Czym jest subdomena? Na co zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu subdomeny?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Czym jest subdomena? Na co zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu subdomeny?

Pixabay/pexels.com

Definicja subdomeny wskazuje na to, że jest to adres internetowy, wydzielony w ramach jednej domeny, prościej mówiąc, jest to człon dodany przed kropką. Subdomena to dodatkowa sekcja, którą wydziela się z głównej strony, jednak nie posiada ona indywidualnego adresu URL. Zaletą stosowania tego rozwiązania jest to, że subdomena może mieć własną hierarchię, dlatego zakres danych pod nią występujących może być rozbudowany. Natomiast strona podstawowa nie będzie musiała być rozbudowywana, a użytkownicy wciąż będą korzystali z wyjściowej domeny i nie zostaną wprowadzeni w błąd, poprzez przekierowanie na zupełnie inną stronę.

Subdomena - co to jest?

Dokładne zrozumienie subdomeny umożliwia przedstawienie przykładu.

  • domena główna: mojadomena.pl;
  • subdomeny: blog.mojadomena.pl, sklep.mojadomena.pl, faq.mojadomen.pl itd.

To najprostsza odpowiedź na to, co to subdomena i jak wygląda w praktyce.

Kiedy najczęściej wykorzystuje się subdomeny?

Zastosowanie subdomen jest powszechne. Najczęściej wykorzystywane są w takich sytuacjach jak tworzenie:

  • stron z osobnymi wersjami językowymi (en.mojadomena.pl, de.mojadomena.pl, esp.mojadomena.pl);
  • części witryn przeznaczonych dla określonego regionu (pomorze.mojadomena.pl, warszawa.mojadomena.pl);
  • sklepu internetowego w ramach domeny (sklep.mojadomena.pl);
  • bloga tematycznego (blog.mojadomena.pl);
  • landing page pod kampanie i inne akcje (kampania.mojadomena.pl, promocje.mojadomena.pl, ebook.mojadomena.pl);
  • wersji mobilnej strony internetowej (m.mojadomena.pl);
  • witryn testowych (dev.mojadomena.pl, test.mojadomena.pl);
  • zakładek tematycznych na portalach informacyjnych (sport.mojadomena.pl, pogoda.mojadomena.pl, info.mojadomena.pl).

Praktyczne powody wykorzystywania subdomen

Najczęściej subdomeny stosuje się w sytuacji, gdy właściciel portalu internetowego zwiększa zakres contentu, którym chce się dzielić ze swoimi odbiorcami. Wówczas strona główna może być niewystarczająca, ponieważ nie sposób zawrzeć na niej wszystkich informacji. W związku z tym najczęściej na dodatkowych subdomenach stawia się sklepy internetowe, blogi contentowe, moduł najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi, czy też prowadzone okresowo akcje promocyjne i marketingowe.


Źródło: Pixabay/pexels.com

Praktycznym powodem tworzenia domeny jest również przygotowanie podstawowej strony w innej wersji językowej, jeżeli chcemy dotrzeć do odbiorców zagranicznych. Dzięki temu właściciel strony może dotrzeć do większego grona potencjalnych klientów, co przekłada się na liczbę wejść na portal. Im więcej wejść, tym łatwiej wygenerować określoną konwersję i zrealizować swój cel biznesowy. Posiadanie strony w różnych językach to podstawa w firmach międzynarodowych, sprzedaży zagranicznej oraz w biznesach, które przygotowują się do wejścia na nowe rynki.

Kolejnym ważnym aspektem jest stworzenie strony internetowej dopasowanej do urządzeń mobilnych. Responsywność przekłada się na pozycjonowanie w organicznych wynikach wyszukiwania i jest jednym z podstawowych atrybutów dobrego SEO. Mobilne wersje stron WWW widoczne są pod subdomeną.

Tworzenie subdomeny

Subdomena – jak zrobić ją, by była prosta i skuteczna? Tworzenie subdomeny może różnić się w zależności od wybranego hostingu, jednak najczęściej wiążę się to z bardzo podobnym zakresem czynności. Na samym początku należy zalogować się do panelu administratora strony internetowej i odszukać zakładkę z domenami. Może ona znajdować się w oferowanych usługach. Kolejnym krokiem jest wybranie opcji „dodaj subdomenę” i ręczne wprowadzenie jej nazwy. Jeżeli stworzyliśmy już wcześniej subdomenę o danej nazwie, to narzędzie poinformuje nas o tym i poprosi o podanie alternatywnego adresu.

Po wprowadzeniu nazwy i ewentualnych zmian należy potwierdzić proces dodawania subdomeny do domeny głównej. Wówczas będzie ona widoczna, a zarządzać nią będzie można z panelu administratora w sekcji domen.

Czy subdomeny wiążą się z dużymi kosztami?

Posiadanie subdomen zazwyczaj nie wiąże się z dużymi kosztami. Większe firmy hostingowe umożliwiają bezpłatne tworzenie subdomen, dzięki czemu rozbudowa struktury witryny oraz rozwój biznesu w przestrzeni online nie wiąże się z dodatkowymi nakładami finansowymi, które mogą pojawić się dopiero wtedy, gdy właściciel decyduje się na skorzystanie z usług copywriterów w zakresie tworzenia treści lub rozpocznie współpracę z agencją marketingową.

Zdarza się jednak, że niektóre firmy hostingowe pobierają opłatę za tworzenie subdomen, dlatego warto zapoznać się ze szczegółową ofertą wybranych podmiotów, zanim zdecydujesz się na skorzystanie z ich usług.

Gdzie znaleźć informacje u subdomenie?

Właściciele strony internetowej powinni zalogować się do panelu administratora i tam znajdują się szczegółowe informacje na temat subdomeny i ewentualnych jej kosztów. Wystarczy przejść do dedykowanej zakładki subdomain info i zapoznać się z informacjami napisanymi w języku polskim lub angielskim.

Usuwanie subdomeny

Likwidowanie subdomeny jest stosunkowo proste. Jeżeli stworzyliśmy ją w formie testowej lub z niej rezygnujemy, to wystarczy zalogować się do panelu administratora, zaznaczyć wybraną domenę oraz wybrać opcję jej usunięcia. Gdy na subdomenie zawieszone są ważne dane, to rekomenduje się szybsze ich pobranie i zabezpieczenie przed ewentualną utratą związaną z usunięciem subdomeny.

Subdomeny i SEO - z czym to się wiąże?

Czy subdomeny wpływają na SEO i na czym polega ich pozycjonowanie? Przede wszystkim stosowanie subdomen może przekładać się na lepszą organizację strony internetowej i jej czytelniejszą hierarchię. To działanie z zakresu UX, ponieważ odbiorcy dużo lepiej poruszają się po stronie WWW i z łatwością odnajdują to, czego szukają. Podzielenie struktury strony na sekcje tematyczne takie jak blog lub sklep, to prosta wskazówka dotycząca tego, gdzie użytkownicy powinni się kierować w celu realizacji danej potrzeby. Wspieranie hierarchii witryny za pomocą subdomen ma korzystny wpływ na wydajność witryny.

Czy subdomeny wpływają negatywnie na pozycję strony głównej?

Spór na ten temat wciąż toczy się wśród specjalistów. Według najważniejszego źródła, czyli przedstawicieli Google, posiadanie subdomen nie wpływa negatywnie na pozycję strony głównej. W związku z tym nie dochodzi do zjawiska kanibalizowania rankingu. W związku z tym właściciele stron internetowych nie powinni obawiać się stosowania subdomen, które mogą wpłynąć korzystnie na funkcjonalność witryny oraz zadowolenie odbiorców.

Subdomena jako osobna strona

Z punktu widzenia SEO i pozycjonowania stron internetowych, każda subdomena traktowana jest jako osobny twór. To znaczy, że każda z nich powinna być osobno pozycjonowana, jeżeli chcemy generować ruch właśnie na nią. Wysoka pozycja strony głównej nie przekłada się bezpośrednio na wysoką pozycję subdomen w organicznych wynikach wyszukiwania oraz na liczbę bezpośrednich wejść do sklepu lub na bloga.

Algorytmy Google a subdomeny

Każdą subdomenę warto potraktować jako element bardziej złożonej sieci zależnych od siebie elementów. Poza nimi do tej sieci zalicza się m.in. podstrony. Odpowiednie ich ułożenie w czytelną strukturę przekłada się na SEO. Obecnie algorytmy Google są już na tyle rozwinięte, że dobrze radzą sobie z odczytywaniem struktury domen i ich oceną. Na równi traktują również podfoldery. W procesie pozycjonowania subdomen koniecznie zwróć uwagę na to, by nie wykorzystywać fałszywych (fejkowych) subdomen. Niektórzy administratorzy stosują ten zabieg do przekierowywania użytkowników do określonego miejsca w sieci z fałszywych domen i jest to nie tylko mało etyczne, ale także źle odbierane przez algorytmy Google.

Kiedy podjąć decyzję o założeniu subdomeny?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Tak naprawdę nie ma złotego środka i odpowiedzi na to, czy dany użytkownik powinien tworzyć subdomeny i jeżeli tak, to kiedy. To kwestia bardzo indywidualna i należy ocenić, czy stworzenie subdomen wpłynie korzystnie na strukturę strony i jej pozycjonowanie, czy raczej wprowadzi bałagan i spowoduje dekoncentrację u klientów. Jeżeli witryny są mało rozbudowane lub wąskotematyczne, to wówczas warto pozostać przy domenie głównej.

Subdomeny to bardzo przydatne rozwiązanie w przypadku firm działających na wielu rynkach lub segmentujących klientów. Dzięki temu możliwe jest sprawdzenie określonych preferencji zakupowych na danym rynku i dostosowanie strategii pod każdy z nich. Subdomeny pozwalają na zebranie wartościowych danych do analizy i dobranie przekazu marketingowego trafiającego prosto w potrzeby danego segmentu rynkowego.

Ewentualna rozbudowa strony o subdomeny może powodować nadmierną rozbudowę hierarchii elementów witryny, co negatywnie wpłynie na jej wydajność i UX. Jeżeli jednak dostrzeżesz duży potencjał korzyści dla swojej firmy lub portalu wynikające ze stworzenia subdomen, to warto to zrobić. Ewentualne wątpliwości można przedyskutować ze specjalistami z renomowanej agencji marketingowej lub agencji SEO.

O czym pamiętać przy pozycjonowaniu subdomeny?

Pozycjonowanie subdomeny to proces trudny i wymagający odpowiedniego przygotowania.Strategie są różne, dlatego warto testować je pod kątem swojej subdomeny. Pierwszym aspektem jest używanie słów kluczowych. Jeżeli chcielibyśmy pozycjonować na niej zupełnie inne słowa kluczowe niż na stronie głównej, to może dojść do niekorzystnej sytuacji i rywalizacji pomiędzy obiema witrynami. W większości przypadków powinniśmy pamiętać o tym, że w organicznych wynikach wyszukiwania powinna wygrywać strona główna.

Linkowanie zwrotne w ramach subdomeny nie przekłada się na ranking ogólny strony głównej. Należy o tym pamiętać, ponieważ to jeden z częstych błędów początkujących przedsiębiorców i specjalistów od SEO. Strona główna i subdomena traktowane są jako dwa osobne twory. W związku z tym, w linkowaniu zwrotnym dużo lepiej sprawdzają się podstrony, jako elementy głównej domeny.

Subdomena - tak czy nie?

W określonych przypadkach posiadanie subdomeny to bardzo rozsądne rozwiązanie. Taki sposób kierowania klientów do sklepów, blogów, akcji promocyjnych, czy landing page, to skuteczne i optymalne kosztowo rozwiązanie. Należy jednak pamiętać o tym, że pozycjonowanie subdomen to trudne zadanie, które zawsze wymaga indywidualnego podejścia. W niektórych przypadkach lepszym wyborem będą podstrony, ponieważ subdomeny traktowane są jako osobne strony i wymagają osobnego pozycjonowania. Ich ranking nie przekłada się na widoczność strony głównej w sieci. Przed podjęciem ostatecznej decyzji rekomenduje się konsultację ze specjalistami w zakresie SEO i pozycjonowania.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *