Co daje wizytówka Google?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Co daje wizytówka Google?

Karolina Grabowska / pexels.com

Kiedy wyślesz do Google zapytanie o lokalną usługę, to w wynikach wyszukiwania najprawdopodobniej zobaczysz tzw. trzypak z Google Maps. Są to wizytówki, które zostały założone dla poszczególnych podmiotów w ramach Google Moja Firma. Wyświetlają się one ponadto w Google Maps. Dla wielu biznesów taki profil jest kluczowym źródłem pozyskiwania klientów. Co daje wizytówka Google? Jak ją założyć?

Wizytówka Google – dlaczego warto?

Wspomniany trzypak wyników z Google Maps wygląda tak, jak poniżej. Jak widzisz, w tym przypadku są to cztery pozycje, a to z tego względu, że pojawiła się dodatkowa w postaci pozycji Reklama, która nie zawsze się wyświetla. Jest widoczna, gdy ktoś skorzysta z możliwości promowania swojego biznesu w tym miejscu.

Źródło: Google.pl, 17.02.2022

Kolejnym miejscem, w którym pojawiają się wizytówki Google, jest Google Maps. Tam, poza ich listą, zobaczysz również na mapie, gdzie się znajduje siedziba danego podmiotu. Jest to cenne z tego względu, że w wielu przypadkach kluczowym czynnikiem dla klienta może być odległość siedziby takiej firmy od miejsca, w którym się znajduje.

Ponadto w wielu przypadkach po wpisaniu nazwy danej firmy po prawej stronie wyników może się pojawić blok z informacjami na temat danego podmiotu, łącznie z adresem i opiniami, które wystawili klienci.

Zatem korzyści, które odniesiesz z posiadania wizytówki w Google Moja Firma, jest co najmniej kilka. Prawdopodobnie sam nie raz miałeś taką sytuację, że pilnie potrzebowałeś usługi hydraulika, serwisu bramy wjazdowej czy też ślusarza. Jeśli nie miałeś nikogo z polecenia, nie zapisałeś żadnego kontaktu, to prawdopodobnie wyszukałeś wykonawcę w Google i wybrałeś go z lokalnych wyników wyszukiwania.

Żeby Twoja firma była widoczna wśród wizytówek, najpierw załóż profil w Google Moja Firma, tzn. pod adresem https://www.google.com/intl/pl_pl/business/. Musisz tam wprowadzić dane dotyczące Twojego podmiotu, m.in. opis, godziny otwarcia, wybrać kategorię i inne elementy, a następnie zweryfikować, że to Twoja firma, korzystając z jednej z dostępnych form. Najczęściej będzie to list wysłany z kodem PIN pod Twój adres. Czasami może to być potwierdzenie SMS-em albo automatycznym połączeniem telefonicznym.

Może się też zdarzyć, że wizytówka została założona przez internautę lub Google. W takim przypadku musisz potwierdzić, że to Twoja firma, jeśli chcesz nią zarządzać. Do największych zalet założenia i prowadzenia wizytówki Google Moja Firma zaliczamy to, że:

  • zwiększasz rozpoznawalność marki na lokalnym rynku;
  • zyskujesz dodatkowy kanał dotarcia do klientów;
  • zwiększasz sprzedaż;
  • masz dodatkowy kanał komunikacji z odbiorcami;
  • profil zakładasz i prowadzisz całkowicie za darmo;
  • dowiesz się, jak Twoje usługi są oceniane przez odbiorców.

Nie ma się nad czym zastanawiać, jeśli chodzi o założenie wizytówki w Google Moja Firma. Nawet jeśli nie jest to działalność typowo lokalna, prowadzisz marketing sklepu internetowego, to i tak warto mieć taki profil. Zwróć uwagę na to, że ma go zdecydowana większość popularnych w sieci marek, dlatego załóż go również Ty.

Uwaga: w Polsce zdarzają się próby naciągnięcia właścicieli wizytówek na opłaty za ich przedłużenie. Do przedsiębiorców dzwonią osoby, które sugerują, że w przypadku braku danej opłaty profil zostanie wyłączony. To oszustwo – zarówno założenie wizytówki, jak i jej prowadzenie nie wiążą się z jakimikolwiek opłatami.

Korzyści z posiadania wizytówki Google Moja Firma

Wiesz już, jakie ogólne efekty przynosi założenie i prowadzenie tego profilu, a teraz zajmijmy się konkretnymi danymi. Oczywiście przeprowadzono wiele analiz dotyczących korzyści, które wynikają dla przedsiębiorców z posiadania wizytówki.

Na pewno zainteresuje Cię to, że 49 proc. wizytówek osiąga powyżej 1000 odsłon swojego profilu miesięcznie, a 33 proc. uzyskuje tyle odsłon tylko w Google Maps. Jak natomiast ogólnie rozkładają się te odsłony pomiędzy wyniki wyszukiwania i Google Maps? Otóż 75 proc. udziału ma pierwsze źródło, a 25 proc. – drugie.

Źródło: https://www.brightlocal.com/research/google-my-business-insights-study/, 17.02.2022

Przeciętnie każda wizytówka może liczyć na 59 aktywności z nią związanych, czyli telefonów, wysłanych wiadomości, odwiedzin strony i nie tylko. 16 proc. biznesów dzięki profilowi w GMF ma więcej niż 100 połączeń telefonicznych miesięcznie. 64 proc. internautów korzysta z wizytówek firm po to, aby znaleźć numer telefonu do danego podmiotu.

Źródło: https://www.brightlocal.com/research/google-my-business-insights-study/, 17.02.2022

Zanim jednak Twoja wizytówka również zacznie Ci przynosić korzyści, najpierw musisz ją zoptymalizować tak, aby miała szanse na osiągnięcie wysokich pozycji na kluczowe dla Ciebie zapytania. Powinieneś dążyć do osiągnięcia pozycji we wspomnianym trzypaku, który pojawia się w wynikach wyszukiwania. Aby to uzyskać, musisz zwrócić uwagę na wiele czynników, które mają wpływ na widoczność profilu.

Pozycjonowanie wizytówek Google

Bez podjęcia pewnych kroków nie ma szans na to, aby Twój profil był dobrze widoczny w przypadku, gdy masz sporą konkurencję. Natomiast dzięki odpowiednim działaniom, możesz wiele zdziałać.

Zoptymalizuj opis i nazwę wizytówki

Często spotkasz się z sytuacją, w której nazwa profilu jest słowem kluczowym dla danej witryny, np. skup samochodów Toruń. To błąd – Google zakazuje takich praktyk, a poza tym – źle to wygląda w wynikach wyszukiwania, bo internauta nie wie, z jaką marką ma do czynienia. Optymalnym rozwiązaniem jest połączenie nazwy marki z ważną dla Ciebie frazą, ale w naturalny sposób. Nie używaj tytułów prawnych, tylko podaj nazwę podmiotu i powiązane słowo. Na przykład: Firma Trans – skup aut w Toruniu. Wygląda to dużo lepiej.

Kolejnym ważnym elementem jest opis wizytówki. Masz do wykorzystania 750 zzs, z czego najważniejsze jest pierwsze 250. Umieść w tej części contentu słowo kluczowe, ale użyj go naturalnie, nie dodając np. skup aut Toruń.

Wybierz odpowiednią kategorię

Jej dopasowanie również jest ważnym czynnikiem, który ma wpływ na widoczność wizytówki. Powinieneś dopasować ten element, biorąc pod uwagę kategorie wybrane przez Twoją konkurencję. Jak to zrobić? Wyszukaj najważniejszą dla Ciebie frazę i zobacz, jakie kategorie wybrały firmy, które się w niej wyświetlają. Najczęściej będzie ich kilka, z czego jedna przeważająca. Gdzie je znajdziesz? Zerknij poniżej – nazwa kategorii wyświetla się przy każdej wizytówce.

Źródło: Google.pl, , 17.02.2022

Wypełnij profil treścią

W profilu Google Moja Firma możesz dodać mnóstwo danych związanych z Twoją działalnością. Nie zajmuje to wiele czasu, więc w miarę możliwości wprowadź wszystkie informacje, które Cię dotyczą. To m.in. godziny otwarcia, wpisy, zdjęcia, usługi, produkty i inne. Ponadto staraj się w miarę możliwości systematycznie aktualizować profil – to przecież kanał komunikacji z klientami. Jeśli danego dnia firma jest zamknięta, to koniecznie wprowadź informację na ten temat. Google często przypomina o umieszczeniu danych o ewentualnej dostępności Twojej firmy w dniach, które są teoretycznie wolne od pracy. Warto pilnować tych kwestii – internauta, który próbuje się dodzwonić do Twojej firmy, a nie przynosi to efektów, raczej nie podejmie kolejnej próby, chyba że bardzo zależy mu akurat na Twojej ofercie.

Powiąż stronę WWW z wizytówką

Na Twojej witrynie, np. w zakładce Kontakt, umieść mapę Google, na której widać, gdzie znajduje się siedziba firmy. Na tej samej podstronie umieść dane siedziby – opisz je za pomocą danych strukturalnych. Koniecznie muszą być takie same jak te, które podałeś, tworząc profil w Google Moja Firma. To kolejny czynnik, który powinien pozytywnie wpłynąć na widoczność wizytówki.

Dodawaj zdjęcia

28 proc. wizytówek ma od 11 do 15 zdjęć. Zaledwie 6 proc. ma tylko jedno, a 13 proc. ma ich powyżej 50. Wniosek może być tylko jeden – Ty również powinieneś je dodawać. Zwracają one uwagę internautów, a ponadto mogą wpłynąć na konwersję. W przypadku wielu produktów tym, co najbardziej zachęca do zakupu, są zdjęcia np. w branży odzieżowej.

Źródło: https://www.brightlocal.com/research/google-my-business-insights-study/, 17.02.2022

Zdobywaj opinie

Podejmij aktywności mające na celu pozyskiwanie recenzji do Twojej wizytówki. Możesz wysyłać taką prośbę klientom, a jako zachętę informować ich o rabacie na kolejne zakupy po wystawieniu opinii. Liczba, długość i zawartość recenzji są czynnikami rankingowymi. Warto sugerować, aby klienci opisali dosyć dokładnie, z jakich usług oraz produktów korzystali, na co zwrócili uwagę. Google może nagrodzić Twoją wizytówkę za takie recenzje lepszą widocznością w wynikach.

Zdobywaj wzmianki o firmie

W miarę możliwości pozyskuj odnośniki prowadzące do Twojej strony z lokalnych witryn – np. portali informacyjnych dotyczących Twojego miasta lub regionu, serwisów ogłoszeniowych, forów i innych. Dla Google to kolejna sugestia wiążąca firmę z lokalnym biznesem oraz potrzebami użytkowników.

Pozyskuj również tzw. wizytówki NAP, czyli profile w różnych serwisach, w których możesz dodać informacje o firmie wraz z numerem telefonu, adresem siedziby i strony. W tym przypadku również pamiętaj, aby były one spójne z tymi, które znajdują się w wizytówce.

NAP-y nie tylko pozytywnie wpływają na widoczność profilu, ale również mogą bezpośrednio przekładać się na zdobywanie klientów, gdyż informacje o Twojej działalności mogą trafić na bardzo popularne witryny.

Wizytówka Google – dlaczego warto? Podsumowanie

Prowadzenie i rozwijanie wizytówki Google Moja Firma to standard – dla podmiotów lokalnych to często kluczowe źródło ruchu. Miej na uwadze, że trzypak w Google Maps wyświetla się najczęściej nad pozostałymi rezultatami – nad nim pojawiają się ewentualnie wyniki sponsorowane z Google Ads. Dlatego w przypadku zapytań lokalnych pierwszym wyborem wysyłających zapytanie najczęściej okazuje się jedna z pozycji we wspomnianym trzypaku. Rozwijaj wizytówkę, aktualizuj ją, a na pewno odniesiesz dzięki temu korzyści.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *