3 błędy na stronach internetowych, które powinieneś zoptymalizować pod SEO w pierwszej kolejności

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
3 błędy na stronach internetowych, które powinieneś zoptymalizować pod SEO w pierwszej kolejności

Format / pexels.com

Pozycjonowanie stron internetowych to dosyć skomplikowany, wymagający i czasochłonny proces. Określenie wszystkich czynników, które wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, jest niemałym wyzwaniem. Podczas wprowadzania zmian mających wynieść daną witrynę na sam szczyt listy rezultatów należy jednak zwrócić uwagę także na kwestie, które mogą utrudnić osiągnięcie żądanego efektu. Jakie błędy na stronach mają największe znaczenie i jak się ich pozbyć?

Skuteczne pozycjonowanie – podstawa sukcesu w sieci

Niezależnie od tego, jaki rodzaj strony prowadzimy – bloga osobistego, sklep internetowy, portal z newsami, stronę firmową czy dowolny inny typ witryny – zwiększenie zasięgu i liczby odbiorców ma ogromne znaczenie. Ogół czynności, które mają prowadzić do osiągnięcia tego celu, określa się jako „pozycjonowanie”. Możemy spotkać się także z terminem „SEO” – to skrót od angielskiego „Search Engine Optimization”, co oznacza „optymalizację (strony) pod kątem wyszukiwarek internetowych”.

Co decyduje o skuteczności pozycjonowania? Odpowiedź na to pytanie wiąże się bezpośrednio właśnie z działaniem wyszukiwarek – przede wszystkim niewątpliwego lidera tego rynku, czyli Google. Praktycznie każdy internauta codziennie wykorzystuje serwisy takie jak Google do szukania potrzebnych informacji czy interesujących produktów. To z kolei stwarza potrzebę odpowiedniej oceny stron, by wyszukiwarka mogła dostarczać użytkownikom najbardziej wartościowe treści. Wyznaczenie wartości poszczególnych witryn opiera się na zestawie skomplikowanych algorytmów, które mogą brać pod uwagę praktycznie każdy aspekt zawartości i samego działania strony. Znajomość najważniejszych zasad może okazać się niezwykle przydatna – należy jednak zwrócić uwagę także na ewentualne błędy na stronach, które w skrajnych przypadkach mogą całkowicie przekreślić szanse dotarcia na najwyższe pozycje.

Błędy na stronach internetowych pod kątem SEO – dlaczego należy na nie uważać?

SEO ma w wielu przypadkach kluczowe znaczenie dla zysku, który można osiągnąć z danej strony. To szczególnie ważne dla firm i sklepów online, jednak jest to kwestia, na którą trzeba zwrócić uwagę również przy innych rodzajach witryn – przykładem mogą być blogi, które zarabiają głównie z reklam. Bez względu na typ strony warto jednak zauważyć, że potencjał na rozgłos i korzyści finansowe często bezpośrednio wiąże się z liczbą odwiedzających. Ci z kolei mogą znaleźć nas między innymi właśnie przez wyszukiwarki internetowe – dla wielu witryn jest to główne źródło ruchu.

Istotne jest zatem nie tylko utrzymywanie zgodności z wytycznymi algorytmów pozycjonowania, lecz także zadbanie o to, by błędy na stronach były usunięte jak najszybciej. W przeciwnym wypadku nasza pozycja na liście wyników wyszukiwania może znacznie ucierpieć, co prowadzi do mniejszej liczby wizyt, a tym samym mniejszych zysków ze strony. Należy pamiętać, że sam ruch to jednak nie wszystko – liczą się także kwestie takie jak zainteresowanie użytkowników treścią lub współczynnik konwersji w przypadku sprzedaży online.

Ocena witryny jest wyliczana przez wyszukiwarki praktycznie na bieżąco – umiejętność sprawnej identyfikacji i analizy problemów może okazać się zatem bardzo przydatna.

Jakie błędy na stronach mogą negatywnie wpłynąć na SEO?

Lista potencjalnych problemów z witryną, których obecność może mieć niekorzystny wpływ na pozycjonowanie, jest praktycznie tak samo długa, jak lista wszystkich czynników rankingowych. Zaliczają się do nich zarówno pomyłki związane z przygotowywaniem treści, jak i techniczne błędy na stronach internetowych definiowane przez standard HTTP – na przykład błąd 404, który możemy zauważyć w przypadku odnośników prowadzących do nieistniejących stron. Tego typu problemy również mogą obniżyć pozycję strony.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę, czy witryna jest odpowiednio skonfigurowana pod kątem indeksowania przez wyszukiwarkę. Serwisy takie jak Google muszą mieć dostęp do niezbędnych informacji, które pozwalają opisać profil strony. Aby mieć pewność w tej kwestii, konieczne będzie między innymi przygotowanie poprawnego pliku „robots.txt” oraz dodanie adresu strony do indeksu.

Źródło: Lukas / pexels.com

Trzy błędy na stronach internetowych, które mogą mieć największe znaczenie dla SEO

Jakie błędy na stronach powinny być rozwiązane w pierwszej kolejności? To przede wszystkim problemy techniczne, takie jak brak indeksacji, „martwe” linki czy niewłaściwa zawartość pliku „robots.txt”. Bez zajęcia się tymi kwestiami żadna czynność związana z SEO nie przyniesie zamierzonych efektów. Gdy wiemy już, że strona jest poprawnie indeksowana i wyszukiwarki mogą wyznaczyć odpowiednią ocenę, należy zwrócić uwagę na kilka krytycznych błędów o największym wpływie na SEO.

Niska jakość treści – nieodpowiedni rodzaj, duplikacja zawartości i nie tylko

Planując strategię SEO, warto trzymać się pewnej zasady, która pojawia się w wielu materiałach na temat pozycjonowania: „content is king” – „treść jest królem”. To właśnie zawartość strony ma kluczowe znaczenie dla jej pozycji, a do najważniejszych aspektów należą:

  • zagęszczenie i dobór słów kluczowych,
  • długość tekstów,
  • odpowiedni układ – ze zwróceniem szczególnej uwagi na nagłówki i dodatkowe elementy HTML, takie jak listy czy tabele,
  • unikalność treści.

Pomyłki w każdym z tych obszarów mogą mieć dość duży wpływ na SEO. Co więcej, musimy zwrócić uwagę na to, że przygotowujemy zawartość nie tylko dla robotów wyszukiwarek, lecz przede wszystkim dla użytkowników. Powinni oni otrzymać na naszej stronie wartościowe, przydatne informacje, zaprezentowane w przystępny sposób. Błędy na stronach dotyczące treści można w zasadzie podzielić na kilka głównych pomyłek.

  • „Spamowanie” słowami kluczowymi lub stosowanie ich z niedostateczną częstotliwością. Zarówno zbyt duże, jak i zbyt małe zagęszczenie fraz sprawi, że strona otrzyma słabszą ocenę.
  • Zbyt krótkie treści. Dłuższy tekst to okazja, by zastosować więcej fraz kluczowych (short- i longtailowych) z odpowiednią intensywnością, a także umieścić na stronie więcej odnośników w naturalny sposób. Jednocześnie jest to sposób, by zawrzeć wszystkie wartościowe informacje w jednym miejscu, co z pewnością będzie sporą korzyścią dla użytkowników. Oczywiście krótsze treści również mają swoje miejsce – warto jednak podkreślić, że topowe wyniki z Google to często artykuły na kilkaset lub nawet ponad tysiąc słów.
  • Duplikacja treści – zarówno powielanie informacji w obrębie własnej strony, jak i kopiowanie z innych witryn. To niezwykle poważne błędy na stronach internetowych, które mogą bardzo znacząco osłabić pozycję witryny. W przypadku plagiatu istnieje dodatkowo ryzyko konsekwencji prawnych. Co istotne, duplikacja może dotyczyć nie tylko samej zawartości strony, lecz także elementów takich jak nagłówki, a nawet adresów URL (na przykład podwójne indeksowanie strony z „www” na początku i bez „www”).

Wdrażanie działań SEO bez zwracania uwagi na czynniki takie jak konwersja

To kwestia, która dotyczy całej strategii SEO. Warto mieć na uwadze, że działania w tym zakresie skupiają się przede wszystkim na generowaniu ruchu – same wizyty na stronie mogą jednak okazać się mało wartościowe bez odpowiedniej kontynuacji. W przypadku sklepów online powinny one prowadzić przede wszystkim do sprzedaży, a dla różnego rodzaju portali istotną kwestią będzie między innymi liczba kliknięć reklam. Choć zwiększenie popularności witryny jest pierwszym krokiem do wygenerowania wyższych zysków, nie można zapominać o analizie innych czynników – tylko wtedy będziemy w stanie opracować i wdrożyć skuteczną kampanię SEO, która przyniesie prawdziwe korzyści.

Zignorowanie istotnych trendów w pozycjonowaniu

SEO to obszar marketingu, który rozwija się w wyjątkowo szybkim tempie. Każdego roku Google publikuje kilka większych aktualizacji swoich algorytmów i nawet kilkaset niewielkich update’ów, które wpływają na określone aspekty stron. Oznacza to, że skuteczna strategia pozycjonowania wymaga ciągłego dostosowywania się do stale zmieniających się okoliczności – największe błędy na stronach internetowych obejmują także stosowanie starych metod, które teraz nie mają już takiego efektu jak wcześniej.

Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na najistotniejsze trendy w pozycjonowaniu w ostatnich latach, które bezpośrednio wiążą się z tym, w jaki sposób internauci korzystają z wyszukiwarek. Jedną z najważniejszych zmian jest wzrost znaczenia długich fraz oraz zapytań związanych z konkretnym miejscem. Pierwsza kwestia to efekt między innymi coraz większej popularności wyszukiwania głosowego, w przypadku którego częściej stosuje się frazy złożone z pełnych zdań, w szczególności pytań. Druga jest natomiast związana ze zbieraniem danych o lokalizacji użytkownika – Google wykorzystuje te informacje, aby zaprezentować użytkownikom propozycje z ich okolicy.

Obydwa z powyżej opisanych trendów rozwinęły się w dużej mierze przez rosnące wykorzystanie smartfonów do korzystania z wyszukiwarek. To kolejna kwestia, na którą należy zwrócić uwagę. Strona musi być przystosowana do odpowiedniego wyświetlania się także na mniejszych urządzeniach. Takie podejście jest określane jako „responsywny design” – jego poprawne wdrożenie poprawi ocenę strony zarówno z perspektywy użytkowników, jak i algorytmów wyszukiwarek.

Jak naprawić najważniejsze błędy na stronach internetowych?

Pomyłki w zakresie SEO na szczęście nie są nieodwracalne. W zdecydowanej większości przypadków odpowiednie dostosowanie strategii pozwoli na zredukowanie wpływu wcześniejszych błędów. Warto zatem dowiedzieć się, jak rozwiązać najistotniejsze błędy na stronach.

Odpowiednia treść – o czym pamiętać?

Publikowanie wartościowych treści wymaga przede wszystkim odpowiedniego przygotowania, a także zwrócenia uwagi na potrzeby użytkowników. Ważna jest tutaj tak zwana „intencja wyszukiwania” („search intent”), czyli określenie, jaka zawartość będzie najbardziej przydatna dla osób, które trafią na stronę po wyszukaniu danej frazy. Wybór słów kluczowych musi iść w parze z analizą realnych oczekiwań użytkowników.

Ważną rolę odgrywa również struktura treści. Musimy zadbać o to, by zawartość obecna na stronie była łatwa do przyswojenia i zrozumiała, a najistotniejsze informacje były od razu widoczne. W tym celu warto wykorzystywać nagłówki i inne elementy HTML, jak również odpowiednie dekoracje tekstu (między innymi pogrubienia). Nie zapominajmy przy tym o dodatkowej zawartości, takiej jak zdjęcia, które mogą znacznie poprawić wizualną atrakcyjność strony.

Bardzo istotne jest również uniknięcie duplikatów i plagiatu – to najpoważniejsze błędy na stronach, a ich obecność może mieć poważny wpływ na SEO i zaufanie do strony. Co więcej, warto publikować nie tylko artykuły tekstowe czy opisy poszczególnych elementów oferty, lecz także inne rodzaje zawartości, takie jak infografiki czy wideo. Ich obecność pozwala użytkownikom szybciej przyswoić informacje na stronie, a dodatkowo konkurencja na tym polu jest znacznie mniejsza niż w przypadku treści tekstowych.

Dobra analiza to podstawa

Zarówno przed rozpoczęciem wdrażania strategii SEO, jak i podczas jej implementacji ważne jest stałe obserwowanie wyników strony. Należy jednak pamiętać, by zwracać uwagę nie tylko na zwiększenie ruchu na witrynie. Same wizyty, choć również są wartościowe, mają niewielki wpływ na korzyści płynące z posiadania strony, jeśli nie zajmiemy się także innymi aspektami. Konwersja czy „klikalność” reklam to kolejne obszary, na których wiele zyskujemy dzięki wartościowej zawartości – treści na stronie powinny zachęcić użytkownika do dalszych akcji, a także kolejnych odwiedzin, co pozwoli nam zbudować stałą, wartościową bazę odbiorców.

Co zrobić, by zauważyć tego typu problemy jak najwcześniej? Błędy na stronach wpływające na konwersję i inne podobne kwestie można zidentyfikować za pomocą profesjonalnego oprogramowania do SEO. Jest to jednak dość duży wydatek, który nie zawsze okaże się dobrą inwestycją dla niewielkiej strony. Z pomocą przychodzą agencje SEO – to firmy, które zatrudniają licznych specjalistów od marketingu online i mają dostęp do najlepszych narzędzi. W zakres oferty często wchodzi także możliwość wykonania audytu SEO, który pozwoli zauważyć i rozwiązać najpoważniejsze błędy na stronach internetowych, zanim jeszcze zdążą wpłynąć na pozycjonowanie.

Pamiętaj o trendach w SEO

Strategie w marketingu online nieustannie ewoluują, by jeszcze lepiej odpowiadać na zmieniające się preferencje i potrzeby użytkowników. Widać to także po SEO – w samym 2021 roku Google wprowadziło trzy duże aktualizacje do swoich algorytmów wyszukiwania. Niestety dokładny opis zmian zazwyczaj nie jest publikowany, przez co musimy w pewnym stopniu samodzielnie ocenić, jak dostosować stronę. Również w tym przypadku pomocne mogą okazać się specjalne narzędzia do analizy wyników pozycjonowania.

Pozostałe istotne błędy na stronach, o których trzeba pamiętać

Wśród najważniejszych błędów na stronach internetowych z pewnością znajduje się nieodpowiednia zawartość (w szczególności duplikacja treści), zły dobór strategii, brak reakcji na zmiany w algorytmach czy problemy techniczne związane z samą witryną. To jednak nie wszystko. Inne potencjalne pomyłki w zakresie SEO to między innymi brak optymalizacji tagów meta, niedostateczne lub zbyt agresywne linkowanie (wewnętrzne i zewnętrzne) czy słaba wydajność strony (zwłaszcza długi czas ładowania). Podobnie jak w przypadku czynników rankingowych stosowanych przy ocenie witryn, błędy na stronach to dość długa lista – aby ich uniknąć, warto postawić na profesjonalne wsparcie oferowane przez agencję SEO.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *