Audyt SEO

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Zastanawiasz się, czemu Twoja strona nie jest widoczna w organicznych wyszukiwania, mimo że prowadzisz działania SEO? A może serwis wyświetla się wysoko w rankingu Google, jednak nie przekłada się to na konwersję i wzrost sprzedaży? Jeśli nie widzisz efektów pozycjonowania, prawdopodobnie coś jest nie tak. Aby dowiedzieć się, co jest przyczyną, musisz dokładnie przeanalizować każdy obszar, który może mieć wpływ na miejsce w rankingu oraz liczbę konwersji. W tym pierwszym pomoże audyt SEO, a w tym drugim – audyt UX.

    Audyt strony WWW to nieodłączny element pozycjonowania. Bez niego niemożliwe byłoby zaplanowanie strategii, która zaprowadzi stronę na sam szczyt organicznych wyników wyszukiwania i sprawi, że będzie możliwe pozyskiwanie ruchu. Przed rozpoczęciem procesu zwiększania widoczności konieczne jest zbadanie gruntu, czyli aktualnego stanu strony. Tak właśnie działa audyt strony internetowej. Co to jest i dlaczego warto go przeprowadzić? Czym jest badanie strony pod kątem UX? Po co przeprowadzać analizę Google Ads? Sprawdź poniżej.

    Audyt strony internetowej - co to jest i po co się go wykonuje?

    Audyt strony internetowej - co to jest i po co się go wykonuje?

    Audyt strony WWW to krok rozpoczynający cały proces zwiększania widoczności serwisu w sieci. Każdy, kto choć trochę interesuje się zagadnieniami związanymi z SEO (Search Engine Optimization), z pewnością nie raz spotkał się z tym pojęciem.

    Rozwiń

    Audyt – definicja

    Audyty stron to ocena strony internetowej lub e-sklepu pod kątem dopasowania do wymagań wyszukiwarki i jej algorytmów wartościujących. Jeśli właściciel strony lub pozycjoner nie wie, w czym tkwi problem i co należy zmienić na danej stronie, aby zwiększyć widoczność w wynikach organicznych, koniecznie powinien przeprowadzić analizę pod względem SEO. Podczas audytu szczegółowo sprawdzany i analizowany jest każdy element serwisu internetowego, który może mieć wpływ na pozycję strony internetowej w rankingu Google. Warto wspomnieć, że wyszukiwarka Google bierze pod uwagę ponad 200 czynników, gdy wartościuje strony. Analiza witryny internetowej powinna sprawdzać jak najwięcej z nich.

    Za pomocą specjalistycznych narzędzi i programów (np. Google Search Console), ale również poprzez obserwację, specjaliści odnajdują i nazywają wszelkie błędy znajdujące się zarówno na stronie, jak i poza nią – zakres audytu powinien obejmować działania on-site i off-site. Oprócz tego określane są mocne strony witryny oraz możliwości rozwoju w przyszłości. Z każdej analizy SEO sporządzany jest raport, który dokładnie przedstawia wyniki audytu.

    Po co przeprowadzać audyt strony internetowej?

    SEO audyt sprawdzają dopasowanie serwisu właśnie do tej wyszukiwarki. W Polsce korzysta z niej ponad 95% wszystkich użytkowników Internetu, dlatego strony optymalizuje się właśnie pod Google. Niezależnie od branży, w jakiej działasz, najwięcej klientów z pewnością pozyskasz właśnie dzięki wyszukiwarce Google. Dlatego analiza pod kątem dopasowania do wymagań i algorytmów Google to konieczność, jeśli chcesz walczyć o wysokie miejsce w rankingu, a tym samym pozyskiwać klientów i rozwijać firmę.

    Audyty sprawdzają m.in. jakość treści. To właśnie na ten aspekt wyszukiwarka Google zwraca największą uwagę. Serwisy bez wartościowego contentu nigdy nie pojawią się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Oprócz tego analiza obejmuje weryfikację słów kluczowych, dopasowanie do urządzeń mobilnych, szybkość ładowania oraz wiele innych elementów związanych z działaniem, jakim jest optymalizacja SEO. Dzięki temu można sprawdzić, jakie błędy powstrzymują witrynę przed dostaniem się na sam szczyt rankingu pod kątem widoczności, a tym samym – co blokuje firmę przed zrealizowaniem założonych celów i osiągnięciem sukcesu.

    Czy sam audyt poprawi pozycję serwisu internetowego w rankingu Google?

    Samo wykonanie audytu SEO Google czy audytu UX nie poprawi pozycji strony internetowej w rankingu Google. Jest to wyłącznie analiza polegająca na wykryciu błędów. Raport sporządzany z audytów SEO służy jako instrukcja do wprowadzania działań związanych z pozycjonowaniem, a to właśnie pozycjonowanie pomaga zwiększyć widoczność witryny w sieci i docierać do szerokiej grupy odbiorców. Można zatem powiedzieć, że chociaż audyt SEO online bezpośrednio nie poprawia widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania, to jest środkiem do osiągnięcia tego celu. Wykrycie błędów, przez które wyszukiwarka Google nie chce wyświetlać danej strony na wysokich pozycjach, to już pierwszy krok w stronę sukcesu. Natomiast skuteczne ich eliminowanie bezpośrednio przyczynia się już do poprawy widoczności.

    Dlaczego widoczność strony w sieci jest tak ważna?

    Dobra widoczność w sieci, którą można osiągnąć m.in. poprzez przeprowadzenie audytów SEO Google i naprawienie wszystkich wykrytych błędów, to aktualnie jedna z najważniejszych strategii marketingowych. Dlaczego? Wszystko ze względu na ogromną popularność Internetu. Rozwój technologii na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat sprawił, że stał się on wygodnym miejscem do załatwiania przeróżnych spraw życia codziennego. W sieci możemy zrobić zakupy, umówić wizytę u lekarza, kupić bilety do kina, zarezerwować miejsce w pociągu i wiele, wiele więcej. Według raportu Digital 2020 opublikowanego przy współpracy z Hootsuite, w 2020 roku prawie 60% światowej populacji korzystało z Internetu. Aktualnie liczba użytkowników jest z pewnością jeszcze większa. Oznacza to, że Internet jest obecnie doskonałym miejscem na promowanie swojego biznesu i pozyskiwanie potencjalnych klientów. A co ma to wspólnego z audytem strony internetowej? Otóż mówi się, że firmy, które nie mają wirtualnej wizytówki w sieci, nie istnieją. Jednak samo utworzenie serwisu internetowego nie wystarczy, aby stał się on narzędziem do pozyskiwania klientów. Aby do nich dotrzeć, konieczne jest pokazanie się w sieci, czyli zyskanie wysokiego miejsca w rankingu. Tutaj trzeba jednak wspomnieć, że największe szanse na pozyskanie wartościowego ruchu mają witryny znajdujące się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania Google. Dostanie się do pierwszej dziesiątki, zwłaszcza na popularne słowa kluczowe, to niełatwe zadanie. W tym przypadku audyt techniczny SEO, analiza treści oraz profilu linków zewnętrznych to absolutna konieczność.

    Kiedy warto wykonać audyt SEO?

    Kiedy warto wykonać audyt SEO?

    Wiesz już, jak powinien wyglądać audyt SEO, ale kiedy należy go przeprowadzić? Czy jest to czynność, którą wykonuje się tylko raz? Absolutnie nie. Tak naprawdę analizę strony warto wykonywać regularnie, nawet jeśli na pierwszy rzut oka nie widać problemów. Istnieją jednak momenty, kiedy wykonanie audytu to absolutna konieczność.

    Rozwiń

    Przed rozpoczęciem pozycjonowania i optymalizacji

    O tym mowa była już wcześniej. Audyty SEO WWW należy koniecznie przeprowadzić przed rozpoczęciem działań związanych ze zwiększaniem widoczności witryny w sieci. Jest to pierwszy krok i podstawa do tego, aby można było wyeliminować wszystkie błędy i dopasować stronę internetową pod kątem czynników rankingowych Google. W tym przypadku analiza nie tylko pozwoli zaplanować skuteczną strategię pozycjonowania, ale dzięki niej dowiesz się również, w jakim stanie aktualnie znajduje się strona. To z kolei pozwoli Ci mierzyć postępy i sprawdzać progres. Będziesz mógł porównać widoczność na poszczególne frazy kluczowe, a także inne czynniki ważne z punktu widzenia SEO. W trakcie audytów SEO można również sprawdzić, czy jesteśmy w stanie zrobić coś lepiej i „wycisnąć” jeszcze więcej z tej strategii marketingowej. Oprócz tego raport sporządzony po przeprowadzonych audytach SEO określi nie tylko słabe strony serwisu internetowego, ale także mocne, dzięki czemu specjalista SEO będzie wiedział, na jakich elementach warto się skupić i które strategie się sprawdzały.

    Gdy zauważysz duży spadek ruchu lub konwersji

    Gdy przez długi czas strona była widoczna na ważne frazy kluczowe, pozyskiwała ruch, który przekładał się na wysoką konwersję, ale nagle nastąpił gwałtowny spadek, jest to dobry czas na przeprowadzenie darmowego audytu (lub też płatnego – w zależności od potrzeb). Koniecznie trzeba ustalić przyczynę tak niekorzystnej sytuacji, aby jak najszybciej ją wyeliminować. Czasami spadek pozycji spowodowany jest aktualizacjami, jakie wprowadza w swoich algorytmach firma Google. Przyczyną mogą być również działania konkurencji. Jednak istnieje wiele innych powodów nagłego spadku pozycji czy konwersji. Audyty SEO Google są właśnie po to, aby takie kwestie ustalić. Im szybciej Twoja strona zostanie poddana szczegółowej analizie, tym szybciej będziesz mógł pozbyć się problemu i wrócić do pozyskiwania klientów. Warto jednak wiedzieć, że w niektórych przypadkach (np. aktualizacja algorytmu Google, o której jest głośno) można namierzyć przyczynę spadku bez szczegółowej analizy. Czasami wystarczy obserwacja.

    Gdy chcesz sprawdzić działania agencji SEO

    Od dłuższego czasu współpracujesz z agencją, ale nie jesteś pewien, czy działania specjalistów SEO są skuteczne i czy inwestycja jest opłacalna? To również dobry moment, aby przeprowadzić analizę na Twojej witrynie. Oczywiście nie chodzi o to, aby stale podważać działania specjalistów i sprawdzać ich każdy ruch, ale o to, aby trzymać rękę na pulsie i mieć pewność, że środki przeznaczone na pozycjonowanie nie przepadną. Jeśli wyraźnie widać efekty w postaci zwiększenia pozycji czy liczby zapytań od klientów, nie ma sensu przeprowadzać szczegółowej analizy, bo na pierwszy rzut oka widać, że działania SEO są skuteczne. Sprawdzanie działań agencji dotyczy sytuacji, gdy nie do końca widać efekty lub gdy nie jesteś zadowolony ze zmian.

    Po przebudowie strony internetowej

    Wykonanie audytu przyda się też, gdy strona została przebudowana. Nawet niewielkie zmiany w strukturze strony mogą spowodować spadek pozycji lub niezadowolenie użytkowników. Dlatego po każdej modyfikacji warto sprawdzić dopasowanie strony do SEO oraz do UX. Dotyczy to m.in. takich obszarów, jak:

    • treści,
    • meta tytuły i meta opisy,
    • adresy URL,
    • hosting.

    Oprócz tego audyty stron przydadzą się, gdy samodzielnie prowadzisz działania związane z pozycjonowaniem i nie jesteś pewien, czy są one skuteczne. Dzięki temu otrzymasz pełny i rzetelny obraz efektów swoich działań, a także dowiesz się, jakie błędy popełniasz. Raport z przeprowadzonej analizy będzie dla Ciebie instrukcją do wprowadzania kolejnych kroków.

    Ile trwa i ile kosztuje audyt SEO strony?

    Ile trwa i ile kosztuje audyt SEO strony?

    To, co najbardziej interesuje właścicieli serwisów internetowych, którzy zastanawiają się nad zleceniem przeprowadzenia audytów SEO, to cena oraz czas trwania. Niestety odpowiedzi na te pytania zazwyczaj rozczarowują, ponieważ nie można jednoznacznie określić ani kwoty, ani czasu przeprowadzania analizy. Jest wiele różnych czynników, które mają wpływ na te dwie kwestie. Zazwyczaj konkretne warunki współpracy agencja SEO przedstawia po przeprowadzeniu szczegółowej rozmowy z klientem.

    Rozwiń

    Ile kosztuje audyt SEO?

    Ceny za przeprowadzenie audytu wahają się od kilkuset złotych netto, do kilkunastu tysięcy złotych netto. Jak widzisz, mamy tu ogromną rozbieżność, dlatego nie jest to w żaden sposób pomocne. Jedynym sposobem, aby dowiedzieć się, ile dokładnie będzie kosztowała analiza Twojego serwisu, jest poproszenie o wycenę w agencji. Pamiętaj, że każdy serwis internetowy jest inny, dlatego wycena jest zawsze indywidualna. Niektóre firmy oferują też darmowy audyt SEO.

    Jakie czynniki mają wpływ na cenę audytu SEO Google?

    Na cenę audytu wpływ ma wiele różnych czynników, dlatego tak trudno podać konkretną kwotę. W przypadku każdego serwisu internetowego może to wyglądać zupełnie inaczej. Wiele zależy też od wybranego pakietu na tę usługę. Najważniejsze czynniki decydujące o cenie są następujące.

    Zakres działań

    Audyt SEO online nie musi sprawdzać wszystkich aspektów strony internetowej, jeśli klient tego nie chce. Czasami konieczne jest sprawdzenie tylko kilku wybranych obszarów. W takim wypadku cena analizy będzie oczywiście niższa. Pełna, która sprawdza wszystko, co może mieć wpływ na pozycję strony (zarówno on-site, jak i off-site), będzie znacznie droższa. Wszystko zależy od tego, jak obszerne będą działania osoby przeprowadzającej analizę i ile pracy będzie ona musiała włożyć w ten proces.

    Ilość podstron

    Kolejny czynnik wpływający na cenę audytu to wielkość sprawdzanego serwisu internetowego. Im więcej podstron trzeba będzie przeanalizować, tym cena będzie wyższa. Najmniej zapłacą właściciele prostej strony internetowej służącej wyłącznie jako wizytówka firmy. Natomiast audyt SEO e-sklepu to już znacznie droższa usługa. W sklepie, w którym znajdują się tysiące produktów, konieczne jest sprawdzenie każdej podstrony (m.in. meta danych, adresów URL i treści). Wysoka cena jest zatem adekwatna do pracy, jaką specjalista będzie musiał włożyć w przeprowadzenie procesu.

    Przeznaczenie strony

    Ważne jest również to, do czego służy serwis internetowy. Im więcej skomplikowanych działań użytkownik może przeprowadzić na stronie, tym trudniej będzie wszystko sprawdzić, co znaczy, że cena będzie wyższa.

    Ile trwa audyt SEO?

    Tutaj sytuacja wygląda tak samo, jak w przypadku ceny audytu – znów nie można podać jednej konkretnej odpowiedzi. Największe znaczenie ma wielkość serwisu internetowego. Analiza prostej strony internetowej trwa średnio 2-3 dni, natomiast sklepu online może potrwać nawet 2 tygodnie.

    Korzyści z przeprowadzenia audytu

    Korzyści z przeprowadzenia audytu

    W przypadku bardzo rozbudowanych serwisów trzeba przygotować się na spory wydatek, jednak mimo wszystko warto zlecić przeprowadzenie audytu. Efekty analizy strony i wprowadzenia zmian na jej podstawie mogą naprawdę zaskoczyć i sprawić, że wreszcie, po wielu nieudanych próbach strona lub sklep internetowy stanie się skutecznym narzędziem marketingowym.

    Rozwiń

    Ocena aktualnego stanu strony

    Szczegółowa analiza wszystkich obszarów pozwala ocenić aktualny stan strony internetowej lub sklepu pod wieloma różnymi względami. Na tej podstawie nie tylko można zaplanować skuteczną strategię SEO, ale również zweryfikować postępy w przyszłości. To usługa, z której powinien korzystać każdy przedsiębiorca działający w sieci. Nawet wtedy, gdy serwis cieszy się wysoką pozycją, warto sprawdzić go pod kątem SEO, a także UX.

    Instrukcje i wskazówki dotyczące pozycjonowania

    Raport z audytu, czyli najważniejszy aspekt w całym procesie, to tak naprawdę instrukcja do pozycjonowania. Pierwszym krokiem zwiększania widoczności w sieci jest właśnie naprawa wszelkich błędów dotyczących optymalizacji technicznej, content marketingu, a także działań poza obrębem strony, zwłaszcza pozyskiwania wartościowych linków zewnętrznych. Pozycjonowanie bez audytu jest jak kroczenie w całkowitej ciemności. Nie można zaplanować idealnej strategii, nie wiedząc, jakie strona posiada problemy. Raport wykazujący je wszystkie, a także mocne strony serwisu internetowego prowadzi specjalistę SEO przez cały proces.

    Dzięki niemu możliwe jest dopasowanie strony internetowej lub e-sklepu do wszystkich znanych czynników, jakie bierze pod uwagę wyszukiwarka Google podczas wartościowania stron. Im bardziej witryna dopasuje się do wymagań wyszukiwarki, tym większe szanse ma na wysoką pozycję. Oprócz tego audyty SEO sprawdzają treści, a to właśnie one nadają stronom wartość. Tylko strony z wartościowym contentem mają szansę znaleźć się na wysokiej pozycji. Wszystko ze względu na misję, jaką obrała sobie firma Google. Jej celem jest „Uporządkowanie światowych zasobów informacji tak, by stały się powszechnie dostępne i użyteczne dla każdego”. W wyszukiwarce Google nie ma miejsca na niskiej jakości strony, bez wartościowego contentu.

    Wyeliminowanie błędów, które negatywnie wpływają na pozycję strony

    Jeśli chcesz, aby Twoja strona WWW przyciągała użytkowników i zamieniała ich w klientów, lub aby Twój e-sklep generował wysokie zyski, musisz być widoczny w sieci. Niestety innego wyjścia nie ma. Jedyną drogą na sam szczyt rankingu Google jest skuteczne pozycjonowanie. Audyt techniczny SEO pozwala wyeliminować wszelkie błędy, które negatywnie wpływają na pozycję strony. Błędy w pozycjonowaniu mogą pojawiać się z różnych powodów. Jednak najczęstszą przyczyną jest brak odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. Jeśli samodzielnie wdrażasz działania SEO, powinieneś upewnić się, czy wykonywane przez Ciebie czynności nie tylko są skuteczne, ale również zgodne z regulaminem wyszukiwarki Google. Często zdarza się tak, że osoba początkująca nieświadomie popełnia błędy, przez które witryna zostaje ukarana nagłym spadkiem pozycji. Analiza pozwala wykryć słabsze punkty strony, a także opracować dla niej plan naprawczy.

    Wyeliminowanie błędów, które negatywnie wpływają na ruch oraz konwersję

    Wysokie miejsce w wyszukiwarce na niewiele się zda, jeśli widoczność nie będzie przekładała się na ruch oraz na konwersje. Czasami zdarza się tak, że mimo obecności w TOP10, a nawet TOP5 w rankingu Google, serwis internetowy nie pozyskuje żadnego ruchu, a tym bardziej konwersji. Problem może leżeć np. w źle skonstruowanych meta description. Co prawda nie mają one bezpośredniego wpływu na SEO, ale informują użytkowników o tym, co znajduje się na danej podstronie, a do tego zachęcają do jej odwiedzenia. Oczywiście jest to tylko przykład, a powodów małego ruchu lub niskiego współczynnika konwersji jest znacznie więcej. Aby się przekonać, z jakim problemem mamy do czynienia, konieczne jest przeprowadzenie audytu z zakresu SEO, a także sprawdzającego stronę pod kątem wrażeń użytkownika. Tutaj również, na podstawie raportu, możliwe będzie wyeliminowanie wszelkich błędów, które powstrzymują stronę przed generowaniem ruchu i konwersji.

    Największe i najczęściej popełniane błędy SEO na stronie i w sklepie internetowym

    Największe i najczęściej popełniane błędy SEO na stronie i w sklepie internetowym

    Analiza e-sklepu lub strony internetowej jest po to, aby wykryć błędy i sprawdzić, co należy naprawić, aby strona lepiej odpowiadała na wymagania wyszukiwarki względem SEO, a także na potrzeby użytkowników. Z racji tego, że czynników, które decydują o miejscu w rankingu Google jest ponad 200, tyle też może pojawić się błędów. Najczęściej jednak w analizowanych serwisach internetowych występują niemal identyczne nieprawidłowości. Poniżej omawiamy największe i najczęściej popełniane błędy SEO na stronie lub w sklepie internetowym.

    Rozwiń

    Źle skonstruowane meta dane

    Audyty stron bardzo często wykrywają nieprawidłowości związane z meta tytułami i meta opisami. Meta dane to ważny czynnik rankingowy Google, dlatego ich optymalizacja to absolutna konieczność, jeśli właściciel witryny liczy na dużą widoczność. Meta tytuł to tekst, który wyświetla się w wyszukiwarce największą czcionką. Informuje użytkowników, co znajduje się na danej podstronie i ma ogromne znaczenie dla SEO. Dlatego powinien zawierać najważniejsze dla podstrony słowa klucze, być odpowiednio skonstruowany (nie za długi i nie za krótki), a także w ogólny i trafny sposób opisywać to, co rzeczywiście znajduje się na stronie, do której kieruje link.

    W trakcie audytu wykrywane są również błędy dotyczące meta opisów, czyli krótkich opisów, które wyświetlają się pod meta tytułami. Nie mają one bezpośredniego znaczenia dla SEO, ale za to mogą wpływać na współczynnik konwersji. Jeśli będą źle skonstruowane, nie zachęcą użytkowników do odwiedzenia danej strony głównej.

    Brak dostępu dla botów indeksujących

    Aby strona internetowa mogła wyświetlać się w wyszukiwarce, najpierw musi zostać dodana do indeksu Google. Boty wyszukiwarki skanują sieć w poszukiwaniu serwisów internetowych, a następnie indeksują podstrony, sprawdzają je pod kątem wartości dla użytkownika i dopasowania do wymagań SEO. Tylko zindeksowane witryny mają szansę pojawić się w wyszukiwarce. Jeśli strona nie pozwala botom indeksującym na sprawdzenie swojej zawartości, to żadne działania pozycjonera nie sprawią, że będzie ona widoczna. Brak dostępu dla botów indeksujących to kolejny, często wykrywany błąd podczas audytu strony. Pierwszą czynnością naprawczą w tym przypadku powinno być sprawdzenie poprawności pliku robots.txt, który służy do komunikowania się z botami indeksującymi.

    Brak responsywności

    Większość ruchu generuje się na urządzeniach mobilnych, dlatego brak wersji mobilnej strony to jeden z największych błędów, jakie można popełnić podczas tworzenia swoich stron. Niestety wielu właścicieli serwisów internetowych o tym zapomina, dlatego jest to kolejny, najczęściej popełniany błąd, wykrywany podczas audytu. Warto wspomnieć, że mobilna wersja witryny nie dotyczy wyłącznie wrażeń użytkownika. Innym ważnym powodem, dla którego responsywność to absolutna konieczność, jest nowy algorytm Google Mobile First Index. Taka aktualizacja oznacza, że boty wyszukiwarki podczas indeksowania biorą pod uwagę przede wszystkim mobilną wersję strony, a nie desktopową.

    Niska jakość contentu

    Problemy dotyczące tekstów na stronie to największa grupa błędów wykrywanych podczas audytu. Content na stronie internetowej nie służy wyłącznie do zapełnienia pustych miejsc w obrębie witryny. Oprócz tego, że treści budują wartość strony, mają znacznie więcej funkcji:

    • są doskonałym miejscem na słowa kluczowe,
    • zachęcają do konwersji,
    • wyjaśniają ważne kwestie związane z branżą,
    • sprzedają,
    • rozbudowują witrynę (co jest dobrze postrzegane przez wyszukiwarkę Google),
    • pozwalają tworzyć wartościową sieć opartą na linkowaniu wewnętrznym.

    Niestety duża ilość funkcji, jaką pełnią teksty, przekłada się też na dużą ilość błędów. Najczęściej wykrywaną nieprawidłowością podczas audytu, dotyczącą tekstów, jest ich niska jakość. Aby content miał znaczenie dla SEO, musi zawierać wysoką wartość merytoryczną, o czym była mowa już wcześniej. Czasy, kiedy liczyła się wyłącznie liczba słów kluczowych dawno już minęły. Obecnie Google stawia przede wszystkim na jakość.

    Wolno ładująca się strona

    Na pierwszych miejscach w wyszukiwarce nie znajdziemy stron, które wolno się ładują. Przyjmuje się, że zawartość serwisu nie powinna ładować się dłużej niż 3 sekundy, jednak im krócej, tym lepiej. Podczas audytu specjaliści bardzo często wykrywają, że jednym z powodów niskiej pozycji strony lub ruchu nieprzekładającego się na konwersję jest właśnie wolno ładująca się strona. W przypadku sklepów internetowych niekiedy trudno osiągnąć dobry wynik (ze względu na obszerność serwisu), jednak warto poświęcić na to czas i środki, by wyróżnić się na tle konkurencji.

    Nieprawidłowość w strukturze nagłówków

    Nagłówki sprawiają, że boty indeksujące wyszukiwarki Google lepiej rozumieją treść strony. Nieprawidłowość w ich strukturze ma zatem negatywny wpływ na SEO. Z takim błędem również bardzo często spotykają się specjaliści podczas przeprowadzania audytu strony. A jak powinna wyglądać prawidłowa struktura nagłówków? Przede wszystkim ważna jest hierarchia. Nagłówek oznaczony tagiem H1 to najważniejszy element każdej podstrony i powinien występować na niej tylko raz. Tym tagiem należy oznaczać tytuł strony, nazwę produktu lub kategorii, tytuł wpisu blogowego itp. Nagłówki H2 i H3 służą natomiast do dzielenia tekstu na sekcje, dlatego można ich używać wielokrotnie. Każdy nagłówek powinien zawierać słowo kluczowe, jednak priorytetem jest H1, w którym powinna znaleźć się najważniejsza z fraz kluczowych.

    Niepoprawne linkowanie wewnętrzne

    Kolejny, często wykrywany podczas audytu błąd, to niepoprawne linkowanie wewnętrzne. Odnośniki w obrębie witryny ułatwiają użytkownikom poruszanie się po niej, natomiast botom wyszukiwarki umożliwiają łatwe indeksowanie – dzięki linkom wewnętrznym boty mogą określić, jaka jest struktura strony i wiedzą, jaką drogą mają podążać. Niestety podczas pozycjonowania on-site można popełnić bardzo dużo błędów dotyczących profilu linków wewnętrznych. Przykładowe błędy to:

    • zbyt duża liczba odnośników,
    • źle dobrane treści odnośników,
    • oznaczenie profilu linków atrybutem nofollow.

    Niewłaściwy dobór słów kluczowych

    Audyty stron pozwalają sprawdzić, czy słowa klucze zostały odpowiednio dobrane, a także, które z nich generują największy ruch. Nieodpowiednie stosowanie fraz kluczowych może zaprowadzić stronę na wysoką pozycję, jednak widoczność nie będzie przekładała się na ruch. Najczęstszą tego przyczyną jest pozycjonowanie strony na słowa z niską średnią liczbą wyszukiwań. W takim przypadku bardzo szybko można uzyskać nawet pierwsze miejsce w rankingu Google, jednak nie przyniesie to żadnych korzyści firmie, bo użytkownicy nie będą z takich słów korzystali. To jednak nie wszystko. Innym błędem dotyczącym słów kluczowych, wykrywanym podczas audytu, jest korzystanie wyłącznie z ogólnych fraz. W takiej sytuacji bardzo trudno trafić na pierwsze miejsca w rankingu, zwłaszcza w bardzo popularnej branży. Trzeba więc dokonać dogłębnej analizy słów kluczowych, najlepiej przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi analitycznych (np. Google Search Console)

    Przesycenie treści za pomocą słów kluczowych

    Przesycenie treści słowami kluczowymi to błąd, który nie tylko negatywnie wpływa na pozycję strony. Jest to technika należąca do Black Hat SEO, czyli czynności zabronionych przez wyszukiwarkę Google. Za stosowanie metod z czarnej listy na witrynę może zostać nałożona kara, która przez długi czas nie pozwoli odbudować zaufania wyszukiwarki i wspiąć się na dobre miejsce w rankingu. Jednak mimo to przesycenie treści słowami kluczowymi to wciąż często wykrywany podczas audytu błąd.

    Brak przekierowania WWW na bez WWW

    Dla wyszukiwarki adres nazwadomeny.pl oraz www.nazwadomeny.pl to dwie różne podstrony. Brak przekierowań sprawia, że Google traktuje to jako duplikat, przez co automatycznie obniża wartość całej domeny. Podczas audytu specjalista sprawdza, czy na pewno istnieje tylko jedna wersja adresu URL. Często jednak taki błąd w kodzie HTML się pojawia. W takim przypadku konieczne są przekierowania.

    Brak optymalizacji treści na blogu

    Blog to jedno z najtańszych i najskuteczniejszych narzędzi do pozyskiwania wartościowego ruchu na stronie. Dzięki regularnie publikowanym treściom można skutecznie wspierać działania SEO, budować wizerunek eksperta i zaufanie do marki oraz zachęcać do zakupu. Jednak wszystko to będzie możliwe tylko wtedy, gdy wpisy będą odpowiednio zoptymalizowane. Niestety analiza bloga również bardzo często wykrywa wiele błędów związanych z optymalizacją.

    Ogólny schemat przeprowadzania audytów SEO

    Ogólny schemat przeprowadzania audytów SEO

    Analiza e-sklepu lub strony internetowej w każdym przypadku może wyglądać zupełnie inaczej ze względu na: potrzeby klienta, branżę, grupę docelową i wiele innych czynników. Jednak ogólny schemat zawsze powinien wyglądać podobnie.

    Rozwiń

    Rozmowa z właścicielem witryny

    Pierwszym etapem audytu powinna być rozmowa z właścicielem witryny. Podczas szczegółowego wywiadu specjalista przeprowadzający audyty SEO powinien zapytać klienta o jak najwięcej szczegółów związanych z serwisem internetowym, specyfiką firmy, oczekiwaniami klienta, potrzebami grupy docelowej itp. Tylko dzięki temu będzie można zaplanować strategię audytu, która będzie pomocna w działaniach związanych z usługą pozycjonowania. Pamiętaj, że każda analiza SEO powinna być dopasowana indywidualnie do danego serwisu internetowego, mimo że czynniki rankingowe w każdym przypadku wyglądają tak samo. Podczas wywiadu specjalista powinien przede wszystkim poznać oczekiwania klienta, czyli to, na jakie efekty liczy. Nie każdy właściciel witryny potrzebuje dogłębnego audytu, sprawdzającego wszelkie możliwe obszary. Czasami koniecznie jest przeanalizowanie tylko kilku wybranych aspektów.

    Szczegółowa analiza strony pod SEO

    Po przeprowadzeniu szczegółowego wywiadu i zaplanowaniu odpowiedniej strategii na podstawie udzielonych przez klienta odpowiedzi nadchodzi czas na główny etap całego procesu, czyli analizę. Audyty stron nie zawsze muszą wyglądać tak samo. Każdy specjalista posługuje się ulubionymi i sprawdzonymi metodami, technikami oraz narzędziami (np. Google Search Console). Niektóre aspekty sprawdza się również na podstawie prostej obserwacji.

    Sporządzenie raportu

    Po przeprowadzeniu wszelkich testów, badań i analiz sprawdzających stronę pod kątem dopasowania do wymagań wyszukiwarki, specjalista sporządza raport z audytu strony, czyli najważniejszy dokument w całym procesie. Jest to specjalistyczne sprawozdanie, które szczegółowo opisuje wyniki przeprowadzonej analizy. Zawiera opis wszystkich wykrytych błędów, ocenę obecnego potencjału witryny oraz wskazówki dotyczące pozycjonowania i dalszego rozwoju.

    Jego głównym celem jest wskazanie na słabe strony serwisu internetowego, przez które jest nieefektywny i nie spełnia swoich zadań. Zadania i cele strony mogą być różne, dlatego tak ważne jest to, aby przed audytem SEO przeprowadzić szczegółowy wywiad z klientem i pod tym kątem badać witrynę.

    Omawianie wyników raportu z klientem

    Kolejny krok to omawianie wyników raportu z klientem. Czasami suche fakty przedstawione na papierze nic nie mówią, zwłaszcza osobie niedoświadczonej. Ważna jest również odpowiednia ich interpretacja, bo tylko dzięki temu będzie można wyciągnąć prawidłowe wnioski i na ich podstawie zaplanować skuteczną strategię zwiększania widoczności strony internetowej. Pamiętaj jednak, że omawianie wyników raportu nie jest stałym elementem audytu. Niektóre agencje nie oferują konsultacji z klientem po przeprowadzeniu analizy. W ich przypadku współpraca kończy się po przekazaniu raportu. W takiej sytuacji warto zgłosić się do agencji SEO, która na podstawie otrzymanych wskazówek zajmie się pozycjonowaniem.

    Planowanie strategii naprawczej dla serwisu internetowego

    Planowanie strategii naprawczej na podstawie sporządzonego z audytu raportu, a następnie jej wdrożenie to najważniejszy etap w całym procesie. Tak naprawdę tylko on ma bezpośredni wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Niestety i w tym przypadku nie zawsze wykonywane jest to w ramach jednej usługi. Planowanie strategii pozycjonowania i wdrażanie działań SEO jest już dodatkowo płatne. W niektórych przypadkach agencja, która przeprowadza analizę, nie zajmuje się zwiększaniem widoczności i naprawianiem błędów. Konieczne jest wówczas nawiązanie współpracy z inną firmą lub działanie na własną rękę.

    Audyt strony internetowej – co sprawdza?

    Audyt strony internetowej – co sprawdza?

    Strona internetowa to szansa na pokazanie się potencjalnym klientom z jak najlepszej strony. Użytkownicy, którzy będą odwiedzać firmową witrynę, skojarzą wszystko, co na niej znajdą z usługami danej firmy. Jeśli nie będzie ona profesjonalna, estetyczna, użyteczna i wiarygodna, tak właśnie odbiorcy będą postrzegać firmę i jej usługi. O profesjonalizmie może świadczyć już sam fakt, że witryna wyświetla się na wysokim miejscu w wynikach organicznych. Użytkownicy wiedzą, że Google zwraca dużą uwagę na wartość i wiarygodność strony. Aby serwis mógł znaleźć się na dobrej pozycji, audyt musi szczegółowo przeanalizować każdy jego obszar.

    Rozwiń

    Optymalizacja on-site w audycie SEO

    Analiza sprawdza wszystkie znane czynniki rankingowe Google. Obecnie jest ich ponad 200, jednak nie wszystkie są znane. Wiadomo, że większość z nich dotyczy działań on-site, czyli optymalizacji strony. Dlatego audyty w pierwszej kolejności powinny sprawdzać właśnie poszczególne elementy witryn i wszystko to, co ma znaczenie dla SEO. Oczywiście zakres działań będzie się nieco różnił w każdym przypadku, w zależności od potrzeb klienta, jednak w pełnym audycie podstawą jest:

    • kontrola elementów zawartych w części <head>,
    • sprawdzenie, czy ma miejsce duplikacja treści,
    • analiza kodu źródłowego,
    • kontrola poprawności struktury strony,
    • analiza możliwości indeksowania strony,
    • analiza profilu linków wewnętrznych,
    • kontrola responsywności,
    • sprawdzenie szybkości ładowania strony,
    • analiza słów kluczowych,
    • analiza widoczności na poszczególne słowa kluczowe.

    Działania off-site w audycie SEO

    Pozycjonowanie składa się zarówno z działań w obrębie strony, jak i poza nią. Zwiększanie widoczności serwisu internetowego off-site obejmuje różne czynności, jednak najważniejszym czynnikiem rankingowym jest link building, czyli pozyskiwanie profilu linków zewnętrznych. Audyty stron sprawdzają przede wszystkim ten aspekt. Linki zewnętrzne budują autorytet witryny, ponieważ wyszukiwarka Google uważa, że jeśli inne serwisy kierują do pozycjonowanej strony, to musi być ona wartościowa. Oprócz tego linki oznaczone odpowiednim atrybutem (dofollow) przekazują moc stronie pozycjonowanej. Warunek jest jednak taki, że muszą one pochodzić z wartościowych serwisów, najlepiej podobnych tematycznie. Wszystko to sprawdza audyt działań off-site. Analizowane są serwisy, z których zostały pozyskane linki; atrybuty linków, ilość linków, anchory linków, a także treść otaczająca linki.

    Oprócz tego analiza działań poza obrębem strony obejmuje również promocję w social mediach, wzmianki na specjalistycznych serwisach tematycznych oraz komentarze na forach branżowych. Inaczej mówiąc, podczas audytu off-site analizowane są wszystkie aspekty, które mają wpływ na pozycjonowanie, ale które nie należą do optymalizacji na stronie.

    Audyt SEO treści

    Właściciele serwisów internetowych, którzy tworzą niskiej jakości content, powinni dokładnie zapoznać się z algorytmem Google Panda. Celem jego wprowadzenia jest zwiększenie jakości wyników wyszukiwania poprzez ograniczenie widoczności witryn, które tworzą niskiej jakości treści. Pod pojęciem „niska jakość” tak naprawdę kryje się bardzo wiele. Wyszukiwarka Google największą uwagę zwraca właśnie na content, dlatego też istnieje mnóstwo aspektów, o które trzeba zadbać podczas jego tworzenia. Audyt SEO sprawdza wszystkie czynniki, które mogą mieć wpływ na to, czy według robota Google dany serwis zostanie uznany za wartościowy pod względem treści. Do najważniejszych kwestii, jakie powinna sprawdzać analiza conetntu, zaliczyć można:

    • wartość merytoryczną treści,
    • nasycenie treści słowami kluczowymi,
    • rozmieszczenie nagłówków,
    • formatowanie treści,
    • kanibalizacja słów kluczowych.

    Połączenie z narzędziami od Google

    Dużą pomocą w zwiększaniu widoczności serwisu internetowego są narzędzia udostępniane przez firmę Google: Google Analytics oraz Google Search Console. Dzięki nim można mierzyć postępy działań SEO, analizować ruch i jego źródło, a także wykrywać niektóre nieprawidłowości w obrębie witryny. Podczas audy specjaliści sprawdzają połączenie strony z tymi narzędziami, a także ich ustawienia i konfiguracje.

    Działania konkurencji

    Podczas audytu sprawdza się nie tylko pozycję serwisu. Istotne są również działania konkurencji, ponieważ mają wpływ na miejsce w rankingu Google. To, co robi konkurencja, decyduje o pozycji w wyszukiwarce, a także o czasie trwania całego procesu. Im więcej inne firmy inwestują w usługi SEO, tym trudniej będzie z nimi walczyć. Dlatego tak ważna jest analiza konkurencji – sprawdzenie, jakie rozwiązania stosują firmy, których strony wyświetlają się w TOP10, TOP5 i TOP3. Analiza wskazuje, czy strona posiada m.in. słowa kluczowe, jaki jest ruch na poszczególnych podstronach, a także jakość i długość treści.

    Audyt sklepów internetowych – co sprawdza?

    Audyt sklepów internetowych – co sprawdza?

    Strona WWW i sklep internetowy to serwisy, które różnią się wielkością, funkcjami i zadaniami, jakie spełniają. Sklep to znacznie bardziej rozbudowany serwis, z tego względu jest też bardziej wymagający pod wieloma względami. Ale czy to oznacza, że analiza sklepu będzie wyglądała zupełnie inaczej, niż analiza stron WWW?

    Rozwiń

    Czy audyt sklepu różni się od audytu strony WWW?

    Sklep internetowy różni się od zwykłej strony pod wieloma względami, jednak wciąż jest to witryna, do której prowadzi konkretny adres URL i którą użytkownicy mogą znaleźć w wyszukiwarce po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych. Oznacza to, że większość elementów jest taka sama, jak w przypadku strony WWW, która służy wyłącznie jako wirtualna wizytówka firmy. Z tego też względu analiza sklepów internetowych będzie analizował podobne obszary. Największą różnicą będzie tutaj cena oraz czas trwania, o czym mowa była już wcześniej. Ze względu na to, że sklep to serwis mocno rozbudowany, jego szczegółowe sprawdzenie zajmuje znacznie więcej czasu – konieczne jest sprawdzenie każdej podstrony z produktem. A jeśli tych produktów są tysiące, to cały proces będzie znacznie bardziej pracochłonny.

    Analiza sklepów internetowych – działania on-site

    Czynniki rankingowe Google są takie same dla każdego serwisu internetowego. Dlatego analiza działań on-site w sklepie internetowym wygląda podobnie do tej na stronie WWW. Wszystkie podstawowe aspekty ważne dla pozycjonowania powinny zostać dokładnie sprawdzone, niezależnie od rodzaju serwisu. Mowa tutaj m.in. o sprawdzeniu meta tagów, nagłówków, adresów URL, możliwości indeksowania itp. Oprócz tego w przypadku sklepu online bardzo ważna jest mapa witryny, czyli lista wszystkich adresów w jej obrębie. Pomaga ona botom indeksującym poruszać się po witrynie, dzięki czemu łatwiej mogą one sprawdzić jej zawartość. Niektórzy twierdzą, że w przypadku zwykłej strony o małej ilości podstron mapa nie ma aż tak dużego znaczenia. Niestety nie ma oficjalnej informacji od firmy Google, czy jest to czynnik rankingowy, jednak mimo wszystko warto o to zadbać. W przypadku sklepu online to absolutna konieczność i kolejny ważny aspekt, sprawdzany podczas audytu.

    Oprócz tego bardzo ważne jest przeanalizowanie opisów produktów oraz opisów kategorii, które w sklepie internetowym zastępują sprzedawcę. W tekstach tego typu powinny znaleźć się słowa kluczowe, jednak równie ważna jest wartość dla odbiorcy oraz język korzyści i unikalność.

    Audyt sklepu online – działania off-site

    W tym przypadku audyt wygląda podobnie – najważniejsze jest linkowanie zewnętrzne. Podczas analizy sprawdzana jest jakość, źródło pochodzenia oraz ilość linków. Wbrew pozorom link building to niełatwe zadanie. Jeden, mały błąd może nie tylko sprawić, że środki przeznaczone na pozyskiwanie linków zostaną niepotrzebnie przepalone, bo nie przyniesie to żadnych korzyści, ale również sprawić, że cała witryny zostanie ukarana przez Google filtrem algorytmicznym lub banem. Dlatego ważna jest przemyślana strategia linkowania i to właśnie sprawdzane jest podczas audytu.

    Sprzedaż w sklepie online można również wesprzeć poprzez integrację z portalami społecznościowymi, zwłaszcza Facebookiem i Instagramem. Niektóre platformy e-commerce umożliwiają połączenie z social mediami. Jeśli właściciel sklepu wykorzystuje taką strategię, to ona również powinna zostać sprawdzona podczas audytu, ponieważ zalicza się do działań off-site, które mają wpływ na widoczność sklepu w sieci oraz zwiększenie ruchu i współczynnika konwersji.

    Analiza konkurencji przy pomocy audytu

    Analiza konkurencji ma istotne znacznie dla pozycjonowania, niezależnie od rodzaju serwisu internetowego. Dlatego audyty sprawdzają również poczynania konkurencyjnych stron. Analiza powinna obejmować słowa kluczowe, treści, rodzaj komunikacji z odbiorcami, nagłówki i inne rozwiązania na stronie.

    Naprawianie strony względem SEO

    Naprawianie strony względem SEO

    Jak już wiesz, samo przeprowadzenie audytu nie spowoduje, że strona internetowa automatycznie powędruje na wysokie miejsce w rankingu Google. Analiza serwisu to tylko wstęp do dalszych działań, a raport to instrukcje i wskazówki dotyczące pozycjonowania. Jeśli chcesz, aby Twoja strona miała szanse na miejsce w czołówce na najbardziej konkurencyjne słowa kluczowe, musisz pozbyć się wszystkich wykrytych błędów.

    Rozwiń

    Pamiętaj, że Google promuje strony wartościowe, bezpieczne i godne zaufania. Każdy błąd serwisu internetowego zmniejsza jego wiarygodność w oczach wyszukiwarki.

    Ile trwa naprawianie strony pod SEO?

    Naprawianie błędów wykrytych podczas audytu może trwać kilka dni, tygodni, a nawet miesięcy. Wszystko zależy od tego, w jakim stanie znajduje się witryna i jak będzie wyglądał program naprawczy. Jeśli jedyne wykryte podczas analizy błędy dotyczą meta tagów, nagłówków czy adresów URL, naprawa strony pod SEO nie powinna potrwać zbyt długo, ponieważ optymalizacja tych elementów nie jest zbyt skomplikowana. Oczywiście wiele zależy również od wielkości serwisu. Przykładowo w sklepie internetowym optymalizacja wspomnianych elementów może potrwać znacznie dłużej, jeśli problemy będą występowały na każdej podstronie.

    Nieco poważniejszym problemem wykrytym dzięki audytom będą błędy związane z contentem. Jeśli treści nie nadają się do nawet do przebudowy, wszystkie trzeba będzie tworzyć od nowa. Planowanie i wdrożenie strategii content marketingowej to skomplikowane, czasochłonne zadanie. Najdłużej jednak potrwa odbudowanie zaufania wyszukiwarki Google do serwisu internetowego. Jeśli błędy w pozycjonowaniu sprawiły, że witryna otrzymała karę od Google, trudno będzie dostać się na wysokie pozycje. W tym przypadku program naprawczy i budowanie zaufania może potrwać nawet kilka miesięcy.

    Czy można samodzielnie naprawić błędy SEO na stronie?

    Samodzielne naprawianie strony i usuwanie błędów wykrytych podczas audytu jest możliwe, jednak nie w każdym przypadku będzie skuteczne. Jeśli wcześniej sam zajmowałeś się pozycjonowaniem swojego serwisu internetowego i popełniłeś błędy, przeprowadzanie audytu na własną rękę nie będzie miało większego sensu. Lepiej powierzyć to zadanie komuś, kto nie jest związany ze stroną – taka osoba będzie obiektywna i prawdopodobnie zwróci uwagę na aspekty, które Ty przeoczyłeś. A jeśli powierzysz swoją stronę internetową profesjonalnej agencji, która na co dzień zajmuje się naprawianiem błędów i optymalizacją serwisów internetowych, będziesz miał pewność, że wszystko zostanie wykonane prawidłowo.

    Warto też wspomnieć, że nie każdy potrafi trafnie przeanalizować wyniki raportu z audytu i wyciągać z nich odpowiednie wnioski. Dla osób niedoświadczonych może być to sporym wyzwaniem, zwłaszcza jeśli nie znają one nawet podstaw SEO.

    Jak wybrać firmę, która zajmie się naprawianiem błędów?

    Przy wyborze agencji, która zajmie się naprawą błędów wykrytych w trakcie audytu oraz ogólną optymalizacją strony, warto kierować się kilkoma ważnymi aspektami. Najlepiej zacząć od zapoznania się z opiniami internautów (lub bliskich osób, jeśli istnieje taka możliwość). Na podstawie opinii należy wybrać najlepszą agencję SEO, a następnie przejść do dalszej weryfikacji. Podczas rozmowy z przedstawicielem agencji lub osobą, która będzie zajmowała się optymalizacją Twojego serwisu, zwróć uwagę na pytania, jakie Ci zadaje. Czy wypytuje o Twoje potrzeby; efekty, jakie chcesz osiągnąć; potrzeby Twoich klientów itp. Jeśli nie, możesz być pewien, że nie będziesz zadowolony z usługi, bo po prostu nie będzie ona indywidualnie dopasowana do Twojej sytuacji.

    Ile kosztuje optymalizacja strony pod SEO?

    Jak już wiesz, nie można jednoznacznie stwierdzić, ile kosztuje przeprowadzenie audytu, ale czy w takim razie można ustalić cenę optymalizacji strony pod SEO? W tym przypadku również nie ma konkretnej kwoty – w każdej sytuacji może to wyglądać zupełnie inaczej. Wiele czynników pokrywa się z aspektami, które decydują o czasie trwania optymalizacji. Najważniejszy jest aktualny stan strony i ilość błędów wykrytych podczas audytu. Im więcej ich będzie – i im będą one poważniejsze – tym więcej wysiłku będzie musiał włożyć w naprawę pozycjoner. Z tego też względu cena będzie wyższa.

    Czy można wykonać audyt samemu?

    Czy można wykonać audyt samemu?

    Właściciele niektórych serwisów internetowych z jakichś powodów nie mogą lub nie chcą inwestować w profesjonalną usługę przeprowadzenia audytu i decydują się zrobić to samodzielnie. Czy wykonanie szczegółowej analizy serwisu internetowego bez pomocy specjalisty jest możliwe?

    Rozwiń

    Audyt na własną rękę – możliwe, ale ryzykowne

    Przeprowadzenie audytu SEO na własną rękę jest możliwe, ale – podobnie jak optymalizacja – nie zawsze będzie skuteczne. Jeśli masz odpowiednią wiedzę dotycząca działań SEO i czynników rankingowych wyszukiwarki Google, a do tego wiesz, jak interpretować informacje zawarte w raporcie, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś samodzielnie sprawdził swoją witrynę pod względem SEO. Specjaliści nie polecają jednak takiego rozwiązania osobom, które nie znają podstawowych czynników wartościujących. Jeśli nie wiesz, czego wymaga wyszukiwarka, nie będziesz również wiedział, jakie obszary należy sprawdzić. W takiej sytuacji zdecydowanie lepiej powierzyć to zadanie specjalistom, niż zdecydować, że robimy audyt sami.

    Warto jednak pamiętać, że nawet jeśli znasz podstawy SEO i ważne czynniki rankingowe, to samodzielne przeprowadzanie audytu SEO Google i tak może być ryzykowne. Osoba niedoświadczona może nieświadomie pominąć ważne obszary, przez co pozycjonowanie na podstawie sporządzonego raportu będzie nieskuteczne.

    Czy bez specjalistycznych narzędzi da się przeprowadzić skuteczny audyt?

    Niektóre obszary na stronie można sprawdzić poprzez zwykłą obserwację, jednak do przeprowadzenia kompleksowego audytu SEO konieczne są specjalistyczne narzędzia (np. Google Search Console). Bez nich trudno byłoby przeanalizować wszystkie istotne elementy, które mają wpływ na pozycję strony. Dlatego, jeśli nie dysponujesz takimi narzędziami, lepiej zgłosić się do profesjonalnej firmy.

    Owszem, część elementów na stronie, a także kwestie związane z ruchem i konwersją można sprawdzić za pomocą darmowych narzędzi od Google, do których dostęp ma każdy. Jednak to nie wystarczy, aby przeprowadzić kompleksowy audyt SEO strony, który pozwoli zaplanować idealną strategię zwiększania widoczności serwisu internetowego. Pamiętaj, że jeśli chcesz walczyć o najlepsze miejsce w rankingu, musisz wykorzystać wszystkie możliwości. Kompleksowa analiza własnego serwisu i działań konkurencji to jedna z nich.

    Jak samodzielnie wykonać analizę strony internetowej?

    Aby samodzielnie wykonać analizę strony, należy odpowiednio się przygotować. Pamiętaj, że będzie miała wpływ na jej funkcjonowanie w przyszłości. Dlatego warto zwrócić uwagę na każdy, nawet najmniejszy szczegół. Jeśli nie chcesz inwestować w usługi specjalisty, konieczne zadbaj o następujące kwestie.

    Poznaj podstawy SEO

    Analiza strony lub sklepu internetowego przeprowadzana jest pod kątem dopasowania ich do wymagań wyszukiwarki. Dlatego, aby sprawdzić wszystkie możliwe obszary, trzeba najpierw dobrze zapoznać się z czynnikami wartościującymi strony w wyszukiwarce. Poznanie zasad SEO to podstawa do tego, aby przeprowadzić skuteczną analizę.

    Skompletuj odpowiednie narzędzia

    O tym zostało wspomniane już wcześniej. Bez odpowiednich narzędzi przeprowadzenie audytu SEO Google byłoby praktycznie niemożliwe. Na początku zadbaj o darmowe narzędzia od Google, a następnie dobierz płatne, wchodzące w skład wybranego pakietu, biorąc pod uwagę rodzaj serwisu, branżę, grupę docelową oraz własne potrzeby.

    Śledź zmiany w aktualizacjach Google

    Na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania wpływają nie tylko działania SEO Twoje i konkurencji. Znaczenie mają również aktualizacje, jakie wprowadza firma Google w swoich algorytmach. Takich zmian w ciągu roku pojawia się nawet kilkaset, jednak tych, które mają znaczenie dla pozycjonowania, jest kilka. Gdy samodzielnie przeprowadzasz analizę strony, musisz na bieżąco śledzić zmiany w wymaganiach wyszukiwarki i na tej podstawie analizować swój serwis.

    Określ cele swojej firmy

    Szczegółowa analiza strony internetowej powinna sprawdzać przede wszystkim podstawowe elementy, które są istotne niezależnie od rodzaju serwisu i innych czynników. Jednak pełna analiza w każdym przypadku może wyglądać nieco inaczej. W zależności od potrzeb i celów firmy osoba ją przeprowadzająca będzie skupiała największą uwagę na innych elementach. Dlatego pamiętaj, aby przed sprawdzeniem strony określić, co jest Twoim celem i na czym najbardziej Ci zależy.

    Czym jest darmowy audyt SEO?

    Czym jest darmowy audyt SEO?

    W Internecie, a przede wszystkim na stronach agencji zajmujących się pozycjonowaniem, bardzo często spotkać można termin „bezpłatny audyt SEO”. Jak to możliwe, skoro – jak zostało wspomniane wcześniej – kompleksowa analiza serwisu internetowego może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych? Aby poznać odpowiedź na to pytanie, trzeba zrozumieć różnice pomiędzy płatnym a bezpłatnym audytem strony.

    Rozwiń

    Czym jest darmowy audyt SEO?

    Darmowy audyt SEO to analiza serwisu internetowego przeprowadzana automatycznie za pomocą specjalnego narzędzia lub programu online. Do wykonania takiej analizy potrzebny jest wyłącznie adres domeny – osoba ją przeprowadzająca nie potrzebuje dostępu do panelu administracyjnego. Oznacza to, że wykorzystuje się wyłącznie te elementy, które są publiczne i dostępne dla wszystkich. Z tego też względu wykonać go może nawet osoba bez specjalistycznej wiedzy i narzędzi. Dużą zaletą jest również to, że nie zajmuje on wiele czasu – automatyczna analiza trwa znacznie krócej niż przeprowadzana przez specjalistę.

    Płatny czy darmowy audyt SEO – czym się różnią?

    Darmowy audyt SEO często służy jako narzędzie marketingowe dla agencji zajmujących się pozycjonowaniem. Bezpłatna usługa przyciąga klientów, którzy potem mogą zdecydować się na bardziej szczegółową analizę, a nawet na usługę pozycjonowania. A dlaczego darmowy audyt jest darmowy? Dlatego, że w jego w przypadku sprawdzenie serwisu internetowego odbywa się automatycznie, za pomocą narzędzia online, dzięki czemu nie trzeba wkładać w to niemal żadnego wysiłku. Niestety z tego względu różnice pomiędzy darmowym a płatnym audytem SEO są ogromne. W tym pierwszym przypadku jest to tylko powierzchowna analiza, która bada podstawowe elementy SEO, a do tego nie jest w żaden sposób dopasowana do potrzeb klienta i jego celów. Nigdy nie będzie ona tak dokładna, jak ta, przeprowadzana przez specjalistę i poprzedzona szczegółowym wywiadem z właścicielem witryny.

    Kto powinien skorzystać z bezpłatnego audytu SEO?

    Audyt bezpłatny nie jest tak dokładny, jak usługa płatna, jednak w niektórych przypadkach może okazać się najlepszym możliwym rozwiązaniem. Sprawdzi się przede wszystkim u małych firm, które nie mogą przeznaczyć dużych środków na kompleksową analizę serwisu internetowego, jednak chciałyby naprawić podstawowe błędy SEO. Mimo że darmowy audyt SEO sprawdza tylko niektóre elementy, może okazać się pomocny. Oprócz tego jest to również rozwiązanie dla osób, które z jakichś powodów nie chcą nawiązywać współpracy z agencją, ale nie dysponują odpowiednią wiedzą, aby samodzielnie przeprowadzić analizę. Ze względu na to, można wykonać ją automatycznie za pomocą narzędzia online, z tym zadaniem poradzi sobie nawet niedoświadczona osoba.

    Co bada darmowy audyt SEO strony?

    Audyt bezpłatny serwisu internetowego bada podstawowe elementy, które mają wpływ na pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Do takich elementów zalicza się m.in.:

    • długość meta tytułów i meta opisów,
    • indeksowanie witryny,
    • struktura nagłówków,
    • atrybuty ALT,
    • responsywność,
    • tempo ładowania strony.

    Jak widzisz, są to podstawowe kwestie, które mają znaczenie w przypadku każdego serwisu, niezależnie od jego rodzaju. Jeśli chcesz sprawdzić obszary, które analizuje się na podstawie informacji na temat specyfiki serwisu, celów przedsiębiorstwa i grupy docelowej, musisz zainwestować w płatną analizę strony.

    Audyt Google Ads – czym jest i kto powinien go wykonać?

    Audyt Google Ads – czym jest i kto powinien go wykonać?

    Pozycjonowanie, czyli działania przeprowadzane przez specjalistę SEO, które mają na celu dopasowanie serwisu do wymagań wyszukiwarki, to niejedyny sposób na widoczność w wynikach wyszukiwania. Innym rozwiązaniem są płatne kampanie od Google, czyli Google Ads. W tym przypadku również potrzebna jest kontrola wdrażanych działań, dlatego częścią całego procesu jest audyt konta Google Ads.

    Rozwiń

    Czym jest Google Ads?

    Google Ads to system reklamowy, stworzony przez firmę Google. Umożliwia on utworzenie płatnych kampanii, dzięki którym serwis internetowy może być widoczny w wyszukiwarce niemal automatycznie. Płatne wyniki różnią się od organicznych, ponieważ przede wszystkim oznaczone są napisem „Reklama”. Z tego względu internauci wiedzą, które witryny wyświetlają się na wysokich pozycjach dzięki kampanii Google, a które zasłużyły na swoje miejsce dzięki działaniom specjalisty SEO. Oprócz tego płatne linki wyświetlają się na samej górze i na samym dole strony. Wszystko, co znajduje się pośrodku, to wyniki organiczne.

    Fakt, że Google Ads pozwala na automatyczne zwiększenie widoczności serwisu internetowego za opłatą, nie oznacza, że reklamowana strona może być niskiej jakości i nie spełnia wymagań wyszukiwarki. W tym przypadku również konieczne są odpowiednia optymalizacja, wartościowe treści i prawidłowa konfiguracja konta. Z tego właśnie względu przeprowadza się audyt Google Ads.

    Czym jest audyt Google Ads i kiedy warto go wykonać?

    Aby reklamy Google Ads były skuteczne, muszą zostać odpowiednio stworzone, skonfigurowane i dopasowane do grupy docelowej. To jednak nie wszystko. Strona, do której prowadzą płatne linki, wymaga odpowiedniej optymalizacji, a do tego musi zawierać wartościowy content. Tylko w taki sposób możliwe jest stworzenie kampanii, która rzeczywiście będzie pozyskiwała wartościowy ruch na stronie i generowała konwersję. Optymalizacja kampanii reklamowej nie jest łatwym zadaniem, zwłaszcza dla osoby niedoświadczonej. Dlatego agencje SEO oferują klientom przeprowadzenie audytu Google Ads, dzięki któremu możliwe jest wykrycie błędów powstałych podczas tworzenia reklamy. W ramach takiej usługi specjaliści sprawdzają wszystkie obszary, które mają wpływ na skuteczność kampanii. Weryfikowane jest całe konto, jego ustawienia, a także strona, do której prowadzą linki.

    Audyt Google Ads należy przeprowadzić przede wszystkim wtedy, gdy inwestycja w reklamy nie przynosi oczekiwanych efektów. Szczegółowa analiza utworzonej kampanii pozwoli wykryć wszelkie błędy, które nie pozwalają firmie osiągnąć sukcesu. Oprócz tego warto sprawdzać reklamy Google Ads regularnie, nawet jeśli generują one ruch i pomagają pozyskiwać klientów. Jeśli decydujesz się na konkretny rodzaj promocji i inwestujesz w niego niemałe pieniądze, warto upewnić się, czy wykorzystujesz cały jego potencjał. Audyt konta Google Ads pozwoli sprawdzić, czy z kampanii można „wyciągnąć” jeszcze więcej.

    Czy Google Ads to lepsze rozwiązanie niż pozycjonowanie?

    Przedsiębiorcy działający w Internecie często zastanawiają się, co będzie lepszym rozwiązaniem – płatne reklamy Google, czy działania pozycjonera. Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety, dlatego nie można jednoznacznie stwierdzić, które z nich będzie skuteczniejsze. Jedno jest jednak pewne. Niezależnie od tego, na jaką strategię się zdecydujesz, konieczna będzie szczegółowa analiza. W przypadku pozycjonowania – audyt SEO, a w przypadku kampanii Google – audyt Google Ads.

    Przede wszystkim trzeba pamiętać, że są to dwie zupełnie inne strategie, a największą różnicą jest czas oczekiwania na efekty. W przypadku działań pozycjonera na pierwsze zmiany trzeba czekać nawet kilka miesięcy, natomiast w przypadku kampanii Google Ads widoczność strony zwiększa się od razu po utworzeniu reklamy (pod warunkiem, że kampania zostanie utworzona prawidłowo, a wszystkie błędy wykryte podczas audytu Google Ads zostaną wyeliminowane). Niestety zaraz po zakończeniu kampanii serwis internetowy traci wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania. W przypadku działań specjalisty SEO efekty widoczne są jeszcze długo po zakończeniu pozycjonowania.

    Najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie obu strategii jednocześnie, dzięki czemu będą się one wzajemnie uzupełniały i pozyskiwały wartościowy ruch na stronie przez długi czas.

    Dlaczego sama kampania Google Ads nie zawsze się sprawdza?

    Właściciele niektórych serwisów internetowych decydują się wybrać wyłącznie jeden kanał promocji. O ile samo pozycjonowanie i analiza stron wystarczą, aby skutecznie i przez długi czas pozyskiwać wartościowych ruch, a tym samym klientów, o tyle już sama kampania Google Ads nie będzie zbyt skutecznym rozwiązaniem (nawet jeśli zostanie stworzona wzorowo i audyt Google Ads nie wykryje żadnego błędu). Jak zostało wspomniane wcześniej, internauci wiedzą, które linki są płatne, co niestety czasem jest wadą. Niektórzy użytkownicy celowo omijają linki oznaczone napisem „Reklama”, ponieważ są oni przekonani, że witryna, która jest promowana przez wyszukiwarkę dzięki płatnym kampaniom, nie jest tak wartościowa, jak serwis, który zasłużył sobie na wysokie miejsce dzięki działaniom SEO. Z tego względu lepiej połączyć oba kanały promocji i docierać do odbiorców o różnych preferencjach i potrzebach. Aby robić to skutecznie, warto przeprowadzić audyt konta Google Ads oraz oczywiście analizę SEO.

    Obszary sprawdzane podczas audytu Google Ads

    Obszary sprawdzane podczas audytu Google Ads

    Mimo że utworzenie kampanii reklamowej Google wydaje się łatwym zadaniem, w rzeczywistości jest to dość skomplikowany proces. Aby stworzyć skuteczną reklamę, która będzie budowała zasięgi i pozyskiwała klientów, trzeba mieć sporą wiedzę. Z tego też względu audyt Google Ads również może okazać się wyzwaniem. Specjalista musi sprawdzić wiele różnych elementów, które decydują o sukcesie promocji. Najważniejsze z nich to:

    Rozwiń
    • konfiguracja i ustawienia konta,
    • połączenie z narzędziami od Google,
    • optymalizacja strony, do której prowadzi link,
    • słowa klucze.

    Audyt Google Ads – sprawdzenie konfiguracji konta

    Audyt Google Ads w pierwszej kolejności sprawdza konfigurację konta. W trakcie tego etapu analizowane jest to, czy zostało prawidłowo utworzone oraz, czy zostały do niego przypisane odpowiednie informacje dotyczące kraju, waluty i strefy czasowej, a także odpowiedni adres serwisu internetowego. Oprócz tego znaczenie ma również sposób określania stawek.

    Jeśli zdecydujesz się na współpracę z agencją, pamiętaj, że będziesz musiał przekazać jej dostęp do swojego konta, ponieważ pełen audyt Google Ads można przeprowadzić tylko z panelu zarządzania.

    Połączenie konta Google Ads z narzędziami Google

    Konto Google Ads powinno być połączone z darmowymi narzędziami od firmy Google, przede wszystkim Google Search Console oraz Analytics. Dzięki takiej integracji w łatwy sposób będzie można mierzyć wyniki kampanii. Dlatego jest to kolejny aspekt, który sprawdza się podczas audytu Google Ads.

    Narzędzie Google Analytics pozwala prawidłowo rejestrować i zliczać konwersję wygenerowaną dzięki kampaniom Google Ads. Konwersja to jeden z najważniejszych wskaźników, które bierze się pod uwagę przy monitorowaniu i analizowaniu efektów.

    Audyt konta Google Ads – ustawienia kampanii

    Ustawienia kampanii to aspekt, który ma największe znaczenie dla skuteczności reklamy. Audyt Google Ads sprawdza przede wszystkim cele, na które nakierowana jest dana promocja. Jest to istotne, ponieważ nie każda firma oczekuje takich samych rezultatów; jednym zależy na zwiększeniu widoczności, innym na budowaniu profesjonalnego wizerunku marki, a jeszcze innym na zwiększeniu konwersji. Kampania powinna być zatem nakierowana na cel danego przedsiębiorstwa, a także być dopasowana do jasno określonej grupy odbiorców. Z tego względu audyt Google Ads powinien być poprzedzony szczegółowym wywiadem z klientem.

    Strona, do której prowadzi promowany link

    Niektórzy użytkownicy celowo pomijają płatne linki Google i od razu przechodzą do wyników organicznych. Wynika to z ich przekonania, że strony promowane przez Google poprzez płatne reklamy nie są tak wartościowe, jak linki organiczne. Jest to oczywiście nieprawda. Serwis internetowy bez wartości dla użytkownika nie będzie miał szans wyświetlać się w rankingu Google. Dlatego w trakcie audytu Google Ads konieczne jest szczegółowe sprawdzenie strony, do której prowadzi promowany link. Ważne są takie aspekty, jak:

    • wartość merytoryczna,
    • unikalność,
    • odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi,
    • interesujące dla użytkownika informacje.

    Audyt Google Ads – słowa klucze

    Zarówno w przypadku działań SEO, jak i płatnych kampanii reklamowych Google, największe znaczenie mają słowa kluczowe. Na nich opiera się cały proces zwiększania widoczności w sieci, bo to one są łącznikiem pomiędzy tym, czego szukają internauci, a tym, co wyświetla wyszukiwarka Google. Audyt konta Google Ads sprawdza zatem poprawność w doborze słów kluczowych (czy pasują one do tego, co znajduje się na stronie; czy cechują się odpowiednio wysoką średnią liczbą wyszukiwań itp.).

    Korzyści z przeprowadzenia audytu Google Ads

    Korzyści z przeprowadzenia audytu Google Ads

    W obecnych czasach promocja w sieci to najlepsze, co może zrobić firma – nawet jeśli działa stacjonarnie, a nie w sektorze e-commerce. Liczba użytkowników Internetu stale rośnie i nic nie wskazuje na to, aby ten prężny wzrost miał się zatrzymać. Decydując się na konkretny rodzaj kampanii e-marketingowej, warto wykorzystać cały jej potencjał. Jeśli chcesz docierać do swoich klientów poprzez Google Ads, upewnij się, że nie popełniasz błędów i robisz wszystko, aby taka promocja była skuteczna. W tym właśnie pomaga audyt Google Ads. Szczegółowa analiza konta i jego ustawień pozwoli Ci poznać odpowiedź na następujące pytania.

    Rozwiń

    Jakie błędy należy wyeliminować, aby kampania była skuteczna?

    Podobnie jak w przypadku audytu SEO strony analiza kampanii Google Ads pozwala przede wszystkim wykryć wszelkie błędy w konfiguracji konta i ustawień reklamy. Dzięki raportowi sporządzonemu z audytu będziesz wiedział, jakie błędy musisz wyeliminować, aby wybrany przez Ciebie rodzaj promocji był skuteczny i pomógł Ci budować zasięgi oraz pozyskiwać klientów. Jeśli do tej pory samodzielnie prowadziłeś działania promocyjne za pomocą Google Ads, ale nie widzisz rezultatów, audyt Google Ads to absolutna konieczność. Wykryje wszystkie nieprawidłowości w obszarach, które mają znaczenie dla powodzenia reklamy. Jest to pierwsza i najważniejsza korzyść, jaką niesie za sobą analiza.

    Jak zmienić ustawienia kampanii, aby były one nakierowane na cele firmy?

    Marketing to działania, które mają spełniać potrzeby grupy docelowej, a tym samym generować zyski lub pomagać osiągnąć inne cele, jakie wyznaczyło sobie przedsiębiorstwo. Nie inaczej jest w przypadku profilu linków płatnych Google. Kampanie muszą być utworzone i skonfigurowane tak, aby przybliżały firmę do założonych celów. Audyt Google Ads pozwoli Ci odpowiedzieć na pytanie: „Co trzeba zmienić w ustawieniach kampanii, aby były one nakierowane na cele Twojego przedsiębiorstwa?”. W przeciwnym wypadku promocja nie miałaby sensu, a środki zainwestowane w tę strategię marketingową nigdy by się nie zwróciły.

    Co można zrobić, aby ulepszyć reklamę i wykorzystać pełny jej potencjał?

    Czasami zdarza się tak, że utworzenie kampanii reklamowej w Google Ads przynosi efekty: generuje ruch oraz konwersję na stronie. Pamiętaj jednak, że nigdy nie wiesz, czy wykorzystujesz cały potencjał kampanii. A jeśli już inwestujesz w pewną strategię, warto zadbać o to, aby wycisnąć z niej jak najwięcej. W tym również pomaga audyt konta Google Ads, bez którego prawdopodobnie nigdy byś się nie dowiedział, czy możesz zrobić jeszcze więcej dla swojej firmy.

    Jak prowadzić kampanię Google Ads, aby niepotrzebnie nie przepalać budżetu na marketing?

    Działania marketingowe nigdy nie są tanie; skuteczne pozyskiwanie klientów wymaga inwestowania niemałych środków. Nie inaczej jest w przypadku kampanii Google Ads. System reklamowy od Google pozwala na rozliczenie w wybranym przez siebie modelu. Model rozliczeniowy powinien być dopasowany m.in. na podstawie celów, jakie chce osiągnąć firma oraz zachowań i potrzeb grupy docelowej. A jaki ma to związek z audytem Google Ads? Otóż właściciel promowanego serwisu może płacić m.in. za każde kliknięcie lub za wyświetlenia. Dobór odpowiedniego modelu rozliczenia wprawdzie nie wpływa bezpośrednio na sukces kampanii, jednak będzie decydował o tym, jak zostaną wykorzystane środki przeznaczone na reklamę. Audyt Google Ads pozwala przeanalizować, czy wybrany sposób rozliczenia pozwala maksymalnie wykorzystać budżet, a nie powoduje jego niepotrzebnego przepalania.

    Audyt UX – czym jest i kto powinien go wykonać?

    Audyt UX – czym jest i kto powinien go wykonać?

    Sukces w pozycjonowaniu nie zależy wyłącznie od dopasowania strony pod kątem SEO, czy utworzenia dobrze skonfigurowanej kampanii Google Ads. Pierwsze miejsce, czy nawet pozycja w TOP10, jest tak trudna do osiągnięcia, ponieważ zależy od wielu różnych czynników. Oprócz optymalizacji strony pod kątem SEO, solidnego profilu linków zewnętrznych oraz wsparcia w postaci płatnych linków, ogromne znaczenie mają wrażenia użytkownika, czyli UX (z j. ang. User Experience).

    Rozwiń

    Z tego względu w środowisku SEO bardzo często pojawia się pojęcie audyt UX. Co to jest i dlaczego bez tego serwis internetowy nie ma szans na wysokie miejsce w rankingu Google?

    Czym jest audyt UX?

    Audyt UX, inaczej użyteczności, to analiza serwisu internetowego pod kątem wrażeń użytkownika i tego, w jakim stopniu wykorzystane rozwiązania zachęcają do dokonania konwersji. Podczas niego specjaliści sprawdzają wszelkie obszary, które mogą obniżyć stopień zadowolenia odwiedzających, przez co opuszczą oni witrynę i nie dokonają akcji, które przybliżą firmę do osiągnięcia określonych celów biznesowych. Inaczej mówiąc, audyt UX strony internetowej lub sklepu sprawdza, czy dana witryna jest użyteczna dla internautów. Użytecznym można nazwać serwis, który odpowiada na potrzeby użytkowników, w atrakcyjny sposób przedstawia ważne dla nich informacje, ułatwia wykonanie czynności, do których jest przeznaczony i zachęca do ponownych odwiedzin strony głównej. Nie sprawdza on zatem dopasowania strony do wszystkich czynników rankingowych, jednak trzeba pamiętać, że UX również ma swój wpływ na widoczność w Internecie.

    Kto powinien wykonać audyt UX?

    Analiza użyteczności jest tak samo ważna, jak audyt SEO Google, dlatego powinien ją wykonać każdy właściciel serwisu internetowego. A kiedy należy przeprowadzić analizę pod kątem UX? Tak naprawdę warto wykonywać ją regularnie, jednak w niektórych sytuacjach jest to szczególnie istotne:

    • Jeśli swoją stronę internetową masz już od pewnego czasu i zamierzasz zainwestować w jej pozycjonowanie. Jest to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu UX. Raport sporządzony z analizy będzie podstawą do wprowadzania zmian w obrębie witryny.
    • Jeśli wprowadzasz zmiany w swoim serwisie internetowym, przebudowujesz go lub stosujesz nowe strategie. W takiej sytuacji warto sprawdzić, czy zmiany nie wpłynęły negatywnie na wrażenia użytkownika. Audyt UX to konieczność nawet wtedy, gdy wprowadzasz tylko niewielkie modyfikacje.
    • Gdy zauważysz znaczny spadek konwersji na stronie i wzrost współczynnika odrzuceń. Jeśli nie wiesz, czym taka sytuacja może być spowodowana, warto sprawdzić to z pomocą specjalistów SEO.

    Wymagania Google a wrażenia użytkownika

    Wyszukiwarka Google stara się proponować użytkownikom Internetu jak najtrafniejsze i jak najbardziej wartościowe wyniki. Z tego względu jej wymagania nie kończą się wyłącznie na optymalizacji pod kątem SEO. Od pewnego czasu Google zwraca szczególną uwagę na wrażenia użytkownika i promuje wyłącznie te strony, które spełniają wymagania dotyczące tej kwestii. Z tego względu audyt strony internetowej UX to podstawa. Dowodem na to jest Core Web Vitals, czyli nowa inicjatywa Google. Jest to czynnik rankingowy, który dotyczy trzech wskaźników: wydajności ładowania strony, możliwości interakcji z witryną i stabilności wizualnej. Jak widzisz, wszystkie te wskaźniki dotyczą wrażeń użytkownika, co oznacza, że wyszukiwarka zaczyna jeszcze bardziej ulepszać swoje algorytmy właśnie pod kątem UX.

    Czym się różni audyt UX sklepu internetowego od audytu UX strony internetowej?

    Podstawowe elementy na stronie, takie jak meta tagi, nagłówki czy adresy URL, są ważne w każdym przypadku, dlatego audyt UX powinien je analizować niezależnie od rodzaju serwisu. Jednak sklep internetowy to bardziej wymagająca witryna i spełnia zupełnie inne funkcje niż zwykła strona firmowa. Dlatego podczas analizy użyteczności specjalista powinien skupić się na wielu dodatkowych kwestiach. Ważne jest m.in. bezpieczeństwo, proste formularze do wypełnienia podczas zakupu oraz intuicyjna nawigacja.

    Metody sprawdzania strony pod kątem UX

    Metody sprawdzania strony pod kątem UX

    Skuteczna analiza użyteczności musi być dobrze zaplanowana i dopasowana do specyfiki danej strony, celów przedsiębiorstwa oraz grupy docelowej. Na podstawie takich informacji można zaprojektować plan analizy, której wyniki będą później punktem wyjścia do wprowadzania zmian. Istnieją jednak metody badawcze, które specjaliści wykorzystują podczas audytu UX w każdym przypadku.

    Rozwiń

    Analiza heurystyczna

    Główną metodą badawczą w audycie UX jest analiza heurystyczna, czyli sprawdzenie serwisu internetowego na podstawie zasad ustalonych wcześniej przez ekspertów. Najczęściej wykorzystuje się do tego 10 heurystyk użyteczności Nielsena i Molicha, 8 złotych zasad Schneidermana oraz reguły poznawcze Gerhardt-Powals`a. Weryfikowanie serwisu pod kątem użyteczności za pomocą analizy heurystycznej polega na przeglądaniu każdej podstrony i sekcji, sprawdzaniu wykorzystanych rozwiązań i wypisywaniu wszystkich znalezionych błędów. Ta metoda audytu UX wymaga dużej wiedzy z zakresu wyżej wspomnianych zasad, a także ogólnych czynników, które mają znaczenie dla użytkowników i botów indeksujących wyszukiwarki.

    Wędrówka poznawcza

    Kolejna metoda badawcza to wędrówka poznawcza, która polega na korzystaniu z serwisu tak, jak robiłby to użytkownik odwiedzający go pierwszy raz. Specjalista przeprowadzający audyt UX tworzy kilka prawdopodobnych scenariuszy, a następnie, kierując się nimi, porusza się po serwisie i sprawdza każdy możliwy aspekt. W tej metodzie zakłada się, że nowy użytkownik poznaje serwis poprzez testowanie go metodą prób i błędów. Rolą osoby przeprowadzającej audyt UX jest zatem postawienie się na miejscu nowego użytkownika i przejście ścieżki, jaką prawdopodobnie szedłby internauta. Podczas poruszania się po serwisie oczywiście wyłapywane są wszystkie błędy i nieprawidłowości, które mogą negatywnie wpłynąć na wrażenia użytkownika i sprawić, że opuści on stronę bez dokonania żadnej akcji, lub np. porzuci koszyk zakupowy (w przypadku sklepu internetowego).

    Lista kontrolna

    Audyt UX sklepu internetowego lub zwykłej strony WWW można przeprowadzić również za pomocą listy kontrolnej, jednak nie powinna być to jedyna metoda badawcza w całym procesie. Lista kontrolna to zazwyczaj dodatek do innych metod sprawdzania serwisu pod kątem użyteczności i wrażeń użytkownika. Na czym polega ta metoda badawcza? Jest to sprawdzenie strony pod kątem UX, na podstawie szczegółowej listy warunków, jakie powinien spełniać każdy serwis internetowy.

    Podział błędów UX na stronie

    Z każdego audytu UX sporządzany jest raport, który opisuje wszystkie znalezione przez ekspertów błędy i nieprawidłowości. W przypadku audytu użyteczności zazwyczaj kategoryzuje się następujące błędy.

    Błędy krytyczne

    Błędy krytyczne należy wyeliminować w pierwszej kolejności, ponieważ to one mają największy wpływ na funkcjonowanie strony oraz wrażenia i decyzje użytkowników. Błąd krytyczny może zniechęcać do dokonania konwersji, która z założenia ma pomóc firmie osiągać jej cele biznesowe.

    Błędy średnie

    Błędy średnie wykryte w trakcie audytu UX naprawia się od razu po błędach krytycznych. Mają one wpływ na wrażenia użytkownika, jednak nie są tak poważne, aby utrudniały np. dokonanie zakupu w sklepie internetowym. Mimo wszystko należy uwzględnić je w programie naprawczym.

    Błędy podstawowe

    Błędy podstawowe to drobne nieprawidłowości wykrywane podczas audytu UX, które nie mają znaczącego wpływu na funkcjonowanie strony, jednak warto usunąć je w wolnej chwili.

    Co sprawdza audyt UX?

    Co sprawdza audyt UX?

    Kompleksowy audyt UX sprawdza wszystkie obszary, które mogą mieć wpływ na zadowolenie użytkownika. Istnieje mnóstwo elementów, które powinny zostać poddane analizie, a do tego w przypadku każdego serwisu internetowego może to wyglądać nieco inaczej. Są jednak takie kwestie, które mają znacznie zawsze i nie można o nich zapominać. Skuteczny audyt UX strony internetowej lub sklepu powinien sprawdzać poniższe kwestie.

    Rozwiń

    Pierwsze wrażenie użytkownika i jasność przekazu

    Pierwsze wrażenie użytkownika po wejściu na stronę decyduje o tym, czy pozostanie on na niej na dłużej, czy jednak zrezygnuje z wizyty. Oprócz tego ważna jest jasność przekazu. Jeśli użytkownik nie znajdzie ważnych informacji na pierwszym planie i nie będzie wiedział, jak poruszać się po stronie, najprawdopodobniej również zrezygnuje z takiego serwisu. Dlatego audyt UX powinien w pierwszej kolejności sprawdzić właśnie ten aspekt. Warto odpowiedzieć na kilka pytań:

    • Jak wygląda strona główna?
    • Czy witryna zachęca do pozostania i dokonania akcji?
    • Czy szata graficzna jest atrakcyjna?
    • Czy strona wygląda profesjonalnie?
    • Czy najważniejsze informacje są łatwo dostępne?
    • Czy treści na stronie są czytelne i odpowiednio sformatowane?

    Nawigacja strony

    Poruszanie się po stronie nie może sprawiać problemu użytkownikowi. Powinien on w łatwy sposób przemieszczać się po serwisie, między podstronami i poszczególnymi sekcjami. Sklep internetowy powinien mieć jasny, czytelny podział na kategorie i produkty, a także umożliwiać dodatkowe filtrowanie. Audyt UX sprawdza, czy wszystko jest jasno opisane, nawigacja jest prawidłowa i czy użytkownik po prostu „nie zgubi się” na stronie.

    Wartość merytoryczna treści

    Wartość merytoryczna i jakość contentu na stronie sprawdzane są nie tylko podczas audytu SEO Google. Przez algorytm Panda wartość treści jest ważnym czynnikiem rankingowym, który wpływa bezpośrednio na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, jednak jest to istotne również ze względu na wrażenia użytkownika. Internauci nie chcą czytać niskiej jakości treści, które nie dostarczają wartościowych informacji, a do tego zawierają sporo błędów. Aby content stał się skutecznym narzędziem marketingowym, musi być wartościowy, unikalny i interesujący. Nie może pojawić się również duplikacja treści. Wszystko to sprawdzane jest w trakcie audytu UX strony internetowej.

    Wypełnianie formularzy i innych zadań na stronie

    Skomplikowane formularze i inne zadania, które musi wykonać użytkownik na stronie, aby osiągnąć swój cel, to bardzo częsta przyczyna niepowodzeń. Właśnie przez długi i skomplikowany formularz lub np. konieczność rejestracji przy zakupie, potencjalni klienci rezygnują i porzucają koszyk. Audyt UX sprawdza, czy wszystkie zadania na stronie są łatwe, maksymalnie uproszczone i nie zajmują zbyt wiele czasu. Przydają się wówczas również logi serwera.

    Szybkość ładowania strony i responsywność

    Szybkość ładowania strony i wersja mobilna to aspekty, które sprawdzane są również w trakcie audytu SEO strony, ponieważ – podobnie jak wartość treści – są ważnym czynnikiem rankingowym, ale również wpływają na zadowolenie użytkownika. Odwiedzający nie powinni czekać na załadowanie zawartości strony dłużej niż 3 sekundy – im dłuższy czas, tym większe prawdopodobieństwo, że strona zostanie porzucona bez dokonania żadnej akcji. Responsywność natomiast to w obecnych czasach absolutna konieczność, z racji tego, że większość użytkowników Internetu korzysta z urządzeń mobilnych.

    Bezpieczeństwo

    Podczas audytu UX specjaliści weryfikują stronę pod kątem bezpieczeństwa. Sprawdzają oni przede wszystkim prawidłowość wdrożenia certyfikatu SSL.

    Korzyści z przeprowadzenia audytu UX

    Korzyści z przeprowadzenia audytu UX

    Audyt użyteczności to skomplikowany i czasochłonny proces, w który właściciele serwisów internetowych muszą zainwestować niemałe pieniądze. Jednak koszty usługi są zdecydowanie adekwatne do korzyści, jakie wynikają z przeprowadzenia szczegółowej analizy. Analiza pod kątem UX pozwala znaleźć odpowiedź na wiele ważnych pytań.

    Rozwiń

    Czy serwis internetowy jest dopasowany do grupy docelowej?

    Aby strona WWW i sklep internetowy zachęcały do konwersji, muszą spełniać potrzeby docelowych odbiorców, czyli potencjalnych klientów firmy. Audyt UX pomoże Ci sprawdzić, czy wszystkie rozwiązania na stronie pasują do wieku, płci, zainteresowań i potrzeb odbiorców. Jest to podstawa do tego, aby wrażenie użytkowników po odwiedzeniu strony były pozytywne.

    Czy rozwiązania wykorzystane na stronie zachęcają do konwersji i ponownej wizyty?

    Każdy serwis internetowy tworzony jest w konkretnym celu i m.in. pod tym kątem przeprowadzany jest audyt UX. Sklep internetowy służy oczywiście do prowadzenia sprzedaży i w tym przypadku najbardziej pożądaną akcją będzie właśnie dokonanie zakupu. Zwykła strona WWW służy zazwyczaj jako wizytówka firmy, jednak nie oznacza to, że nie może ona generować konwersji. Konwersją na stronie może być wypełnione formularza, obejrzenie materiału video, zapisanie do newslettera czy pobranie e-booka. Takie akcje służą przede wszystkim do pozyskiwania leadów sprzedażowych. Audyt UX pomaga sprawdzić, czy rozwiązania stosowane w obrębie witryny zachęcają użytkowników do podjęcia pożądanych z punktu widzenia firmy akcji, a także czy zachęcają one do ponownej wizyty.

    Jakie błędy trzeba wyeliminować, aby strona była wartościowa dla użytkowników i wyszukiwarki?

    Błędy dotyczące UX wpływają przede wszystkim na decyzje użytkowników, jednak mają one znaczenie również ze względu na SEO. Wiele aspektów, ważnych dla wrażeń użytkownika, stanowi czynniki rankingowe Google, czyli wpływa bezpośrednio na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Audyt UX analizuje stronę i nazywa wszelkie błędy, które należy wyeliminować, aby stała się ona wartościowa zarówno dla odwiedzających, jak i dla botów indeksujących.

    Dlaczego użytkownicy porzucają koszyk lub zatrzymują się na innym etapie ścieżki zakupowej?

    Czasami zdarza się tak, że serwis internetowy cieszy się dużą widocznością i generuje ruch, jednak nie przekłada się to na współczynnik konwersji. W takim przypadku niemal pewne jest, że problem leży właśnie w UX. Prawdopodobnie użytkownik odwiedza stronę, jednak coś negatywnie wpływa na jego wrażenia i zniechęca go do dokończenia akcji. Przykładem może być porzucony koszyk w sklepie internetowym. Podczas audytu UX dokładnie analizowany jest każdy krok użytkownika, dzięki czemu można sprawdzić, jaki błąd powstrzymuje go przed przejściem przez całą ścieżkę zakupową.

    Co można zrobić, aby wykorzystać pełny potencjał serwisu internetowego?

    Audyt Google Ads nie tylko wykrywa błędy, ale pozwala również określić mocne strony serwisu oraz potencjał rozwoju. Analiza pod kątem wrażeń użytkownika pozwoli sprawdzić, czy możesz zrobić coś, aby w jeszcze większym stopniu odpowiadać na potrzeby użytkowników i czerpać z tego zyski.

    Największe błędy UX na stronie i w sklepie internetowym

    Największe błędy UX na stronie i w sklepie internetowym

    W trakcie tworzenia i pozycjonowania serwisów internetowych można popełnić mnóstwo błędów, które negatywnie wpływają na wrażenia użytkownika. Jak już wiesz, niektóre z nich należy wyeliminować natychmiast (krytyczne), a inne mogą poczekać na wolną chwilę (podstawowe). Istnieje jednak kilka błędów, które najczęściej wykrywane są podczas audytu UX.

    Rozwiń

    Skomplikowane i obszerne formularze

    Wzrost liczby użytkowników Internetu spowodowany jest m.in. tym, że w obecnych czasach nikt nie ma na nic czasu, a w sieci wiele spraw można załatwić szybciej. Z tego względu odbiorcy Twojego serwisu internetowego oczekują łatwych rozwiązań. Niestety zarówno na stronach WWW, jak i w sklepach internetowych można spotkać skomplikowane formularze, składające się z wielu pól – ten błąd bardzo często wykrywany jest podczas audytu UX. Pamiętaj, że nie ma sensu pytać użytkowników o dane, które nie mają znaczenia w procesie zakupowym.

    Nieczytelne treści

    Wartość merytoryczna treści ma największe znaczenie dla SEO, jednak w przypadku UX równie ważne jest odpowiednie formatowanie. Tekst niepodzielony na akapity i sekcje, bez nagłówków i wyróżnień jest nieczytelny, trudny w odbiorze. Niestety taki content to również bardzo często wykrywany w audycie UX błąd. Właściciele serwisów internetowych, którzy nie dbają o czytelne treści, nie mają szans zadowolić użytkowników, a także znaleźć się na samym szczycie w rankingu Google. Te miejsca zarezerwowane są dla najlepszych witryn, dopracowanych pod każdym względem.

    Brak bezpieczeństwa

    W trakcie audytu UX sklepu internetowego i strony WWW weryfikuje się również bezpieczeństwo. Jest to kolejny czynnik, który wpływa zarówno na wrażenia użytkowników, jak i na SEO. Ani wyszukiwarka Google, ani internauci nie lubią stron, które nie zapewniają bezpieczeństwa. Brak certyfikatu SSL, zwłaszcza w sklepie internetowym, to poważny, jednak często spotykany błąd.

    Brak wygody w poruszaniu się po stronie

    Słaba nawigacja i nieintuicyjne nazewnictwo utrudniają użytkownikom poruszanie się po stronie i wykonanie zamierzonego zadania. Specjaliści wykonujący audyt UX bardzo często spotykają serwisy z niezrozumiałym opisem poszczególnych podstron i innych sekcji, do których prowadzą odnośniki wewnętrzne. W konsekwencji użytkownik nie wie, co znajdzie pod danym adresem i nie może poradzić sobie ze znalezieniem interesujących go sekcji. Nie wpływa to dobrze na wrażenia użytkownika i w większości przypadków kończy się porzuceniem witryny.

    Wolno ładująca się strona

    Wolno ładującą się stronę również można zaliczyć do częstych błędów, wykrywanych podczas audytu UX. W mocno rozbudowanych serwisach, takich jak sklepy internetowe, trudno zadbać o wydajność witryny. Niestety wolno ładująca się zawartość to duży minus serwisu internetowego, dlatego brak dbałości o ten aspekt odbije się na pozycji strony i zadowoleniu użytkowników. Chociaż wydajność serwisu to jeden z najważniejszych i oficjalnie przedstawionych czynników rankingowych, to jednak nadal jest to jeden z najczęściej wykrywanych błędów w trakcie audytu UX.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *