Czym jest pozycjonowanie?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Czym jest pozycjonowanie?

picjumbo.com/pexels.com

Większość użytkowników Internetu do wyszukiwania konkretnej strony lub zagadnienia wykorzystuje wyszukiwarki internetowe, które pozwalają dotrzeć w zasadzie do wszystkich publikowanych treści znajdujących się w sieci. W Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką pozostaje od lat amerykański gigant Google – to największy gracz na rynku wyszukiwarek, który nie ma sobie równych w kwestii liczby zindeksowanych stron i dokładności procesu wyszukiwania. Nie dziwi zatem fakt, iż wiele osób chce wykorzystać jej możliwości marketingowe do własnych celów. Pozycjonowanie to szereg procesów, które mają w ostatecznym efekcie doprowadzić konkretną stronę aż na sam szczyt wyników wyszukiwania (poza linkami sponsorowanymi). Takie działania przyczyniają się do znacznie większego ruchu na stronie internetowej i lepszych wyników finansowych w przypadku portali usługowo-handlowych. Pozycjonowanie to bardzo złożone zagadnienie, które w odpowiednich rękach może zupełnie zmienić rentowność przedsiębiorstwa.

Podstawowe założenia pozycjonowania

Pozycjonowanie strony internetowej to działania mające na celu zwiększenie jej widoczności w wynikach wyszukiwania Google. Pierwsze kilka pozycji na samej górze, tuż pod belką do wpisywania frazy, zajmują linki sponsorowane Google Ads, podczas gdy kolejne to już linki organiczne, czyli strony i portale, które w prawidłowy sposób odpowiadają na słowo kluczowe wpisane przez użytkownika. Mechanizm działania pozycjonowania jest prosty, lecz liczba parametrów oraz czynników rankingowych sprawia, że nie wszyscy są w stanie wykonać pozycjonowanie tak, aby osiągnąć żądany wynik.

Dla firm zajmujących się sprzedażą swoich produktów bądź usług za pośrednictwem internetu efektywne pozycjonowanie oznacza jedno – znacznie wyższe zyski spowodowane większą liczbą potencjalnie zainteresowanych klientów. Pozycjonowanie jest kluczowym elementem wielu współczesnych działalności internetowych, dlatego pomijanie tego procesu może mieć opłakane skutki w kwestii rentowności. Prawidłowa realizacja działań SEO powinna odwdzięczyć się zwiększeniem zysków i zainteresowaniem marką lub usługą.

Firma Google do ustalania pozycji danej strony internetowej wykorzystuje swój autorski algorytm, który bierze pod uwagę kilkaset różnych parametrów mających w efekcie ustalić prawidłową pozycję strony przy wybranym słowie kluczowym. Gigant z Mountain View nie udostępnia konkretnych wytycznych co do ich istotności, lecz specjaliści z branży SEO (Search Engine Optimisation) potrafią rozgryźć najważniejsze z nich. Warto wiedzieć, że pozycjonowanie stron internetowych jest skomplikowaną czynnością, która wymaga od pozycjonera mnóstwa wiedzy, doświadczenia i ambicji, gdyż wyniki osiągane we wiodących wyszukiwarkach pojawiają się z opóźnieniem, czasami bardzo dużym.

Czy warto pozycjonować stronę internetową?

Zdecydowanie tak! Pozycjonowanie stron internetowych pozwala na zwiększenie zysków firmy internetowej poprzez zwiększenie liczby odwiedzających i zarazem umożliwia również podbicie nowych rynków, co ma szczególnie duże znaczenie w przypadku nowych krajów bądź rozszerzenia profilu działalności. Warto jednak wiedzieć, że pozycjonowanie strony może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Niedoświadczeni pozycjonerzy i firmy, które chcą jak najszybciej zrealizować proces pozycjonowania, z reguły przesadzają z liczbą słów kluczowych, ich nasyceniem i ukrywaniem fraz bądź nielegalnym pozyskiwaniem linkowania. Efektem może być nałożenie przez firmę Google różnego typu kar, które zawsze ograniczają widoczność konkretnej witryny w wynikach wyszukiwania, a czasami wręcz całkowicie ją usuwają (w przypadku szczególnie dużych zaniechań ze strony pozycjonera). Zachęcamy do skorzystania z usług firmy przeprowadzającej ten proces długofalowo i analizującej wszelkie etapy tego działania kilkukrotnie.

Pozycjonowanie krok po kroku

Pozycjonowanie stron internetowych polega na zwiększeniu widoczności danego portalu bądź sklepu w wynikach wiodących wyszukiwarek internetowych. Efekty pozycjonowania są proste do przewidzenia. Wysoka pozycja w Google, tuż pod wynikami sponsorowanymi, zwiększa liczbę odwiedzających oraz potencjalnych klientów i tym samym także zyski płynące z prowadzonej działalności. W niektórych branżach pozycjonowanie jest kluczowe w kwestii rentowności danego przedsiębiorstwa. Liczba działań wchodzących w skład działań SEOjest bardzo długa, dlatego warto poznać je wszystkie.


Źródło: Adrienne Andersen/pexels.com

Frazy kluczowe – najważniejszy etap pozycjonowania

Proces pozycjonowania strony internetowej rozpoczyna się od wyboru prawidłowych fraz (słów) kluczowych, dobrze opisujących konkretną stronę internetową. To jeden z najistotniejszych etapów optymalizacji SEO (Search Engine Optimisation), który ma bezpośredni wpływ na osiągane wyniki, wymaga jednak ogromnej wiedzy specjalisty. Słowa kluczowe powinny w bezpośredni i jednoznaczny sposób opisywać rodzaj wykonywanej działalności i spowodować zatrzymanie użytkownika na danej podstronie na dłużej. Wybór słów, które uznawane są za popularne tylko w celu „przyciągnięcia” internauty, jest złą praktyką i w efekcie obniża ranking ze względu na zbyt wysoki współczynnik odrzuceń. Analiza Google oceni wówczas, że słowo kluczowe nie jest powiązane z realną treścią i obniży ranking.

Frazy kluczowe używane do wypozycjonowania firmy działającej lokalnie powinny być skonkretyzowane i dobrze dopasowane do rodzaju działalności. Jeśli zajmujesz się sprzedażą wózków widłowych w Gdańsku, to zamiast frazy „wózki widłowe”, która jest ogólna i bardzo trudna w pozycjonowaniu, postaw na sformułowanie „wózki widłowe Gdańsk”. Efektem będzie mniej wejść, lecz o znacznie lepszej konwersji (możliwości dokonania zakupu). Niektóre firmy pozycjonujące wykorzystujące także bardzo długie ogony, które generują niewielką liczbę wejść, lecz o najwyższym możliwym parametrze konwersji, np. w postaci „sprzedaż i wynajem wózków widłowych na terenie Gdańska”.

Warto zadbać o content strony

Bardzo istotna w kwestii wyników jest również strona internetowa oraz jej parametry techniczne i treść. Pozycjonowanie bierze pod uwagę między innymi częstotliwość aktualizacji strony internetowej, kod źródłowy, prędkość wczytywnia oraz wiele innych parametrów, którymi silnik wyszukiwarki może dokonać jej oceny. Szczególnie ważne jest to, aby odwiedzający stronę zostali na niej nieco dłużej, tylko w ten sposób można bowiem zmniejszyć współczynnik odrzuceń, drastycznie obniżający ranking w wybranej wyszukiwarce. Pozycjonowanie strony polega na wprowadzeniu poprawek do kodu źródłowego oraz poprawieniu jej opisu, a także na tworzeniu angażujących, unikalnych treści, które mogą zainteresować internautę. Nie bez znaczenia są również poboczne kwestie techniczne. Algorytm wyszukiwarki Google obniża pozycję stron nieszyfrowanych aktualnym certyfikatem SSL oraz takich, które działają bardzo powoli lub są niedostępne wskutek np. zbyt dużego ruchu.

Linki pozwalają pozycjonowaniu rozwinąć skrzydła

W pełni zautomatyzowane roboty Google ciągle przeszukują internet w celu odnalezienia nowych stron lub aktualizacji już dostępnych treści, sprawdzają także wszelkie linki i ich destynację, w tym łącza, które prowadzą do wypozycjonowania strony internetowej. Dla Google i innych wyszukiwarek internetowych strona jest tym godniejsza zaufania, im więcej jest do niej linków na stronach trzecich. Algorytm uznaje stronę za wartościową i popularną jednak tylko wtedy, kiedy link został umieszczony na stronie o równie wysokim lub wyższym rankingu. Linkowanie zewnętrzne (linkbuilding) ze świeżych stron internetowych lub z tych o bardzo złej reputacji nie przynosi pozytywnych skutków, może też spowodować obniżenie rankingu, co jest szczególnie częstym zjawiskiem w tzw. farmach linków.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy
Czym jest ROI?
Czym jest ROI?

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *