Co powinien zawierać raport z pozycjonowania witryny?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Co powinien zawierać raport z pozycjonowania witryny?

Dominika Gregušová/pexels.com

Pozycjonowanie to skomplikowany proces, który opiera się na wykonywaniu codziennych czynności na podstawie dobrze przygotowanego planu. Jeśli chcemy ocenić, czy realizowane przez agencję SEO działania przynoszą spodziewane efekty, możemy zapoznać się z raportem SEO. Profesjonalne firmy zajmujące się pozycjonowaniem stron są w stanie zapewnić regularne dostarczanie informacji dotyczących tego, co zostało zrealizowane w ramach kampanii. Raportowanie SEO może odbywać się z różną częstotliwością. Jednak warto o to zadbać już na etapie podpisywania umowy, aby nie było to rzadziej, niż raz na pół roku. Pozwala to znacznie lepiej ocenić, czy realizowane przez agencję SEO działania przynoszą realne korzyści.

Co powinien zawierać raport SEO?

Profesjonalnie przygotowane podsumowanie czynności zrealizowanych przy kampaniach pozycjonowania strony internetowej powinno zawierać kluczowe informacje.

Do takich danych SEO zaliczyć można wiedzę o tym, jak:

  • zwiększony został ruch na stronie,
  • poprawiły się rankingi dla konkretnych słów kluczowych,
  • polepszyła się sprzedaż.

Lepiej, gdy agencja SEO prezentuje szczegółowe podsumowanie zrealizowanej pracy, która została wykonana w wyznaczonym okresie. Jednak zdarza się, że raport pozycjonowania jest jedynie krótką notką. Takie informacje mogą być wystarczające, gdy dostarczane są regularnie, czyli na przykład każdego miesiąca. Natomiast, gdy podsumowany ma być dłuższy okres, wówczas raport powinien być bardziej szczegółowy. Zawsze można zdecydować się na podpisanie umów z takimi agencjami SEO, które są w stanie zapewnić krótsze, zwięzłe raporty dostarczane co kilka tygodni. Co pewien czas, choćby raz na pół roku, można dostać bardziej rozbudowane podsumowanie efektów.

Jak powinien się prezentować raport SEO?

Każda profesjonalna firma powinna dbać o jakość przygotowywanych dla klientów materiałów. Nie inaczej jest w przypadku raportowania z kampanii pozycjonowania. Odpowiednio skonstruowany dokument prezentuje kluczowe informacje w przejrzysty sposób. Ma to znaczenie z punktu widzenia tego, jak łatwo będzie można z prezentowanymi danymi się zapoznać. Jeśli raport marketing nie ma właściwej struktury, wówczas jego znalezienie przydatnych informacji będzie utrudnione. Bywa to wskazówką, że firma, z którą podjęło się współpracę, nie przykłada się do realizowanych działań. Innym problemem może być chęć ukrycia pewnych, niekorzystnych informacji.


Źródło:Lukas/pexels.com

Gdy otwiera się profesjonalny raport z pozycjonowania, można zauważyć, że:

  • ma on wyraźny podział na najważniejsze tematy,
  • jest napisany zrozumiałym językiem,
  • skupia się na szczegółach.

Podział tematyczny ma spore znaczenie, gdyż ułatwia odszukanie miejsc w raporcie, gdzie znajdują się informacje, które szczególnie chce się sprawdzić. Często nie trzeba czytać całego dokumentu. Wystarczy skupić się na informacjach o uzyskanych efektach, czy zapoznać się z wykresami. W ten sposób w krótkim czasie można ocenić, czy strona internetowa poprawiła swoją pozycję. Ułatwieniem jest, gdy zaprezentowane informacje są zrozumiałe. Z tego powodu najlepsze raporty są tworzone w sposób, który odpowiada wiedzy odbiorców i nie wykorzystuje branżowego języka. Równocześnie dobrze skonstruowany raport SEO wcale nie musi być bardzo szczegółowy. Zwięźle zaprezentowane informacje w formie przejrzystych tabel i wykresów są znacznie łatwiejsze do przyswojenia niż rozbudowane opisy.

Jakie są kluczowe informacje w raportach SEO?

Gdy przegląda się szczegółowy raport SEO, wówczas warto skupić się na najważniejszych informacjach. Obejmuje to przede wszystkim wiadomości dotyczące tego, co powinno zostać poprawione. Agencje SEO prezentują informacje o problemach technicznych, które zostały naprawione w ramach optymalizacji. Takie zmiany są kluczowe z punktu widzenia wymagań, które stawiane są serwisom internetowym przez wyszukiwarki. Zatem decydują one o tym, jakie efekty pozycjonowania można uzyskać. Na początku procesu budowania pozycji strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania powinien zostać przeprowadzony audyt. Na jego podstawie ustalane są wytyczne dotyczące tego, co powinno być zmienione na stronie z punktu widzenia wymagań stawianych właścicielom przez Google. Zwłaszcza w bardziej szczegółowym raporcie SEO powinny znajdować się informacje, czy wskazane w audycie, niezbędne zmiany zostały zrealizowane.

Istotnym elementem każdego raportu od agencji SEO są informacje dotyczące ruchu organicznego. Warto skupić się na postępie, który został uzyskany, gdyż jest on kluczowy z punktu widzenia oceny, czy współpraca przynosi korzyści.

W podsumowaniu czynności zrealizowanych przez agencję SEO można znaleźć informacje w formie:

  • wykresów,
  • tabel,
  • porównań danych.

To przejrzysta forma prezentowania danych, które ułatwia ocenę między innymi tego, jak zmieniły się odsłony w porównaniu do poprzednich okresów. W ten sposób znacznie łatwiej można ocenić, czy pozycjonowanie poprawiło ilość odwiedzin w stosunku do poprzednich miesięcy, czy lat. Są to jednoznaczne wskazówki, że konkretne działania są efektywne. Równocześnie takie informacje można bardzo łatwo ocenić pod kątem wiarygodności, gdy sprawdzi się statystyki, które zapewnia między innymi Google Analitycs. W zależności od typu prowadzonego serwisu internetowego istotne mogą być dane dotyczące wskaźników zaangażowania, takie jak czas spędzany przez użytkowników na stronie, czy współczynnik odrzuceń.

Prezentacja informacji o linkach

Kluczowym elementem pozycjonowania pozostają linki. Wpływają one bezpośrednio na możliwości generowania większego ruchu na stronie internetowej. Odpowiednia ilość odnośników znajdujących się na wartościowych serwisach internetowych jest w stanie znacznie zwiększyć ilość odwiedzin. Równocześnie jakość odsyłaczy bezpośrednio przekłada się na możliwość zdobywania nowych użytkowników. Odnośniki pochodzące z tematycznych serwisów, które są powiązane z pozycjonowaną stroną, są w stanie przynosić znacznie lepsze wyniki. Im wyższy jest ranking witryn, na których zostały umieszczone linki, tym lepszą pozycję będzie można uzyskać w wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe.

Z tego powodu każdy raport SEO powinien zawierać informacje o:

  • jakości odnośników,
  • ilości pozyskanych linków w wyznaczonym okresie.

W ten sposób można zorientować się, czy agencja SEO buduje wartościowy zestaw hiperłączy. Dodatkowo profesjonalny raport prezentuje zmiany w ilości linków, które kierują na pozycjonowaną stronę internetową. W ten sposób można szybko ocenić, jak rozbudowane działania zostały zrealizowane. To istotne informacje z punktu widzenia oceny, czy współpraca z agencją SEO jest warta kontynuowania.

Porównanie wyników na tle konkurencji

Jednym z elementów raportu z pozycjonowania strony internetowej powinno być porównanie zrealizowanych działań na tle konkurencji. Celem kampanii marketingowych jest zbudowanie lepszej pozycji w przestrzeni Internetu. Wpływa to bezpośrednio na możliwość uzyskania komercyjnego sukcesu. Z tego powodu ocena uzyskanych efektów nie może być dokonana bez sprawdzenia tego, jak poprawiła się sytuacja strony internetowej na tle konkurencyjnych serwisów. Profesjonalne agencje SEO podczas prowadzonych kampanii pozycjonowania nie zajmują się wyłącznie realizowaniem konkretnych działań, które zostały zaplanowane dla klienta firmowego. Dokonują one stale analizy rynku pod kątem tego, jakie są trendy w wybranej branży. Ma to znaczenie, ponieważ pozwala określić co będzie bardziej skuteczne w kontekście tego, co realizuje konkurencja. Z tego powodu raporty SEO powinny zawierać statystyki związane z konkretnymi rywalami w wybranej branży.

Jakie efekty pozycjonowania zostały uzyskane?

Z punktu widzenia korzyści, które przynosi pozycjonowanie, najważniejsze jest dokonanie oceny, czy kampania marketingowa przynosi zadowalające efekty. Takie informacje można znaleźć w podsumowaniu. Powinno ono zawierać porównanie tego, co zostało zaplanowane w stosunku do tego, co zostało zrealizowane. Równocześnie przeprowadzone działania powinny być poddane ocenie. W ten sposób można dowiedzieć się, jak poprawiła się widoczność serwisu internetowego. Przekładać się to może z jednej strony na większy ruch na stronie, ale również na większe dochody, które generuje biznes internetowy. Dla firm prowadzących w Internecie sprzedaż najważniejszy jest współczynnik konwersji. Do przydatnych informacji można zaliczyć również te, które dotyczą danych na temat kupujących klientów.

To wartościowa wiedza, która może być wykorzystana również w innych działaniach firmy, które nie są bezpośrednio związane z pozycjonowaniem. Jeśli pozycjonowanie dotyczy, choćby bloga firmowego, wówczas większe znaczenie ma ruch na stronie. Im odbiorcy chętniej odwiedzają stronę oraz zapoznają się z treściami, które się na niej znajdują, tym w większym stopniu można budować rozpoznawalność firmy. Zatem raport marketingowy zawsze powinien wskazywać na uzyskane efekty z punktu widzenia oczekiwań klienta. Gdy chce się takie informacje uzyskać w dostarczonym przez agencję SEO dokumencie, wówczas warto zaznaczyć to już na etapie negocjowania warunków współpracy.

Jakie działania są planowane do realizacji?

Współpraca z agencjami SEO odbywa się na podstawie średnioterminowych i długoterminowych umów. Z tego powodu profesjonalny raport powinien wskazywać nie tylko to, co zostało już wykonane, ale również przyszłe działania. Oczywiście wyjątkiem może być raport końcowy, który przygotowywany jest pod koniec trwania umowy. Jednak nawet w takim dokumencie mogą zostać zawarte informacje, jakie działania można prowadzić, aby strona firmowa miała lepszą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Z punktu widzenia odbiorcy raportu z pozycjonowania trzeba brać pod uwagę, że realizowane działania to proces, który się nie kończy. Konkurencja stale realizuje działania marketingowe, aby poprawić pozycję przedsiębiorstwa w branży internetowej. Gdy agencja SEO zaprezentuje takie informacje w raporcie, wówczas można podejmować znacznie lepsze decyzje w kontekście choćby ustalenia przyszłego budżetu, który przeznaczony zostanie na dalsze pozycjonowanie.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy
Czym jest ROI?
Czym jest ROI?

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *