Jeśli nie widzisz efektów pozycjonowania, prawdopodobnie coś jest nie tak. Aby dowiedzieć się, co dokładnie należy poprawić i co jest nie tak, musisz dokładnie przeanalizować każdy obszar, który może mieć wpływ na miejsce w rankingu. Co najlepiej zrobić? Przede wszystkim przeprowadzić audyt SEO. Niżej tłumaczymy na czym dokładnie polega ten proces.
Audyt strony WWW to krok rozpoczynający cały proces zwiększania widoczności serwisu w sieci. Należy przeprowadzić go przed wprowadzeniem większych zmian na stronie, ale także okresowo, aby regularnie ulepszać elementy na stronie.
Audyt SEO to ocena strony WWW lub sklepu internetowego pod kątem dopasowania do wymagań wyszukiwarki i jej algorytmów wartościujących. Szczegółowo sprawdzany i analizowany jest każdy element serwisu internetowego, który może mieć wpływ na pozycję w rankingu Google. Jego głównym celem jest wykrycie i wskazanie wszystkich błędów na stronie, które obniżają pozycje strony w rankingu.
Kompleksowy audyt powinien obejmować zarówno działania on-site (wykonywane w obrębie witryny), jak i off-site (poza stroną). Z każdej analizy sporządzany jest raport, który dokładnie opisuje wyniki testów.
Audyt Google SEO sprawdza dopasowanie serwisu właśnie do tej wyszukiwarki. W Polsce korzysta z niej ponad 95% wszystkich użytkowników Internetu, dlatego strony optymalizuje się właśnie pod Google.
Mimo że audyt bezpośrednio nie poprawia pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania, to jest środkiem do osiągnięcia tego celu. Wykrycie błędów, przez które wyszukiwarka Google nie chce wyświetlać danej strony na wysokich pozycjach, to już pierwszy krok do sukcesu i zwiększenie widoczności w sieci.
Dobra widoczność w sieci to aktualnie jedna z najważniejszych strategii marketingowych. Wszystko ze względu na ogromną popularność Internetu.
Aby dotrzeć do użytkowników, konieczne jest pokazanie się w sieci, czyli zyskanie wysokiego miejsca w rankingu. Dostanie się do pierwszej dziesiątki to niełatwe zadanie. Wymaga czasu i zaangażowania. W tym przypadku audyt techniczny SEO, analiza treści oraz linków zewnętrznych to konieczność.
Analizę strony warto wykonywać regularnie, nawet jeśli na pierwszy rzut oka nie widać problemów. Istnieją jednak momenty, kiedy przeprowadzenie audytu to absolutna konieczność. Niżej przedstawiamy kilka z nich.
Wykonanie audytu zaleca się przed rozpoczęciem działań związanych ze zwiększaniem widoczności witryny w sieci. Jest to pierwszy krok i podstawa do tego, aby można było wyeliminować wszystkie błędy i dopasować stronę pod kątem czynników rankingowych Google.
Zaawansowany audyt pozwoli również sprawdzić, czy można zrobić coś lepiej i „wycisnąć” jeszcze więcej z tej strategii marketingowej.
Czasami spadek pozycji spowodowany jest aktualizacjami, jakie wprowadza w swoich algorytmach Google. Przyczyną mogą być również działania konkurencji. Audyt jest właśnie po to, aby takie kwestie ustalić.
Warto trzymać rękę na pulsie i mieć pewność, że środki przeznaczone na pozycjonowanie nie przepadną.
Po każdej modyfikacji warto sprawdzić dopasowanie strony do SEO oraz do UX. Dotyczy to takich obszarów, jak:
Oprócz tego audyt SEO Google przyda się, gdy samodzielnie prowadzisz działania związane z pozycjonowaniem i nie jesteś pewien, czy są one skuteczne.
Niestety nie można jednoznacznie określić ani kwoty, ani czasu przeprowadzania analizy. Jest wiele różnych czynników, które mają wpływ na te dwie kwestie.
Ceny za przeprowadzenie audytu SEO wahają się od kilkuset złotych netto do kilkunastu tysięcy złotych netto.
Audyt nie musi sprawdzać wszystkich aspektów strony internetowej, jeśli klient tego nie chce. Czasami konieczne jest sprawdzenie tylko kilku wybranych obszarów.
Im więcej podstron trzeba będzie przeanalizować, tym cena będzie wyższa. W sklepie, w którym znajdują się tysiące produktów, konieczne jest sprawdzenie każdej podstrony. Wysoka cena jest zatem adekwatna do pracy, jaką specjalista będzie musiał włożyć w przeprowadzenie procesu.
Im więcej skomplikowanych działań użytkownik może przeprowadzić na stronie, tym trudniej będzie wszystko sprawdzić, co znaczy, że cena będzie wyższa.
Analiza prostej strony WWW trwa średnio 2-3 dni, natomiast audyt sklepu internetowego może potrwać nawet 2 tygodnie.
Szczegółowa analiza wszystkich obszarów pozwala ocenić aktualny stan strony internetowej lub sklepu pod wieloma różnymi względami. Na tej podstawie nie tylko można zaplanować skuteczną strategię SEO, ale również zweryfikować postępy w przyszłości.
Pierwszym krokiem zwiększania widoczności w sieci jest naprawa wszelkich błędów dotyczących optymalizacji technicznej, content marketingu, a także działań poza obrębem strony.
W wyszukiwarce Google nie ma miejsca na niskiej jakości strony, bez wartościowego contentu.
Audyt techniczny SEO pozwala wyeliminować wszelkie błędy, które negatywnie wpływają na pozycję strony. Najczęściej wynikają one z nieodpowiedniej wiedzy i doświadczenia.
Audyt pozwala wykryć słabsze punkty strony, a także opracować dla niej plan naprawczy.
Aby przekonać się, z jakim problemem mamy do czynienia, konieczny jest SEO audyt, a także audyt sprawdzający stronę pod kątem wrażeń użytkownika.
Meta tytuł powinien zawierać najważniejsze dla podstrony słowa kluczowe. Musi być odpowiednio skonstruowany, a także w trafny sposób opisywać to, co rzeczywiście znajduje się na stronie, do której kieruje link.
Meta opisy to krótkie opisy wyświetlające się pod meta tytułami. Jeśli będą źle skonstruowane, nie zachęcą użytkowników do odwiedzenia danej podstrony.
Do meta znaczników, które również warto zoptymalizować pod SEO zaliczamy:
Pierwszą czynnością naprawczą w tym przypadku powinno być sprawdzenie poprawności pliku robots.txt, który służy do komunikowania się z botami indeksującymi.
Nowy algorytm Google Mobile First Index oznacza, że boty wyszukiwarki podczas indeksowania biorą pod uwagę przede wszystkim mobilną wersję strony, a nie desktopową.
Oprócz tego, że treści budują wartość strony, mają znacznie więcej funkcji:
Najczęściej wykrywaną nieprawidłowością podczas audytu SEO dotyczącą tekstów jest ich niska jakość – błędy interpunkcyjne, ortograficzne, zbyt mocne nasycenie frazami kluczowymi.
Zawartość serwisu nie powinna ładować się dłużej niż 3 sekundy, jednak im krócej, tym lepiej. Długie ładowanie się strony zniechęca użytkowników i prowadzi do opuszczenia przez nich strony.
Nagłówek oznaczony tagiem H1 to najważniejszy element każdej podstrony i powinien występować na niej tylko raz. Ma duże znaczenie dla pozycjonowania i wpływa na pozycję strony w rankingu. Określa on temat danej strony lub podstrony. Warto umieścić w nim frazy kluczowe. Nagłówki H2 i H3 służą natomiast do dzielenia tekstu na sekcje i wprowadzają użytkownika w dalszą część tekstu. Można ich używać w tekstach wielokrotnie.
Podczas pozycjonowania on-site można popełnić dużo błędów dotyczących linków wewnętrznych, np.:
Nie należy wybierać słów kluczowych z niską średnią liczbą wyszukiwań, a także wyłącznie ogólnych fraz, z których ciężko jest wywnioskować intencje użytkowników. Ogólne słowa kluczowe mają wysoką liczbę wyszukiwań, ale niestety współczynnik konwersji utrzymuje się na niskim poziomie.
To technika należąca do Black Hat SEO, czyli czynności zabronionych przez wyszukiwarkę Google. Treść przepełniona słowami kluczowymi jest słabo czytelna dla użytkowników. Stale aktualizowane algorytmy wyszukiwarki potrafią już świetnie rozpoznawać wartościową treść, dlatego stosowanie keyword stuffingu nie przyniesie żadnej korzyści.
Brak przekierowań sprawia, że Google traktuje to jako duplikat, przez co automatycznie obniża wartość całej domeny.
Dzięki regularnie publikowanym treściom można skutecznie wspierać działania SEO, budować wizerunek eksperta i zaufanie do marki oraz zachęcać do zakupu. Wpisy muszą być jednak odpowiednio zoptymalizowane, a dodatkowo poprawne językowo. Wszelkie literówki i błędy ortograficzne obniżają jakość strony.
Graficzny wygląd strony jest bardzo ważny i nie powinniśmy o nim zapominać. Dzięki grafikom użytkownik jest w stanie od razu ocenić tematykę strony. Częstym błędem jest brak opisów alt. Roboty wyszukiwarki wiedzą, że na stronie znajduje się plik graficzny, ale bez opisu alternatywnego, nie są w stanie stwierdzić co się na nim znajduje. Warto dodać, że grafiki powinny być odpowiednio zeskalowane – im większa grafika, tym ładowanie strony jest wolniejsze.
Audyt sklepu internetowego lub strony w każdym przypadku może wyglądać zupełnie inaczej ze względu na: potrzeby klienta, branżę, w której działa, grupę docelową i wiele innych czynników. Jednak ogólny schemat zawsze powinien wyglądać podobnie.
Za sprawą szczegółowego wywiadu będzie można zaplanować strategię audytu pomocną w procesie pozycjonowania. Warto poznać oczekiwania klienta.
Każdy specjalista posługuje się ulubionymi i sprawdzonymi metodami, technikami oraz narzędziami. Niektóre aspekty sprawdza się również na podstawie prostej obserwacji.
Zawiera on opis wszystkich wykrytych błędów, ocenę obecnego potencjału witryny oraz wskazówki dotyczące pozycjonowania i dalszego rozwoju.
Jego głównym celem jest wskazanie obszarów, przez które serwis internetowy jest nieefektywny i nie spełnia swoich zadań.
Po przygotowaniu raportu specjalista seo powinien przedstawić klientowi wyniki audytu, wskazać błędy oraz wszelkie nieprawidłowości na stronie i zaproponować rozwiązanie problemów.
W niektórych przypadkach agencja, która przeprowadza audyt, nie zajmuje się zwiększaniem widoczności i naprawianiem błędów – konieczne jest wtedy nawiązanie współpracy z inną firmą lub działanie na własną rękę.
Audyt on-site bierze pod uwagę wszystkie czynniki znajdujące się na stronie, które mają wpływ na jej miejsce w rankingu. Im więcej wymagań algorytmów Google spełni strona, tym osiągnie wyższą pozycję.
W kompleksowym audycie SEO podstawą jest:
Najważniejszym czynnikiem rankingowym jest link building, czyli pozyskiwanie linków zewnętrznych z wartościowych serwisów. Profil linków powinien być jak najbardziej naturalny. Podczas audytu off-site sprawdza się także, czy na domenę nie została nałożona jakaś kara od Google – może to być powód nagłego spadku pozycji. Podczas takiego audytu należy też dokonać analizy działań konkurencji.
Oprócz tego analiza działań poza obrębem strony obejmuje promocje w social mediach, wzmianki na specjalistycznych serwisach tematycznych oraz komentarze na forach branżowych.
Czynniki mające wpływ na to, czy boty indeksujące uznają dany serwis za wartościowy pod względem treści:
Narzędzia Google Analytics oraz Google Search Console pozwalają mierzyć postępy działań SEO, analizować ruch i jego źródło, a także wykrywać niektóre nieprawidłowości w obrębie witryny.
Ważne jest przeanalizowanie, jakie rozwiązania stosują firmy, których strony wyświetlają się w TOP10, TOP5 i TOP3.
Ze względu na to, że sklep to serwis mocno rozbudowany, jego szczegółowe sprawdzenie zajmuje znacznie więcej czasu – konieczne jest sprawdzenie każdej podstrony z produktem.
Mowa tutaj m.in. o sprawdzeniu meta tagów, nagłówków, adresów URL, mapy strony czy możliwości indeksowania.
Oprócz tego ważne jest przeanalizowanie opisów produktów oraz opisów kategorii.
Link building to niełatwe zadanie. Jeden mały błąd może sprawić, że środki przeznaczone na pozyskiwanie linków zostaną niepotrzebnie przepalone.
Sprzedaż w sklepie online można również wesprzeć poprzez integracje z portalami społecznościowymi, zwłaszcza z Facebookiem i Instagramem.
Analiza konkurencji powinna obejmować słowa kluczowe, treści, rodzaj komunikacji z odbiorcami, nagłówki i inne rozwiązania na stronie.
Każdy błąd serwisu internetowego zmniejsza jego wiarygodność w oczach wyszukiwarki.
Wszystko zależy od tego, w jakim stanie znajduje się witryna, i jak będzie wyglądał program naprawczy.
Nieco poważniejszym problemem będą błędy związane z contentem. Jeśli treści nie nadają się nawet do przebudowy, wszystkie trzeba będzie tworzyć od nowa.
Lepiej powierzyć to zadanie komuś, kto nie jest związany ze stroną – taka osoba będzie obiektywna i prawdopodobnie zwróci uwagę na aspekty, które Ty przeoczyłeś.
Najlepiej zacząć od zapoznania się z opiniami internautów, wybrać najlepszą agencję SEO, a następnie przejść do dalszej weryfikacji.
Najważniejszy jest aktualny stan strony i ilość błędów wykrytych podczas audytu SEO Google. Im więcej ich będzie – i im będą one poważniejsze – tym więcej wysiłku będzie musiał włożyć w naprawę pozycjoner i cena będzie wyższa.
Jeśli masz odpowiednią wiedzę dotycząca działań SEO i czynników rankingowych wyszukiwarki Google, a do tego wiesz, jak interpretować informacje zawarte w raporcie, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś samodzielnie sprawdził swoją witrynę pod kątem SEO.
Darmowe narzędzia niestety nie wystarczą, aby przeprowadzić kompleksowy audyt strony.
Najpierw trzeba dobrze zapoznać się z czynnikami wartościującymi strony w wynikach wyszukiwania.
Zadbaj o darmowe narzędzia od Google, a następnie dobierz płatne, biorąc pod uwagę rodzaj serwisu, branżę, grupę docelową oraz własne potrzeby.
Jeśli samodzielnie przeprowadzasz audyt strony WWW, musisz na bieżąco śledzić zmiany w wymaganiach wyszukiwarki i na tej podstawie analizować swój serwis.
Przed sprawdzeniem strony określ, co jest Twoim celem i na czym najbardziej Ci zależy.
To analiza serwisu internetowego, przeprowadzana automatycznie za pomocą specjalnego narzędzia lub programu online. Do jej wykonania potrzebny jest wyłącznie adres domeny.
Audyt jest darmowy, ponieważ sprawdzenie serwisu internetowego odbywa się automatycznie, za pomocą narzędzia online, dzięki czemu nie trzeba wkładać w to niemal żadnego wysiłku. Bada podstawowe elementy SEO, a do tego nie jest w żaden sposób dopasowany do potrzeb klienta i jego celów. Darmowy audyt sprawdza tylko ogólną kondycję witryny.
Płatny audyt przeprowadzany jest przez specjalistę, który wykorzystuje do tego celu narzędzia SEO. Analiza jest znacznie bardziej rozbudowana niż w przypadku darmowego audytu.
Darmowy audyt sprawdzi się przede wszystkim u małych firm, które nie mogą przeznaczyć dużych środków na kompleksową analizę serwisu internetowego, jednak chciałyby naprawić podstawowe błędy SEO.
Przede wszystkim:
Darmowy audyt SEO daje tylko ogólny wgląd w działanie strony. Tak naprawdę może go przeprowadzić każdy, nawet nasza konkurencja, ponieważ do jego przeprowadzenia wystarczą jedynie ogólnodostępne informacje. Płatny audyt to z kolei kompleksowa usługa, w której zawarte są informacje niedostępne dla wszystkich. Dzięki płatnemu audytowi jesteśmy w stanie bardzo skutecznie zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwarek. Bierze on pod uwagę priorytetowe zadania, dzięki którym pozycja strony w wyszukiwarce ulegnie poprawie. Kto przeprowadza płatny audyt SEO? Jest w stanie go wykonać doświadczony specjalista SEO, który może poprosić nas o takie informacje, jak:
Czy warto inwestować w płatny audyt SEO?
Jeśli zależy Ci na dokładnej analizie, która zostanie przeprowadzona przy użyciu specjalistycznych narzędzi SEO, to z pewnością warto zainwestować w płatny audyt strony. Jedyną wadą takiego rozwiązania może być cena – jeśli posiadasz mały biznes i młodą domenę, z pewnością ten darmowy będzie dla Ciebie satysfakcjonujący.
Zalety płatnego audytu SEO:
Przede wszystkim analizę:
Google Ads to system reklamowy, stworzony przez firmę Google. Umożliwia on utworzenie płatnych kampanii, dzięki którym serwis internetowy może być widoczny w wynikach wyszukiwania niemal automatycznie. Płatne wyniki są oznaczone napisem „Reklama”. Wyświetlają się na samej górze i na samym dole strony. Wszystko, co znajduje się pośrodku to wyniki organiczne.
Strona, do której prowadzą płatne linki, wymaga odpowiedniej optymalizacji, a do tego musi zawierać wartościowy content.
Agencje SEO oferują klientom przeprowadzenie audytu Google Ads, dzięki któremu możliwe jest wykrycie błędów powstałych podczas tworzenia reklamy. W ramach takiej usługi weryfikowane jest całe konto, jego ustawienia, a także strona, do której prowadzą linki.
Audyt Google Ads należy przeprowadzić, gdy inwestycja w reklamy nie przynosi oczekiwanych efektów. Oprócz tego warto sprawdzać reklamy Google Ads regularnie, by upewnić się, czy wykorzystujesz ich cały potencjał.
Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety, dlatego nie można jednoznacznie stwierdzić, które z nich będzie skuteczniejsze. W obu przypadkach konieczna będzie jednak szczegółowa analiza.
W przypadku działań pozycjonera na pierwsze zmiany trzeba czekać nawet kilka miesięcy, natomiast w przypadku kampanii Google Ads widoczność strony zwiększa się od razu po utworzeniu reklamy.
Najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie obu strategii jednocześnie, dzięki czemu będą się one wzajemnie uzupełniały i pozyskiwały wartościowy ruch na stronie przez długi czas.
Niektórzy użytkownicy celową omijają linki oznaczone napisem „Reklama”, ponieważ są oni przekonani, że witryna promowana przez wyszukiwarkę dzięki płatnym kampaniom nie jest tak wartościowa, jak serwis, który zasłużył sobie na wysokie miejsce dzięki działaniom SEO.