Co oznacza pozycjonowanie szerokie?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Pozycjonowanie
Co oznacza pozycjonowanie szerokie?

Ivan Samkov/pexels.com

Budowanie pozycji strony internetowej w wyszukiwarce Google to jedna z podstawowych form promocji nowoczesnych biznesów. Zadbać powinny o nią zarówno marki, które działają w sieci, jak i te stacjonarnie. Umieszczenie witryny wysoko w wynikach wyszukiwania nie jest jednak łatwe – pozycjonowanie to bowiem proces długotrwały i czasochłonny, a także wymagający podjęcia wielu kluczowych decyzji. Jedną z nich jest ta, czy działania obejmą pozycjonowanie szerokie, czy tradycyjne. Od tego wyboru zależy, jak przebiegać będzie cały proces, jakie środki będzie trzeba na niego przeznaczyć, a także ile czasu zajmie i jakie efekty przyniesie.

Czym jest pozycjonowanie szerokie?

Pozycjonowanie szerokie inaczej też nazywane long tail lub lokalnym jest budowaniem pozycji strony www na wiele fraz. Dzięki temu użytkownicy wyszukiwarki mogą trafić nie tylko na główną stronę, ale też na szereg podstron, które dostarczają konkretnej wiedzy, a nie ogólnych informacji. Sprawia to, że użytkownik Internetu szybko odnajdzie produkty/usługi, których szuka, a przez to jest bardziej skłonny do zakupu. Warto też wspomnieć, że ta technika SEO pozwala na wygenerowanie dużego ruchu w witrynie, za co odpowiada częste pojawianie się w wynikach wyszukiwania Google na różne frazy.


Źródło: Christina Morillo/pexels.com

Obecnie szerokie pozycjonowanie budzi bardzo duże zainteresowanie przedsiębiorców. Wynika to nie tylko z wcześniej wspomnianych już jego zalet, ale także zmieniających się preferencji użytkowników wyszukiwarek oraz stale rosnącej konkurencji wśród internetowych biznesów. Co ciekawe, na ten typ pozycjonowania stawiają nie tylko małe przedsiębiorstwa, ale także największe światowe koncerny takie jak Amazon czy Netflix.

SEO tradycyjne vs. szerokie – różnice i podobieństwa

Chociaż zarówno pozycjonowanie lokalne, jak i tradycyjne mają ten sam cel: zwiększać widoczność w wyszukiwarce, to w zakresie wykorzystywanych technik i narzędzi znacznie się od siebie różnią. Pierwsze znaczące rozbieżności pojawiają się już w zakresie słów kluczowych wykorzystywanych pod SEO. W przypadku tradycyjnego pozycjonowania ich liczba jest niewielka i wynosi zaledwie kilka, pozycjonowanie szerokie stawia na ich bardzo dużą ilość, nawet kilkuset. Warto też podkreślić, że frazy kluczowe SEO Local składają się z co najmniej 3 słów (rekomendowane są nawet bardziej rozbudowane frazy), często przyjmują one formę pytania, co pozwala na przygotowanie strony pod coraz popularniejsze wyszukiwanie głosowe.

Różnice między pozycjonowaniem ogólnym a lokalnym można też zauważyć w czasie, po jakim pojawiają się efekty oraz cenie całego procesu. Z racji mniejszej konkurencji na frazy z długiego ogona SEO lokal jest tańsze, a wyniki osiąga się dużo szybciej.

Na czym polega pozycjonowanie szerokie?

Pozycjonowanie szerokie polega na budowaniu widoczności strony WWW w wyszukiwarce nie tylko na ogólne słowa kluczowe, ale także na tzw. frazy long tail – długiego ogona. Składają się one z 3-5 słów i mają dokładnie odpowiadać na zapytanie użytkownika sieci. Dzięki temu otrzymuje on konkretną propozycję zakupu lub dokładnie taką informację, jakiej szukał. Oszczędza to jego czas, a także czyni potencjalnego klienta bardziej skłonnego do zakupu. Pozycjonowanie szerokie oznacza także, że witryna jest widoczna w wynikach wyszukiwania nie na kilka, ale na kilkaset fraz, które w mniejszym lub większym stopniu powiązane są z ofertą marki. Aby jednak tak było, konieczne jest przejście wszystkich etapów pozycjonowania, czyli:

  • dobrania słów kluczowych,
  • optymalizacji serwisu pod kątem zgodności z wytycznymi Google;
  • linkowania wewnętrznego i zewnętrznego;
  • tworzenia wartościowego contentu wysokiej jakości;
  • analityki prowadzonych działań.

Jaki ma cel pozycjonowanie long tail?

Celem szerokiego pozycjonowania jest szybkie osiągnięcie efektów i znalezienie się w TOP10 Google, a także systematyczne budowanie pozycji witryny. Oprócz tego, jego celem jest ciągłe zwiększanie fraz długiego ogona, na które w wyszukiwarce wyświetlać będzie się strona. Dzięki temu marka jest w stanie docierać do różnych grup klientów, z różnymi potrzebami zakupowymi.

Jak znaleźć frazy pod SEO long tail?

Kluczem do sukcesu pozycjonowania szerokiego jest znalezienie odpowiednich słów kluczowych. Tych, jak już wcześniej wspominaliśmy, może być bardzo dużo – ich liczba może być nieograniczona. Dzięki temu grupa, do której będzie się docierać ze swoim przekazem, będzie ogromna i zróżnicowana. Takie zalecenia nie oznaczają jednak, że pozycjonowanie lokalne może odbywać się na wszystkie frazy, jakie przyjdą przedsiębiorcy do głowy. Ich wybór powinien być poprzedzony analizą, a także dokonany z rozwagą. Najlepszym rozwiązaniem jest wybranie fraz o niskiej konkurencyjności, a jednocześnie odpowiadających konkretnym potrzebom klienta. Wyszukując frazy kluczowe długiego ogona, trzeba pamiętać, aby:

  • składały się one z minimum 3 wyrazów;
  • dokładnie opisywały produkt lub usługę np. czerwona damska kurtka zimowa rozmiar 36
  • były one dopasowane do języka grupy docelowej i tego, jak mówią o produktach marki; w tym celu warto przeanalizować otrzymane zapytania, mailach, komentarze w social mediach; skorzystać można też z Google Analytics czy Google Search Console;
  • wykonać analizę konkurencji i słów kluczowych przez nią wykorzystywanych; jest to o tyle ważne, że w wielu branżach używa się różnych sformułowań, określając jedną rzecz/ usługę; analiza konkurencji pozwoli odkryć takie definicje i uzupełnić o nie swoją listę fraz long tail.

Kto powinien się zdecydować na szerokie pozycjonowanie?

Szerokie pozycjonowanie sprawdza się w przypadku firm z wielu branż. Jego wprowadzenie powinny rozważyć:

  • sklepy internetowe bez względu na swój asortyment i liczbę sprzedawanych produktów – w przypadku e-sklepów SEO local może przynieść bardzo dobre efekty sprzedażowe; kluczem do sukcesu jest jednak odpowiednie dobranie fraz long tail – powinny być one dopasowane do każdej kategorii i podkategorii oferowanych produktów; w przypadku sklepu internetowego pozycjonowanie long tail najlepiej połączyć z tym na zapytania ogólne;
  • serwisy informacje np. dotyczące motoryzacji, mody, polityki itp. – pozycjonowanie szerokie takiej witrynie pozwoli na szybsze zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach i pozyskanie ruchu; frazy z długiego ogona dla takiego serwisu powinny obejmować najczęstsze problemy i pytania, jakie zadaje grupa docelowa/czytelników np. w przypadku portalu dot. prowadzenie firmy fraza long tail może brzmieć, na jaką umowę zatrudniać pracowników lub jak rozliczać środki trwałe itp.
  • serwisy z opiniami;
  • strony www, które mają rozbudowaną strukturę informacji, czyli po prostu z dużą ilością treści o różnorodnej tematyce.

Czy SEO na tzw. długi ogon jest skuteczne?

Pozycjonowanie szerokie pozwala na uzyskanie satysfakcjonujących efektów w stosunkowo krótkim czasie, a na pewno krótszym niż przy frazach ogólnych. Trzeba jednak pamiętać, że bez względu na zastosowaną technikę SEO rezultaty nigdy nie są natychmiastowe. Poprawienie widoczności strony w wyszukiwarce zawsze jest procesem długotrwałym, a w przypadku fraz long tail czas też może wydłużać mniejsza popularność słów kluczowych. Stosując się jednak do technik rekomendowanych przez Google, a także korzystając z pomocy profesjonalnych agencji SEO można mieć pewność, że pozycja strony stale będzie rosła, z tygodnia na tydzień będzie zwiększała się liczba odwiedzających oraz ilość zapytań i zamówień.

Jakie zalety ma szerokie pozycjonowanie?

Zalety pozycjonowania lokalnego wpływają na jego znaczną popularność wśród przedsiębiorców. Decydują się na nie i małe, i duże firmy. Do największych plusów tej techniki SEO zalicza się:

  • wysoki współczynnik konwersji – wynika on z tego, że Internauta trafia na stronę zakupową po wpisaniu bardzo precyzyjnego zapytania, otrzymuje odpowiedź, do niego dopasowaną, przez co jest on bardziej skłonny do zakupu czy kontaktu z marką;
  • szybki wzrost ruchu na stronie www – chociaż frazy długiego ogona charakteryzują się mniejszą liczbą miesięcznych wyszukiwań niż frazy ogólne, to ich ilość pozwala na znaczące zwiększenie ruchu organicznego w witrynie; dzięki temu algorytmy Google zaczynają ją postrzegać jako wartościową, a przez to umieszcza na wyższych pozycjach w wyszukiwarce;
  • pozyskanie zaangażowanych, świadomych konsumentów – jest to możliwe dzięki temu, że pozycjonowanie szerokie pozwala na pozyskanie osób faktycznie zainteresowanych danym tematem np. zakupem czarnych damskich szpilek w rozmiarze 37; sprawia to, że pozyskany dzięki SEO lokalnemu ruch jest bardziej wartościowy, odbiorca spędza w witrynie więcej czasu, wnikliwiej czyta treści, angażuje się – udostępniając ją czy komentując;
  • rozbudowanie treści na stronie – aby pozycjonowanie lokalne przyniosło wymierne efekty, na stronie powinien regularnie pojawiać się wartościowy content – to on będzie budować widoczność strony w Google; w tekstach obowiązkowo należy wykorzystywać słowa kluczowe z długiego ogona; niski współczynnik odrzuceń, który jest wynikiem tego, że na stronę trafiają jedynie zainteresowani klienci;
  • bezpieczeństwo – pozycjonowanie szerokie pozwala na naturalne budowanie pozycji strony w Google, a przez to nie narażenie się na kary i filtry ze strony wyszukiwarki.

Jakie wady ma pozycjonowanie szerokie?

Decydując się na szerokie pozycjonowanie, warto być świadomym nie tylko jego zalet, ale i wad, a także wyzwań, które stawia przed przedsiębiorcami. Jedną z nich jest konieczność stałego poszerzania liczby słów kluczowych long tail, a w związku z tym też praca nad treściami, które będą pojawiać się na stronie i zawierać wskazane słowa kluczowe. Do wad tego typu pozycjonowania zalicza się również problemy z dopasowaniem niektórych fraz do języka polskiego np. sklep z zabawkami + nazwa miasta. W takiej sytuacji, aby content brzmiał naturalnie, trzeba zdecydować się na odmianę słów kluczowych.

Ile kosztuje pozycjonowanie long tail?

Pozycjonowanie lokalne co do zasady jest tańsze niż pozycjonowanie zagraniczne czy ogólnopolskie. Żadna agencja SEO nie jest jednak w stanie określić, jaki będzie dokładny koszt jej pracy. Wynika to z tego, że jest on uzależniony od wielu czynników. Cena zawsze ustalana jest indywidualnie na podstawie wielkości serwisu, branży działania marki, obecnego stanu strony i ilości poprawek/zmian optymalizacyjnych, które trzeba będzie wprowadzić.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *

    Oceń tekst
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę

      Chcesz poznać
      ofertę?
      Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
      Wyrażam zgodę na przetwarzanie powyższych danych w celu nawiązania ze mną kontaktu. Więcej w Polityce Prywatności.