Czym jest URL grafiki i czy ma znaczenie w SEO?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Pozycjonowanie
Czym jest URL grafiki i czy ma znaczenie w SEO?

Pixabay / pexels.com

Każda strona w Internecie ma swój unikalny adres, który należy wpisać, aby na nią wejść lub skopiować go, by udostępnić zasób drugiej osobie. Podobnie jest z innymi treściami w sieci – swoje URL mają pliki tekstowe, wideo, a także grafiki. Z punktu widzenia SEO, zarówno obrazy, jak i ich adresy, to jeden z czynników rankingowych, dlatego warto zadbać o ich odpowiednią optymalizację. Niestety, wielu właścicieli witryn nadal pomija tę kwestię i nie wykorzystuje w pełni potencjału URL obrazka. Co to właściwie jest i jak stworzyć adresy przyjazne dla wyszukiwarek oraz użytkowników?

Czym jest adres URL?

Zacznijmy od tego, czym ogólnie jest URL i co skrywa ten akronim. Uniform Resource Locator, czyli ujednolicony format adresowania to nic innego jak lokalizacja dowolnego zasobu oraz jego plików w Internecie. Pomaga przeglądarce znaleźć określoną witrynę, stronę, obraz, dokument lub wideo. Przykład adresu URL widzisz właśnie w pasku adresu przeglądarki.

Koncepcja URL pojawiła się w 1990 roku w Genewie. „Wynalazcą” tego terminu był Tim Berners-Lee, a sam adres początkowo był potrzebny do wskazania poszczególnych plików i ich lokalizacji w globalnej sieci. Dopiero później zaczęto go używać w odniesieniu do wszystkich zasobów internetowych.

Co to jest URL obrazka?

Przeglądając kolejne strony, nie zastanawiamy się nad tym, że wszystkie pliki witryny również mają swoją lokalizację w sieci. To znaczy, że posiadają swój unikalny adres URL, pod którym możemy je znaleźć. Za jego pomocą możesz skopiować plik i zapisać go na komputerze lub udostępniać na różnych stronach w sieci.

URL obrazka – co to?

Obraz jest plikiem przechowującym wizualny content w jednym z formatów graficznych, więc adres URL obrazka jest wskaźnikiem lokalizacji pliku graficznego w Internecie na danym zasobie. Aby go zobaczyć, najedź na wybraną grafikę i kliknij prawym przyciskiem myszy. W rozwijanym menu wybierz opcję „Otwórz grafikę w nowej karcie”. W oknie przeglądarki wyświetli się obraz wraz z adresem.

Struktura adresu URL

Każdy URL ma określoną strukturę. Na początku zawsze znajduje się protokół, choć zwykle domyślnie jest ukryty i staje się widoczny po kliknięciu w pasek adresu. Jeśli przeglądamy stronę internetową, będzie to protokół przesyłania danych „http” lub jego forma „https” z obsługą szyfrowania w celu ustanowienia bezpiecznego połączenia. Po protokole stoi nazwa domeny (host) lub, w rzadkich przypadkach, jej adres IP. Ostatnim elementem jest rozszerzenie – pl, com, org itd. Kiedy użytkownik przechodzi na kolejne podstrony witryny, podstawowy URL rozszerza się, wskazując ścieżkę do konkretnej strony.

Oprócz tego URL może zawierać:

  • zapytanie (inaczej parametr) określone znakiem zapytania, np.: ?kolor=zielony, a w przypadku kilku parametrów oddziela się je znakiem „&”;
  • kotwice (identyfikują konkretny fragment strony) wydzielone przez symbol kratki (hash), np.: #kontakt.

URL do obrazka zawiera w sobie protokół, nazwę domeny oraz rozszerzenie, po którym pojawiają się oznaczenia contentu, format (jpg, png, webp, gif i inne) oraz kilka innych informacji, np. https://przygodyprzyrody.pl/wp-content/uploads/2022/02/Pliszka-zolta-2.jpg. Dla SEO najważniejsza jest przedostatnia część, czyli nazwa pliku graficznego. Przyjrzyjmy się dlaczego.

Znaczenie URL grafiki w SEO

URL to ogólnie przyjęty standard zapisu adresu zasobu. Jest to więc rodzaj nawigacji, z której korzystają algorytmy, analizując zapytanie użytkownika oraz indeksując witryny. Specyfika działania adresu URL jest podobna do zwykłego adresu pocztowego. Aby znaleźć się w określonym miejscu, musisz znać nazwę ulicy, numer domu i mieszkania. Jeśli teren jest dla Ciebie nowy, najpewniej skorzystasz z mapy lub GPS. Tak samo działa URL, który zawiera unikalną lokalizację pliku w sieci WWW. Zgodnie z nią algorytmy określają miejsce, w którym znajduje się pożądana strona i tam przekierowują użytkownika. Na tym jednak nie kończy się ich znaczenie.

Adresy URL czytelne dla człowieka

Adres zbudowany zgodnie z zasadami wpływa na trafność witryny i ocenę zasobu przez algorytmy wyszukiwarek. Google zaleca tworzenie przyjaznych adresów, dzięki którym zarówno użytkownicy, jak i boty mogą ocenić, jakie informacje znajdują się na danej stronie oraz w jej plikach. Na przykład adres URL: www.nazwadomeny.pl/viewpage.php?page_id=23 jest całkowicie niezrozumiały dla człowieka i niewiele mówi mu o zawartości strony. Dla algorytmów również ma niewielką wartość. Natomiast URL: www.nazwadomeny.pl/kontakt/ jest czytelny dla użytkownika i zawiera jasną informację o tym, co znajduje się pod linkiem.

Ta sama zasada dotyczy URL grafik – ciąg przypadkowych znaków będzie miał mniejszą wartość dla pozycjonowania niż adres, w którym znajdą się słowa kluczowe. Dla użytkownika, który nie widzi URL obrazka, nie ma to tak dużego znaczenia, ale dla botów to źródło bezcennych informacji. Dzięki nim wyszukiwarki mogą lepiej odpowiadać na zapytania i zrozumieć, co faktycznie znajduje się w pliku graficznym. Jeśli adres URL obrazka zawiera słowa kluczowe, np.: „drewniany stół w stylu industrialnym”, może pojawić się w wynikach wyszukiwania grafik, ponieważ dzięki takiemu opisowi boty wiedzą, że na obrazie znajduje się stół z tego materiału i w tym stylu. Jest to pomocne także przy wyszukiwaniu głosowym.

Optymalizacja URL – kilka wskazówek

Jeśli chcesz zwiększyć ruch w witrynie, postaraj się, aby adresy URL stron, a także plików odpowiadały rekomendacjom od Google:

  1. Struktura adresu powinna być jak najprostsza i najbardziej logiczna. Jak wspomnieliśmy, lepiej używać słów opisujących znaczenie strony, a nie zbioru liczb i znaków bez większego sensu.
  2. Używaj znaków interpunkcyjnych. Adresy, w których słowa są pisane razem, są trudniejsze do odczytania. Dodaj kropki i kreski, aby stworzyć przejrzystą strukturę.
  3. Nie buduj zbyt złożonych adresów – im dłuższy URL, tym gorzej jest indeksowany.
  4. Usuń z URL wszystko, co zbędne (znaki, słowa, duże litery) i koniecznie uwzględnij słowa kluczowe.
  5. Usuń liczby i daty. Takie linki są dłuższe, trzeba je zmienić ręcznie podczas aktualizacji treści lub użyć przekierowań 301.

Ogólnie adresy URL wpływają na klikalność linków i indeksowanie stron przez roboty, a w przypadku plików, takich jak grafiki czy wideo, pomagają algorytmom zrozumieć ich zawartość i tematykę. Dzięki temu wyszukiwanie uwzględnia nie tylko słowa kluczowe w tekstach na stronie i w meta tagach, ale również w URL obrazków. Twórz więc proste adresy także dla plików graficznych i pamiętaj, że im czytelniejszy URL, tym większa szansa, że​​użytkownik trafi na Twój obraz w wynikach wyszukiwania i za jego pośrednictwem przejdzie na Twoją witrynę.

Źródło: Dominika Roseclay / pexels.com

Optymalizacja grafik – co poza adresem URL?

Grafiki są ważnym elementem każdej strony internetowej. Wiesz już, że brane są pod uwagę ich adresy URL, ale to nie wszystko. Podczas rankingowania zarówno samych obrazów, jak i stron internetowych, na których są używane, wyszukiwarki uwzględniają ich rozmiar, tagi, w tym atrybut alt, oraz unikalność. Znaczenie ma także format obrazka.

Rozmiar

Bardzo ważne jest, aby obrazy na stronie nie wpływały na szybkość ładowania strony, która również jest ważnym czynnikiem rankingowym. Obrazy, które są zbyt duże, obniżą wydajność PageSpeed, co wpłynie na UX, konwersję i widoczność. Za pomocą narzędzi internetowych Google PageSpeed ​​Insights i GTmetrix możesz sprawdzić prędkość ładowania poszczególnych stron i zidentyfikować zbyt „ciężkie” obrazy. Jednym ze sposobów zmniejszenia wagi pliku graficznego jest jego kompresja. Ważne, by zachować jakość obrazu. W przypadku witryn z WordPressem dostępne są narzędzia do automatycznej kompresji obrazu ­– na przykład wtyczka Smush. Tym, którzy nie mają takiej możliwości, polecamy skorzystać z usług kompresji obrazu online, takie jak Optimizilla, TinyPNG, Сompressor.io.

Metatagi

Wgrywając obrazy w systemach takich jak WordPress, możesz wypełnić kilka pól, które określamy wspólnym mianem metadanych. To jedne z ważniejszych oznaczeń dla wyszukiwarek. Możesz w nich wpisać słowa kluczowe i opis alternatywny, które pomogą botom znaleźć ten konkretny plik dla konkretnego zapytania. Główne tagi wpływające na pozycje wyszukiwania obrazów:

  • Alt. Służy do opisywania obrazów w tekstowej wersji strony, która jest indeksowana przez boty Google. Opis powinien pasować do treści strony i zawierać jedno ze słów kluczowych.
  • Tytuł. Tytuł zdjęcia to nie to samo, co alt. Jeśli CMS umożliwia określenie go, umieść w nim główne słowa kluczowe i krótki opis grafiki.
  • Podpis. Wyszukiwarki skanują również podpisy obrazów, które pomagają im zrozumieć treść contentu i ocenić jego trafność.

Format pliku

Podczas publikowania zdjęć zaleca się korzystanie z najbardziej standardowych formatów, takich jak JPG (JPEG), GIF, PNG i SVG. Istnieje wiele innych formatów, które mają swoje własne cele i zalety, ale:

  • niektóre typy plików (na przykład BMP) są zbyt ciężkie i spowalniają ładowanie strony;
  • inne typy (takie jak JPEG-XR i WebP) są nowe i nie są obsługiwane przez wszystkie przeglądarki. Zmniejsza to czytelność, wskaźniki zaangażowania, a co za tym idzie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Nazwa pliku graficznego

Bardzo często właściciele witryn nazywają pliki losowo. Wiesz już, że to błąd, ponieważ podczas indeksowania obrazu wyszukiwarka zwraca uwagę na jego nazwę. Dlatego koniecznie uwzględnij w niej słowo kluczowe i zadbaj o to, by odzwierciedlała zwartość grafiki. W ten sposób ułatwisz indeksowanie botom i pomożesz dopasować content graficzny do zapytań użytkowników. Na przykład, jeśli obraz przedstawia wschód słońca w Paryżu nad katedrą Notre Dame, jego nazwa nie powinna brzmieć „DSC4536.jpg”, ale „notre-dame-paris-sunrise.jpg”.

Główne słowo kluczowe musi znajdować się na początku nazwy pliku obrazu, ponieważ wyszukiwarka rozpocznie od niego indeksowanie. Jeśli słów jest wiele, to najlepiej używać myślników, które są lepiej rozpoznawane przez boty.

Znaczenie grafik i ich URL w pozycjonowaniu

Wykorzystanie zoptymalizowanych obrazów w zawartości witryny przyczynia się do jej lepszego rankingu z kilku powodów:

1. Poprawa czynników behawioralnych. Dzięki wysokiej jakości obrazy przyczyniają się do lepszego postrzegania tekstu na stronie, dzięki czemu użytkownicy pozostają na stronie dłużej niż zwykle.

2. Przyspieszenie ładowania strony. Same obrazy znacznie zwiększają ogólną wagę stron internetowych, jednak właściwa kompresja pliku graficznego zminimalizuje obciążenie serwera i nie wpłynie ujemnie na PageSpeed.

3. Dodatkowy ruch. Dobrze zoptymalizowane obrazy mogą być dodatkowym źródłem ruchu z wyników wyszukiwania grafiki.

4. Ulepszenie trafności treści całej strony. Jeśli URL grafiki, jej tagi i podpis zawierają słowa kluczowe, zwiększa się poziom jej dopasowania do konkretnych zapytań.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *

    Oceń tekst
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę

      Chcesz poznać
      ofertę?
      Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
      Wyrażam zgodę na przetwarzanie powyższych danych w celu nawiązania ze mną kontaktu. Więcej w Polityce Prywatności.