiej od Ciebie i może Ci się wydawać, że sam jesteś w stanie najlepiej przygotować listę słów kluczowych niezbędnych do optymalizacji witryny. Wiesz przecież, co mogą wpisywać internauci, którzy szukają tego, co oferujesz. W praktyce jednak nie jesteś w stanie sam wskazać wszystkich zapytań, których używają użytkownicy Google. Czasami możesz wręcz nie rozumieć, jak to możliwe, że internauta chciał znaleźć dany produkt po wysłaniu na pierwszy rzut oka niepasującej frazy. Właśnie z tego powodu niezbędne przy ustalaniu słów kluczowych jest korzystanie z narzędzi, dzięki którym jesteś w stanie ustalić najpopularniejsze zapytania, które są wysyłane przez użytkowników.

Na jakim etapie budowania strony powinieneś zoptymalizować ją pod słowa kluczowe? Najlepiej zrób to, zanim witryna trafi do sieci. Natomiast jeśli pominąłeś ten krok, a dopiero teraz zrozumiałeś, że w witrynie nie ma odpowiednich fraz, to oczywiście w dalszym ciągu możesz je wprowadzić. Teoretycznie dodanie słów kluczowych na stronę jest jednym z pierwszych kroków w optymalizacji witryny, ale nawet jeśli zrobisz to później – mimo wszystko odniesiesz korzyści.

SEO słowa kluczowe – jak je wybrać?

W sieci do Twojej dyspozycji jest mnóstwo narzędzi, które umożliwiają ustalenie fraz do optymalizacji witryny. W większości są one bezpłatne tylko w ograniczonym zakresie, a korzystanie z nich będzie wymagało poniesienia pewnych kosztów. Natomiast jeśli chcesz ich uniknąć, to może się udać, jeśli zapoznasz się z różnymi bazami fraz. Sprawdź, które narzędzia dają Ci takie możliwości.

Planer słów kluczowych Google Ads

Po zalogowaniu się do tego systemu reklamowego, nawet jeśli nie masz zasilonego konta, możesz korzystać z Planera słów kluczowych. Wystarczy, że masz dodaną jakąkolwiek kampanię. Wpisz zapytanie, które opisuje Twój biznes. W moim przypadku są to buty skórzane. W efekcie uzyskuję ponad 3,5 tysiąca propozycji słów kluczowych. Wybrane frazy mogę skopiować np. do notatnika i tam rozpocząć ich analizowanie. Oczywiście tych 3,5 tys. słów kluczowych nie oznacza, że mam wszystkie umieścić np. na stronie głównej serwisu. Otrzymuję w ten sposób dane do rozbudowy contentu na stronie. Na tej podstawie mogę budować poszczególne kategorie, landing page, wpisy blogowe czy też optymalizować opisy poszczególnych produktów.


Źródło: Planer słów kluczowych Google Ads, 28.12.2021

To jedno z najpopularniejszych polskich narzędzi. Bez opłat jest dostępne jedynie na czas okresu testowego, który trwa 14 dni. Natomiast jeśli zdecydujesz się na korzystanie z niego, musisz się przygotować na wydatek rzędu co najmniej około 1000 zł rocznie.

Po zalogowaniu się do systemu wybierz opcję “Baza słów kluczowych”, a następnie wystarczy, że wprowadzisz do wyszukiwarki jakieś słowo związane z Twoją działalnością. Wtedy wyświetli Ci się lista zapytań wraz z informacją o szacowanej liczbie wyszukiwań. Masz również informację o CPC, czyli szacowanym koszcie za jedno kliknięcie, gdybyś się zdecydował się na pozyskiwanie ruchu z płatnych wyników wyszukiwania – w ramach Google Ads. Na tej podstawie możesz ocenić m.in. konkurencyjność danej frazy. Jeśli koszt kliknięcia jest wysoki, to prawdopodobnie dane słowo dobrze konwertuje i z tego powodu reklamodawcy decydują się na jej wyświetlanie na takie zapytanie pomimo wysokiego kosztu za przekierowanie.


Źródło: Senuto, 28.12.2021

Semstorm

To kolejne popularne polskie narzędzie, a w zasadzie pewnego rodzaju kombajn do analizy konkurencji i m.in. ustalania słów kluczowych. Cena za rok korzystania z tego rozwiązania wynosi 990 zł w przypadku najtańszego pakietu. Jest również pakiet darmowy, ale uzyskujesz tam tylko podstawowe dane o widoczności – jeśli chcesz wytypować frazy kluczowe, to niestety nie wystarczy.

Po zalogowaniu się do narzędzia kliknij opcję “Słowa kluczowe”.

Po wyszukaniu danego słowa kluczowego Semstorm wygeneruje propozycje podzielone na różne grupy. Są to m.in. frazy z przyimkami czy pytania. Przy każdej pozycji masz możliwość eksportu danych do pliku. Z bazy tego narzędzia również jesteś w stanie wyciągnąć wiele cennych słów kluczowych.

Keywordtool.io

Kolejne łatwe w obsłudze narzędzie. Bez opłat otrzymujesz dostęp do ograniczonej ilości danych, ale nawet z nich jesteś w stanie wybrać ciekawe zapytania, na które być może nie trafiłeś, korzystając ze wspomnianych już aplikacji. Jak widzisz na screenie, narzędzie to wyświetla listę fraz kluczowych, ale w wersji darmowej nie znajdziesz informacji o szacowanej liczbie wyszukiwań czy wysokości CPC. Jeśli chcesz uzyskać wszystkie te dane, to wtedy musisz wybrać pakiet płatny, który kosztuje co najmniej 69 dolarów miesięcznie. Masz możliwość rezygnacji z zakupu pakietu po miesiącu, a wtedy dostaniesz zwrot wpłaconych środków.

Ciekawą funkcją tego narzędzia jest opcja filtrowania słów kluczowych. To znaczy, że możesz z wyników wyszukiwania wykluczyć takie frazy, które zawierają wpisane hasło lub wręcz przeciwnie – wyświetlić tylko te, które dane zapytanie wyświetlają. Narzędzie to bazuje na podpowiedziach, które wyświetla wyszukiwarka Google w momencie, kiedy wpisujesz owe zapytanie. Wtedy widzisz różne sugestie dotyczące tego, o jaką frazę kluczową może Ci chodzić.

Sugestie wyszukiwarki Google

Kiedy wyszukasz daną frazę, na dole wyników znajdziesz nagłówek “Podobne wyszukiwania’. Google podpowiada Ci, jakie inne zapytania mogą dać oczekiwane rezultaty. Oczywiście nie dowiesz się tutaj, jaka jest szacowana liczba wyszukiwań tych fraz, ale przecież możesz je sprawdzić choćby w Planerze słów kluczowych Google Ads. Na tej podstawie będziesz w stanie ocenić, jaki jest ich potencjał i czy w ogóle warto je brać pod uwagę przy typowaniu fraz, pod które będziesz optymalizować witrynę.

Ubersuggest

Kolejne narzędzie działające na podobnej zasadzie jak keywordtool.io, to Ubersuggest. W wersji bezpłatnej dostarcza jednak więcej danych niż poprzednik. Dzięki niemu zyskujesz m.in. informacje o wolumenie wyszukiwań, CPC, a także ocenę konkurencyjności danego zapytania. Jeśli chcesz przetestować pełną wersję tego rozwiązania, to musisz liczyć się z kosztem co najmniej 59 zł miesięcznie. Ewentualnie możesz sprawdzić narzędzie przez 7 dni okresu testowego – to Cię do niczego nie zobowiązuje.


Źródło: https://app.neilpatel.com/en/ubersuggest/overview?lang=pl&locId=2616&keyword=hotel+dla+dzieci, 28.12.2021

Semrush

Kolejnym popularnym narzędziem SEO jest Semrush – ono również zapewnia ogrom różnych funkcji, a te związane z wyszukiwaniem słów kluczowych są tylko niewielką ich częścią. Po wyszukaniu danego słowa wyświetlą Ci się różne listy. Będą to frazy w formie zapytań, różne wariacje danego słowa, a także podobne zapytania. Jak widzisz poniżej, Semrush znalazło blisko 3,5 tys. powiązanych słów kluczowych, ale wersja bezpłatna daje Ci dostęp jedynie do przykładowych. Jeśli chcesz sprawdzić działanie tego narzędzia, to skorzystaj z bezpłatnego okresu testowego – przez 7 dni możesz to robić bez obowiązku skorzystania z płatnego pakietu. Najtańszy z nich kosztuje 99 dolarów miesięcznie, zakładając, że zapłacisz za cały rok z góry.

Answer the Public

Narzędzie, które jest charakterystyczne ze względu na formę prezentacji słów kluczowych. Wybierz lokalizację i język, a następnie wyszukaj frazy. Wtedy zobaczysz je wyświetlone w takiej formie, jak na poniższym screenie. Na dole strony znajdziesz listę wszystkich fraz kluczowych, podzielonych alfabetycznie. Jeśli chcesz wykorzystać wszystkie możliwości tego narzędzia, musisz liczyć się z kosztem 79 dolarów za miesiąc.

Jak wykorzystać wybrane frazy?

p>
Wiesz już, co to są słowa kluczowe i jak je znaleźć. Pojawia się jednak kolejna ważna kwestia – odpowiedniego wykorzystania tych fraz. Powinieneś wiedzieć, jak optymalizować stronę, aby osiągnąć dzięki temu jak najlepszy efekt. Oto, jak należy wykorzystywać słowa kluczowe:

  • Najważniejszą dla danego contentu frazę umieść w nagłówku H1 (najczęściej jest nim tytuł danej strony), w title SEO (czyli tag <title> w sekcji <head> witryny), w leadzie danej treści, w nagłówkach niższego rzędu, ale zachowując naturalność. Nie upychaj słów kluczowych – takie działanie i tak nie przynosi korzyści. Co istotne – używaj gramatycznych form, bez dodawania w treści takich fraz jak np. nieruchomości Poznań.
  • Mniej istotne frazy umieść w nagłówkach niższego rzędu i ogólnie – w pozostałej treści.
  • Zoptymalizuj również obrazki na stronie – nazwa zdjęcia powinna zawierać słowo kluczowe oddzielone łącznikiem. Na przykład: suknia-wieczorowa-klara.jpg. Pamiętaj o wypełnieniu tagu alt – opisz za jego pomocą, co znajduje się na fotce i wykorzystaj w tej treści słowo kluczowe.

Nie musisz trzymać się określonej liczby powtórzeń danego słowa kluczowego. Tworząc content, pamiętaj, że czytelnikiem będzie internauta, a nie robot Google. Ponadto nienaturalne powtarzanie w treści słów kluczowych nie spowoduje, że Twoja witryna zacznie się wyświetlać na wyższej pozycji na dane zapytanie.

Słowa kluczowe – podsumowanie

Wybór odpowiednich fraz do optymalizacji contentu na stronie to ważny krok w SEO. Dzięki ich ustaleniu, a następnie wprowadzeniu w serwisie możesz zwiększyć widoczność witryny w Google i tym samym pozyskiwać konwertujący ruch. Pamiętaj, zawsze korzystaj z więcej niż jednego narzędzia do analizy fraz – dzięki temu efekt prac może być lepszy.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *