Czy darmowe audyty SEO mogą wspomóc pozycjonowanie Twojej witryny?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Aktualności
Czy darmowe audyty SEO mogą wspomóc pozycjonowanie Twojej witryny?

Andrea Piacquadio / pexels.com

Zanim podejmiesz się pozycjonowania lub agencja zacznie realizować działania dla Twojej strony, należy wykonać audyt serwisu, biorący pod uwagę kwestie związane z SEO. Chodzi tutaj o analizę tych elementów, które mają wpływ na widoczność witryny w Google. Trzeba ustalić słabe i mocne strony witryny, a także sprawdzić konkurencję, by na podstawie audytu ustalić, jak będą przebiegać kolejne działania oraz na co należy zwrócić uwagę. Czy darmowy audyt SEO może wspomóc Twoje działania? Gdzie możesz go wykonać?

200 czynników rankingowych Google

Pozycja w SERP (Search Engine Results Page) jest uzależniona od wielu parametrów on-site i off-site strony – około 200. Jeśli witryna ma budować coraz większą widoczność w wynikach wyszukiwania, to obowiązkowo należy zwrócić uwagę na każdy element, który ma wpływ na pozycję, przeanalizować, czy wygląda on dobrze w przypadku Twojego serwisu. Od ustalenia, jak to wygląda, należy rozpocząć działania. Ocenie podlega wiele elementów i na tej podstawie można już wysnuć pewne wnioski, ile czasu zajmie doprowadzenie witryny na oczekiwane pozycje w wynikach wyszukiwania.

Źródło: https://woofresh.com/best-seo-audit-software/, 11.02.2022

Nie należy pomijać tego kroku. Oczywiście możesz rozpocząć zupełnie nieprzemyślane działania i stawiać przeróżne kroki, ale docelowo to nie jest strategia, która może Ci przynieść oczekiwane rezultaty. Kompleksowy audyt SEO powinien przeprowadzić specjalista, który na tej podstawie wykona bądź zleci realizację niezbędnych prac, których celem jest spełnienie przez witrynę wymagań Google i budowanie coraz większej widoczności.

W sieci są dostępne narzędzia, za pomocą których możesz wykonać audyt SEO online bez żadnych opłat. Czy warto z nich skorzystać? Czy może Cię to wesprzeć w budowaniu widoczności witryny?

Audyt SEO free – gdzie warto spróbować?

W sieci znajdziesz wiele narzędzi, które przeprowadzają darmowy audyt. Najczęściej są to rozwiązania, które bez opłat umożliwiają sprawdzenie jedynie podstawowych parametrów strony, ewentualnie zaprezentują Ci wyłącznie część danych. Z których narzędzi warto skorzystać, jeśli chcesz za darmo przeprowadzić audyt strony?

Ahrefs

To rozwiązanie możesz znać jako najpopularniejszy system służący do analizy profilu linkowego witryny. Zapewnia ono jednak także całkiem atrakcyjne audyty, z których w przypadku stron, które zweryfikujesz, możesz skorzystać z darmo. Nie musisz na nich umieszczać żadnego dodatkowego kodu – wystarczy, że masz je zweryfikowane w Google Search Console. Wtedy możesz kliknąć opcję Site Audit, pod którą znajdziesz informacje o poszczególnych witrynach – m.in. datę ostatniej z przeprowadzonych analiz czy też ocenę w procentach. Zobaczysz również, na kiedy zaplanowany jest kolejny audyt.

Źródło: https://app.ahrefs.com/, 11.02.2022

Po kliknięciu Twojej strony możesz wybrać dane o jednej z przeprowadzonych analiz.

Źródło: https://app.ahrefs.com/, 11.02.2022

Wybierz taką, w przypadku której status to Completed, a nie Error, gdyż wtedy uzyskasz pełne dane z przeprowadzonej analizy. Następnie zobaczysz listę błędów, które znalazło to narzędzie. Po kliknięciu każdej z tych pozycji uzyskasz szczegółowe dane odnośnie do stron, na których błąd został wykryty.

Źródło: https://app.ahrefs.com/, 11.02.2022

Umożliwia to wyeliminowanie wielu problemów, które mogły się przytrafić stronie, a wśród nich m.in.:

  • przekierowania 301 w sitemapie;
  • linki ze stron zabezpieczonych HTTPS prowadzące do niezabezpieczonych HTTP;
  • informacje o plikach graficznych, które mają zbyt duży rozmiar;
  • podstrony serwisu, które nie są podlinkowane wewnętrznie;
  • strony zwracające błąd 404;
  • informacje o stronach linkujących do niedziałających podstron.

Nie są to wszystkie problemy, które znajdzie dla Ciebie to narzędzie. Przy okazji pozyskasz również informacje o profilu linkowym. Natomiast wadą tego rozwiązania jest brak możliwości analizowania konkurencji – taką opcję zyskujesz dopiero w przypadku wyboru płatnej wersji Ahrefs. Wtedy jednak koszty są już spore.

Pulno

Pulno, a dokładnie pulno.com, to kolejne rozwiązanie, dzięki któremu możesz łatwo przeprowadzić audyt Twojej strony. W tym przypadku zaleta jest taka, że wykonasz go nie tylko dla stron, które są Twoje lub masz do nich dostęp – przeanalizujesz także witryny konkurencji. Oczywiście korzystanie z wersji rozwiązania dostępnego bez opłat wiąże się z ograniczeniami w postaci m.in. limitu stron, który wynosi 2, a także liczby przeanalizowanych podstron serwisu – 200.

Analiza przeprowadzana przez to narzędzie trwa najczęściej kilka-kilkanaście minut, po czym otrzymujesz do dyspozycji raport z wieloma danymi. Dowiesz się m.in.:

  • które podstrony bardzo wolno się ładują;
  • na których brakuje nagłówka H1;
  • gdzie jest bardzo mało albo w ogóle nie ma unikatowej treści;
  • o niedziałających grafikach;
  • o niskim wyniku PageSpeed dla tych stron, gdzie faktycznie on występuje;
  • czy poszczególne adresy znajdują się w mapie strony;
  • czy podstrony prawidłowo wyświetlają się na urządzeniach mobilnych.

Ponadto pojawia się wiele innych danych.

Źródło: https://www.pulno.com/, 11.02.2022

Diagnoseo

To narzędzie jest dostępne pod adresem https://diagnoseo.com/. Poza płatnymi planami do Twojej dyspozycji jest również darmowy, dzięki któremu możesz sprawdzić daną stronę bez ponoszenia kosztów, a nawet bez zakładania konta. Wystarczy, że wprowadzisz adres witryny i zaczekasz chwilę na uzyskanie danych. Oczywiście w darmowym raporcie większość informacji jest ukrytych – nie jest tak, że otrzymasz wszystkie dane dla pewnej ograniczonej liczby podstron.

Wyświetlone informacje możesz pobrać w postaci pliku PDF. Narzędzie:

  • zlicza liczbę obrazków i brakujące tagi alt;
  • sprawdza plik robots.txt;
  • weryfikuje metadane;

Ponadto możesz sprawdzić wiele innych informacji, ale najwięcej ich uzyskasz, mając dostęp do pełnej wersji rozwiązania.

Źródło: https://diagnoseo.com/pl/audyt-seo/, 11.02.2022

Boostsite.com

Kolejne z narzędzi wymaga od Ciebie założenia konta. Musisz dodać projekt i poczekać na przeanalizowanie serwisu. Musisz się uzbroić w cierpliwość, gdyż na efekt poczekasz nawet kilka godzin. Zaletą tego rozwiązania jest to, że możesz przez 7 dni możesz korzystać z bezpłatnej wersji próbnej. Po przeanalizowaniu Twojej witryny uzyskujesz mnóstwo informacji na jej temat, które są podzielone na różne zakładki. To oznacza, że masz tam wymienione obszary na stronie, których mogą dotyczyć błędy – przeklikaj kolejne pozycje, aby sprawdzić, w jakich przypadkach powinieneś wprowadzić zmiany. Dzięki temu narzędziu dowiesz się m.in. o:

  • niezindeksowanych podstronach;
  • nieodpowiednim użyciu nagłówków H1;
  • danych dotyczących obrazków, m.in. o brakujących tagach alt i plikach o zbyt dużym rozmiarze;
  • błędach dotyczących tytułów SEO na stronie – gdzie ich brakuje, gdzie są zduplikowane lub zbyt długie.

To nie wszystkie informacje, które otrzymasz. Warto przetestować to rozwiązanie choćby w czasie okresu próbnego. Być może pozyskasz tak przydatne dane, które wykorzystasz do wprowadzenia zmian w serwisie.

Źródło: Boostsite.com, 11.02.2022

Google Search Console

Być może nie jest to oczywista propozycja, ale przecież w tym narzędziu znajdziesz mnóstwo informacji, których będziesz szukać w zewnętrznych rozwiązaniach. Po zapoznaniu się z kilkoma zakładkami w tym systemie możesz uzyskać cenne dane dotyczące działania Twojego serwisu i błędów, które wymagają wyeliminowania. W tym celu zerknij do następujących zakładek:

  • Stan – tam znajdziesz mnóstwo informacji na temat indeksowania Twojej strony. Dowiesz się, jakie błędy spowodowały, że dany materiał nie trafił do indeksu Google. Możesz wprowadzić zmiany i poprosić o ponowną indeksację. Dowiesz się o błędach 404 oraz pozornych błędach 404.
  • Mapy witryny – widzisz, czy na pewno dodałeś mapę, czy Google nie znalazło w niej błędów i jaki jest stan indeksowania.
  • Jakość strony – znajdziesz tam mnóstwo informacji dotyczących oceny witryny w oczach Google. Dowiesz się, czy na pewno wszystkie podstrony serwisu prawidłowo się wyświetlą na urządzeniach mobilnych.
  • Podstawowe wskaźniki internetowe – dowiesz się, czy witryna spełnia oczekiwania, jeśli chodzi o Core Web Vitals, czyli czynnik algorytmiczny Google, który wprowadzono w 2021 roku.
  • Ulepszenia – sprawdzisz poprawność wykorzystania na stronie danych strukturalnych.

Oczywiście do ustalenia przyczyn niektórych problemów będziesz potrzebować zewnętrznych narzędzi, ale będą one niezbędne również wówczas, gdy chcesz poradzić sobie z błędami wykrytymi przez inne narzędzia.

Czy darmowy audyt może wspomóc pozycjonowanie?

Korzystanie z narzędzi, które automatycznie przygotowują audyt strony, jest zdecydowanie dobrym krokiem, ale pamiętaj, że to tylko początek drogi do rozwiązania problemów, które pojawiają się na stronie. Dopiero wdrożenie modyfikacji może spowodować, że Twoja strona będzie zgodna z wymaganiami Google oraz zacznie zyskiwać na widoczności. Najlepiej sprawdzić witrynę w różnych narzędziach.

O ile proste modyfikacje, takie jak zmiana title czy dodanie szyfrowanego połączenia lub tagów alt, jesteś w stanie najczęściej wykonać bez wiedzy z zakresu IT, to już do dostosowania witryny pod Core Web Vitals, optymalizacji kodu i wielu innych modyfikacji będziesz potrzebować pomocy specjalisty. Pamiętaj, że kluczowe jest poprawne wdrożenie zmian. Może się zdarzyć i tak, że niedoświadczona osoba wprowadzi na Twojej witrynie modyfikacje, które przyniosą efekt odwrotny do oczekiwanego, dlatego najlepiej współpracuj wyłącznie z polecanymi, sprawdzonymi ekspertami.

Po wdrożeniu zmian sprawdź, czy rzeczywiście błąd został wyeliminowany – choćby poprzez Google Search Console, o ile w danym przypadku dane dotyczące usunięcia problemu można tam znaleźć. To samo zweryfikuj za pomocą zewnętrznych narzędzi do audytu. Wprowadzenie zmian może przynieść duże efekty, ale żadne narzędzie do audytów nie będzie lepsze od specjalisty, który kompleksowo podejdzie do serwisu i sprawdzi go pod kątem wielu czynników, które mają wpływ na widoczność.

Darmowe audyty SEO – czy to ma sens?

Bez wątpienia warto korzystać z takich narzędzi choćby ze względu na możliwość wykrycia przeróżnych błędów na stronie. Natomiast samo ich znalezienie jest dopiero pierwszym krokiem. Często będziesz potrzebować specjalisty, który pomoże Ci wyeliminować problemy, ale warto skorzystać z jego usług – może to przynieść zadowalające efekty.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *

    Oceń tekst
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę

      Chcesz poznać
      ofertę?
      Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
      Wyrażam zgodę na przetwarzanie powyższych danych w celu nawiązania ze mną kontaktu. Więcej w Polityce Prywatności.